خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

استقرار کشتی های روسی در یکی از پایگاه های دریایی سابق نیروهای ناتو در قطب شمال با انتقاد شدید کارشناسان در حوزه اسکاندیناوی مواجه شد.
به گزارش پایگاه خبری ایلاف، این پایگاه که در نزدیکی کشور نروژ قرار دارد پیش از این با تصمیم دولت وقت نروژ و موافقت ناتو که کارشناسان آن را اشتباهی بزرگ خوانده اند به فروش رسید.
با توجه به این اصل که اختلافات میان روسیه و ناتو تغییراتی را مناطق قطب شمال به وجود آورده است تا این تغییرات در ادامه سبب افزایش اهمیت آبهای این منطقه شود، انتقاد افسران عالی رتبه نروژ وکارشناسان امنیتی و نظامی این کشور از اشتباه دولت وقت در فروش این پایگاه سری زیر دریایی ها نیز بیشتر شده است. این انتقادها وقتی تندتر شد که کشتی های روسی در این پایگاه مستقر شدند.
نروژ در سال 2008 که سالی نسبتا آرامی بود این پایگاه دریایی را رها کرده بود شاید به این دلیل که پیش بینی نمی کرد روسیه به قدرتی تبدیل شود که بتواند ناوگان دریایی خود را در دریای بارنتس مستقر کند. این پایگاه در نزدیکی لنگرگاه ترومسو قرار دارد.
اینار اسکورگن، فرماندهی سابق نیروی دریایی شمال نروژ با گذشت هفت سال از فروش این پایگاه نظامی، اقدام دولت در فروش این پایگاه را جنون مطلق خواند.
نکته دیگری که در افزایش انتقادها از فروش این پایگاه موثر واقع شد این است که ساخت این پایگاه بیش از چهار میلیون کرون( حدود 500 میلیون یورو) هزینه داشت که ناتو پرداخت کرد اما این پایگاه در تبلیغاتی اینترنتی به کمتر از چهل میلیون کرون به یک مرد فروخته شد و خریدار نیز در ادامه آن را به کشتی های روسی اجاره داد.
کشتی های روسی در این پایگاه ماموریت های مطالعاتی را دنبال می کنند و به طور ویژه حوزه مطالعاتی آنان درباره زمین لرزه است.
گونار ولهمسن، مالک کنونی این پایگاه دریایی می گوید:« این پایگاه هیچ رازی در بر ندارد زیرا اگر اینگونه بود ارتش نروژ و ناتو برای فروش آن توافق نمی کردند و تصاویرش را در اینترنت منتشر نمی کردند.»
این پایگاه در دوران دولت ینس استولتنبرگ در نروژ تعطیل شده بود. استولتنبرگ پس از مدتی دبیر کل ناتو شد و حال از منتقدان اصلی فروش این پایگاه است و به ناتو توصیه می کند هوشیار باشد.
یکی از کارشناسان امنیتی در نروژ فروش این پایگاه را بدترین حماقت تاریخ معاصر خواند و گفت:« اگر این پایگاه هفت هزار میلیارد کرون فروخته می شد حد اقل می توانستیم برای فروش آن توجیه مالی داشته باشیم زیرا این میزان پول برای کشور مفید واقع می شداما وقتی بدانیم به 35 میلیون کرون فروخته شد مسخره بودن این معامله مشخص می شود.»
با آنکه بسیاری از کارشناسان نظامی در نروژ به منتقدین جدی فروش این پایگاه نظامی و استقرار کشتی های روسی در آن تبدیل شده اند اما دولت کنونی این کشور در برایر شدت انتقادها سکوت کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =