رفع تحریم ها معجزه می کند؟/ صالحی اصفهانی: مردم در مورد اثر تحریم ها اغراق می کنند

طی روزهای سپری شده از هفته جاری بخش مهمی از اخباررسانه های داخلی و خارجی به موضوع رفع تحریم های ایران مربوط بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با این وجود برخی اقتصاددانان در مورد اثرات تحریم ها برآینده اقتصاد کشور با تردید مواجه اند. به گفته اقتصاددانانی مانند صالحی اصفهانی، رفع تحریم ها در اقتصاد ایران معجزه نمی کند. او می گوید شرکت های غربی به دلیل ترس از دست دادن بازارهای امریکا به سمت ایران نمی آیند. صالحی اصفهانی اعتقاد دارد اغراق در مورد اثرات تحریم ها منجر به اشتباه در تحلیل ها می شود.  

او براین باور است:«من خوش بین هستم که تا فصل تابستان به توافق هایی برسیم، اما فکر می کنم بعضی از مردم ایران در مورد مزایای یک معاهده اغراق می کنند. بعضی از تحریم ها حداقل برای یکی دو سال از زمان شروع توافق باقی خواهد ماند، و دولت های غربی روی شرکت هایشان برای حرکت آهسته فشار خواهد آورد.  بخش عمده ای از موانع تجاری ایران، مستقیماً پیامد تحریم ها نیست. بلکه به ترس شرکت های غربی برمی گردد از اینکه تجارت آمریکا را از دست بدهند یا برای شکستن تحریم دادگاهی شوند. ما قبل از تحریم، دچار مشکلات اقتصادی بودیم که از سال 91 به بعد بسیار دشوار شد و اقتصاد به دلیل بهره وری و تولید پایین و عدم جذب سرمایه گذاری متوقف شد. کاهش و لغو تحریم نمی تواند به خودی خود باعث بهبود فضای سرمایه گذاری شود. این بیشتر تجارت بین المللی را تسهیل می کند، اما این همیشه چیز خوبی برای ایران نبوده. چرا که صادرات ما نفت و پتروشیمی است و این ها شغل زیادی خلق نمی کنند، پس در نتیجه ی رفع تحریم ها، واردات افزایش می یابد که به اشتغال آسیب می زند.»

به گفته او امریکایی ها می دانند که سرنوشت ایران مانند کره شمالی و کوبا نیست. صالحی اصفهانی در این مورد هم می گوید:« بسیاری از آمریکایی ها دریافته اند که ایران به افزایش دخالت در اقتصاد جهانی علاقه دارند و از این مسئله در حیرتند. که آن ها مانند کره شمالی یا کوبا در انزوا نیستند. به نظر من افکار عمومی غربی کاملاً تغییر کرده است و قسمت بسیار زیادی به خاطر افزایش سفر است. داستان هایی که مسافران می گویند کاملاً با آنچه رسانه ها سال ها سعی کرده اند از ایران نشان  دهند متفاوت است. بسیاری از مسافران غربی کاملاً از مهمان نوازی ایرانی ها حیرت می کنند و دسترسی به سایت های مختلف تاریخی ایران که بسیار هم جالبند، برایشان غافلگیر کننده است. این تغییرات اثرات مثبتی بر روی جذب سرمایه گذاری خارجی برای ایران خواهد کذشت. قابل پیش بینی شدن فضای کسب و کار، و افزایش حاکمیت قانون نیز در این زمینه بسیار مهم است. من فکر می کنم دو چشم انداز بسیار متفاوت پیش روی ماست. اگر توافقی صورت بگیرد، رشد اقتصادی ادامه خواهد یافت و شاید در سال آینده به 5 درصد برسد. و اگر به توافق نرسیم، رشد هنوز ممکن است اما در نصف این نرخ.»

در حال حاضر تمامی تحلیل های داخلی در مورد آینده اقتصاد کشور به موضوع نتیجه مذاکرات هسته ای گره خورده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    3 18
    بله اینده اقتصاد ایران به تحریمها گره نخورده است
  • میلاد A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    16 2
    اخه اگه تحریم ها برداشته شه چرا شرکت های غربی به بازار پرسود ایران نیان ؟؟؟؟ پس چرا داریم توافق میکنیم ؟؟؟ تحلیلی بسیار ابکی بود