۰ نفر
۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

الهتاب رسانه ای پیرامون مذاکرات لوزان سیر صعودی به خود گرفته و حضور وزراء خارجه هفت قدرت جهانی و منطقه ای در این مذاکرات توجه تعداد زیادی از رسانه های معتبر جهان را به خود جلب کرده است.

حمید احمدی

الهتاب رسانه ای پیرامون مذاکرات لوزان سیر صعودی به خود گرفته و حضور وزراء خارجه هفت قدرت جهانی و منطقه ای در این مذاکرات توجه تعداد زیادی از رسانه های معتبر جهان را به خود جلب کرده است. آنچه این روزها از رسانه های بین المللی شنیده می شود عمدتا حول دو موضوع است که بی ارتباط با هم نیستند هر چند در دو نقطه جغرافیایی دور از هم در حال وقوع باشند. مذاکرات لوزان و تحولات یمن. جای تردیدی برای ما ایرانیان وجود ندارد که حمله به یمن بی ارتباط با مذاکرات لوزان نیست. پیش بینی وقوع حادثه ای در خاورمیانه در جریان مذاکرات بین ایران و پنج بعلاوه یک در برخی از محافل داخلی کشور مطرح شده بود ولی برخلاف انتظارات، این عربستان بود که با انداختن خود به این ورطه، نقش خود در سناریوی به شکست کشاندن مذاکرات ایران با 6 قدرت جهانی را علنی ساخت.

ابتکار عمل تهران در تماس های تلفنی با سران پنج بعلاوه یک و ارسال نامه به آنها پیش از آغاز مذاکرات لوزان و تلاش برای فراهم نمودن زمینه سیاسی توافق احتمالی هفت قدرت حاضر در این مذاکرات، نشان میدهد تهران عزم خود را جزم کرده است تا سهم و نقش خود در تلاش برای رسیدن به توافق را تمام و کمال ایفاء نماید.

مذاکرات فنی دوجانبه و چند جانبه به صورت فشرده بین هیات های حاضر ادامه دارد. هیات ها با ترکیبی سیاسی - فنی - حقوقی در این مذاکرات حضور پیدا کرده اند. رسانه ها گزارش کرده اند که تماس هر هفت هیات حاضر در مذاکرات لوزان بویژه هیات های ایران و آمریکا با پایتخت های خود همچنان بی وقفه ادامه دارد و طرفین اعلام کرده اند که پیشرفت های خوبی در بسیاری از موضوعات صورت گرفته است. خوشبینی ها و امیدواری هایی که هر از چندگاهی رسانه ای می شوند، ناگهان با ارایه پیشنهاداتی غیرمتعارف از سوی یکی از هیات ها جای خود را به دلهره شکست مذاکرات میدهد. با این وجود، هیچ یک از هیات ها اظهارنظری نمی کند که از آن معنی بن بست مذاکرات برداشت شود. همین که وزراء‌ خارجه به مذاکرات پیوسته اند و در لوزان مانده اند، امیدوار کننده است. گمانه زنی ها حکایت از نزدیکی توافق دارد. تمام آنانی که در مذاکرات حضور دارند در کار خود حرفه ای و پر تجربه اند. راه مذاکره همچنان باز است و همین برای امیدوار بودن کافی است. اگر لوزان به سرانجام برسد و توافقات اساسی سیاسی و فنی گرفته شود کار نگارش متن را هیات های کارشناسی آغاز خواهند کرد که این مرحله نیز می تواند مهم و تعیین کننده باشد.

اختلافات میان ایران و آمریکا در بسیاری از موضوعات منطقه ای و بین المللی همچنان به قوت خود باقی است ولی هر دو طرف کوشیده اند مذاکرات هسته ای را به حوزه های اختلافی ارتباط ندهند و این موضوع را مصون از ترکش ها و آسیب های سایر حوزه های اختلافی کنند. این تلاش و درک مشترک بین تهران و واشنگتن در حالی صورت می گیرد که هر دو طرف تحت فشار جریان ها و کشورهایی هستند که قصدشان پیوند زدن مذاکرات هسته ای و نتیجه نهایی این مذاکرات به اختلافات منطقه ای و بین المللی بین دو کشور است. پیوند نامیمونی که با هوشیاری هر دو طرف، تاکنون محقق نشده است.

تحولات روزهای اخیر در منطقه و حملات هوایی تعدادی از کشورهای خلیج فارس به مردم یمن به بهانه مداخله ایران در این کشور و حمایت رژیم صهیونیستی و تعدادی دیگر از کشورهای منطقه از این حملات، این واقعیت را آشکار می کند که حصول توافق در مذاکرات هسته ای مطلوب تعدادی از کشورهای منطقه نیست. "به هم ریختن تمرکز هیات های حاضر در لوزان"، "وادار کردن ایران، به عنوان یکی از طرف های اصلی این مذاکرات، به اظهارنظرها و اقدامات احساسی" و "تحت تاثیر قراردادن مواضع آمریکا در این مذاکرات" از جمله اهدافی است که می توان برای حمله نظامی به یمن مورد توجه قرار داد. اهدافی که تاکنون محقق نشده است و تمام هیات های شرکت کننده در مذاکرات لوزان تمام تمرکز و حواس خود را معطوف به موضوع مذاکرات کرده اند هر چند نمی توان ادعا کرد نیم نگاهی به تحولات یمن ندارند.

حصول توافق جامع می تواند به صورت محسوسی موجب بهبود جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران و تنش زدایی در مناسبات بین المللی این کشور شود. امری که به وضوح می توان دید که مورد خواست تعدادی از همسایگان ایران نیست.
این امید وجود دارد که تیم مذاکره کننده بتواند در سال همدلی و همزبانی میان دولت و ملت، عیدی ویژه و تاریخی را به ملت چشم به راه ایران هدیه کند. عیدی هسته ای که حلاوت آن می تواند کام اقتصاد و سیاست خارجی کشور را و فراتر از آن کام ملت را برای مدت ها شیرین کند.
ممکن است مذاکرات لوزان به هر دلیلی امروز منجر به حصول به توافق جامع نشود ولی حتی در این صورت، تردیدی نیست که آنانی که حمله نظامی به مردم یمن را برای به خطر انداختن مذاکرات پنج بعلاوه یک با ایران به راه انداختند نمی توانند خوشحال باشند که به آنچه به دنبالش بودند، رسیده اند. هیچ نشانه ای وجود ندارد "جنگ عربی" که عربستان علیه "اراده ایران برای رسیدن به صلح" به راه انداخته است، پس از سه روز از آغاز آن، فضای مذاکرات لوزان را تحت تاثیر قرار داده باشد.

کارشناس امور بین الملل

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =