وزیر نیرو اعلام کرد: برنامه ویژه برقی ایران در سال ۹۴/ کاهش تلفات انرژی به ۱۰ درصد

تسنیم نوشت:

وزیر نیرو با تشریح برنامه ویژه صنعت برق ایران در سال ۹۴، اجرای ۴ سناریوی جدید به‌منظور کاهش اتلاف برق و انرژی به کمتر از ۱۰ درصد در سال جاری را تشریح کرد.

حمید چیت‌چیان در حاشیه برگزاری نشست کمیته ملی کاهش تلفات شبکه برق در سال ۹۴، گفت: وزارت نیرو از اواسط سال گذشته برنامه‌ریزی‌ای را برای کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق از بیش از ۱۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد را آغاز کرده است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه برای تحقق این هدف، برنامه‌ریزی وسیعی انجام و به تمام شرکت‌های برق در سراسر کشور ابلاغ شد، تصریح کرد: کمیته فنی ویژه‌ای نیز برای پیگیری کار با مشارکت شماری از مدیران شرکت‌های برق در سراسر کشور تشکیل شد.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه به‌دنبال اقدام‌هایی که در نیمه دوم سال سال گذشته انجام گرفته است، کشور موفق شد میزان تلفات برق در شبکه‌ها را از بیش از ۱۵ درصد در سال ۹۲ به ۱۲.۸۵ درصد در پایان سال ۹۳ کاهش دهد، اظهار داشت: به عبارت دیگر حدود دو درصد از مجموع برقی که در شبکه تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، به این ترتیب تلفات آن کاهش یافت.

وی، افزود: برای اینکه ابعاد موضوع روشن شود، باید بگویم میزان برقی که از تلفات آن جلوگیری شده است، ۴.۴ میلیارد کیلووات ساعت است و اگر تنها ارزش سوختی را که باید برای تولید این میزان انرژی الکتریکی مصرف می‌شد، محاسبه کنیم، ارزش آن برابر ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و این درحالی است که قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی را ۲۰ سنت فرض کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون افزون‌بر صرفه‌جویی در هزینه سوخت، هزینه‌های انتقال و توزیع و تبدیل انرژی نیز با کاهش تلفات در شبکه برق کشور کاهش یافته است، تبیین کرد: پیش بینی می شود تا مهرماه ۱۳۹۴، میزان تلفات شبکه برق کشور که در ابتدای سال‌جاری ۱۲.۸۵ درصد ثبت شده است، به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد.

وزیر نیرو با اشاره به نخستین نشست کمیته ملی کاهش تلفات برق در سال جدید، یادآور شد: در این نشست، همکاران گزارش‌های کامل و دقیقی را از موضوع ارایه کردند و میزان کاهش تلفات در تک‌تک استان‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفت و اقدام‌هایی که انجام شده بود، بررسی و راهکارهای جدیدی برای پیگیری در سال ۱۳۹۴ تعیین شد.

چیت چیان با بیان اینکه بخشی از این راهکارها عبارت است از تغییر ترانس‌ها به ترانس‌های فشار ضعیفی که بتواند هر کدام شمار کمتری از مشترکان را دربر بگیرد؛ یعنی درواقع بتوانیم طول شبکه فشار ضعیف را کاهش دهیم زیرا عمده تلفات در شبکه فشار ضعیف اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: راهکار دیگر اصلاح ترانس‌ها به ترتیبی است که تلفات انرژی در خود ترانس‌ها نیز کاهش یابد.

این مقام مسئول، ادامه داد: شرکت توانیر سازندگان ترانس را در داخل کشور راهنمایی کرده است و آنها استانداردهای تولید ترانس‌ها را تغییر داده‌اند به‌گونه‌ای که نزدیک به ۳۵ درصد تلفاتی که پیشتر در ترانس‌ها بود، با ترانس‌های جدید که در شبکه نصب خواهد شد، کاهش خواهد یافت؛ یعنی یک‌سوم تلفات درون خود ترانس‌ها کمتر خواهد شد.

این عضو کابینه دولت راهکار دیگر توسعه تولید پراکنده برق و نیز توسعه تولید برق ازطریق انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: در هر واحد و هر مجتمع مسکونی می‌تواند صورت بگیرد و با این اقدام، افزون‌بر اینکه از سوخت فسیلی برای تولید برق استفاده نمی‌کنیم و آلودگی‌های محیط زیستی کاهش می‌یابد، بلکه یکی از مزایای آن، این است که تلفات شبکه را نیز می‌تواند کاهش دهد.

وزیر نیرو تصریح کرد: در کنار این راهکارها، اقدام‌های مدیریتی دیگر نیز قرار است برای کاهش تلفات شبکه برق در کشور اجرا شود.

چیت‌چیان همچنین با اشاره به حضور گسترده بخش خصوصی در فعالیت‌های مرتبط با صنعت برق، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد از کل نیروگاه‌های حرارتی متعلق به بخش خصوصی است و شبکه برق آن را از بخش خصوصی خریداری می‌کند ضمن آنکه وزارت نیرو از دستگاه‌های موفق در امر واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =