طبیعت بی‌نظیر خوزستان در بهار 94 شاهد توسعه یک طرح پیشتاز در گردشگری دنیا است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در برخي مناطق طبيعي، از دشت‌ها و درياچه‌ها و كوهستان‌ها و همچنين روستاهاي هدف گردشگري، حمايت مالي اختياري اجرا مي‌شود.

حجم گردشگران نوروزي بي‌اختيار هزينه‌هايي را بر سرمايه‌هاي طبيعي مقصد تحميل مي‌كند و باعث استهلاك كيفيت در آن مي‌شود.

اين استهلاك به ويژه در مقصدهاي گردشگري طبيعي بيشتر مشهود است.

پراكندي‌ زباله‌ها، آثار باقيمانده از آتش‌دان‌ها، فضولات انساني، از بين رفتن تعادل طبيعي كه طي سال‌ها بين اجزاي طبيعت به وجود آمده، از بين رفتن كيفيت آسفالت راه‌ها و ... همه و همه سوغاتي است كه از ميهمانان نوروزي مناطق طبيعي گردشگري براي اهالي آن مناطق باقي مي‌ماند.

اين هزينه‌ها و خسارات باعث شده برخي مردم روستا با مصوبه دهياري و يا بخشداري و با هماهنگي سازمان اداره محيط‌زيست، ميراث فرهنگي و نيروي انتظامي محدوده‌شان، اقدام به اجراي طرح «حمايت مالي اختياري» كنند.

حمایت مالی یا دونیشن (Donation) یکی از منابع رایج تامین مالی مجموعه‌هاي غیرانتفاعی است.

مجموعه‌هاي غیرانتفاعی، مجموعه‌هايي هستند که بدون دریافت هزینه، خدمات رایگان عام‌المنفعه ارايه مي‌دهند و به نیت درآمدزایی تاسیس نشده‌اند.

در مورد گردشگري در طبيعت، اين موسسات به گروه‌هايي از مردم اطلاق مي‌شود كه تحت نظارت دستگاه‌هاي مسوول، وظيفه حفاظت و صيانت از منابع طبيعي و ارزش‌هاي گردشگري منطقه خودشان را به عهده مي‌گيرند.

این گروه‌ها براي تامین هزینه‌ها و گسترش دامنه فعالیت‌های خود، به راهکارهای مختلفی رو می‌آورند که یکی از آنها حمایت مالی اختيراي یا دونيشن است که امروزه در میان موسسات بزرگ بین‌المللی اهمیت بسیاری پیدا کرده و به یکی از منابع تامین مالی قابل ملاحظه این سازمان‌ها تبدیل شده است.

در این شیوه، افرادی که به طور رایگان از خدمات و فعالیت‌های مجموعه بهره‌مند می‌شوند، و در عين حال می‌توانند براي مشارکت در فعالیت‌ها و ادراک حس خوشایند «سهیم بودن» در حفاظت از ميراث طبيعي، هر قدر كه مي‌توانند كمك مالي تختياري مي‌كنند. به این ترتيب، گردشگران طبيعت می‌توانند خود را از «سهام‌داران» ريز و درشت مقصد گردشگري خود بدانندو سهمي در ارائه خدمات به همه مخاطبان گردشگري داشته باشند، همچنين در جهت تامین هزینه‌ها و امکانات بیشتر گسترش و توسعه خدمات سازمان نیز گام موثری در حمایت از سرزمين و بوم خود بر مي‌دارند.

می‌توان دونیشن را یک معامله برد-برد تلقی کرد، معامله‌ای که در آن هر دو طرف، از پیش از معامله سود خود را کسب کرده‌اند و تنها برای استمرار این سود دهی است که وجهی ناچيز را پرداخت می‌کنند.

همچنين اين پرداخت ناچيز، گردشگران بي‌توجه به دايمي نيودن ميراث طبيعي را مي‌تواند قدري به خود آورد.

توسعه اين ابتكار در گردشگري خوزستان و سرايت آن به سراسر كشور مي‌تواند تحولي در حل مساله چنددهه‌اي نابودي طبيعت زير پاي گردشگران بي‌توجه را به دنبال داشته باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =