بر اساس گفته های محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر بی تردید بازار طلا متاثر از بازار مسکن است.

نوسان های قیمت طلا ظرف سال های گذشته همواره به عنوان یک دغدغه اقتصادی برای بسیاری از شهروندان مطرح بوده است چرا که این فلز گران بها از اهمیت ویژه ای نزد آنان برخوردار است. اهمیتی به که به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران به قابلیت تبدیل طلا به پول نقد گره می خورد و بر این اساس خانواده ها می توانند به رفع نیاز خود اقدام کنند.

در همین رابطه محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت طلا در سال 1394 توضیحاتی به این شکل مطرح کرد: « سال 1394 در شرایطی آغاز خواهد شد که یک شرایط رکودی در بازارهای بین المللی حاکم است. بر این اساس می توان پیش بینی کرد میزان ارز آوری صادرات غیر نفتی به واسطه صادرات طلا افزایش خواهد یافت.»

بر اساس گفته های رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ظرف سال های گذشته طلای ایرانی به بازارهای حلیج فارس ورود پیدا کرده است و همین موضوع می توان ضامن ارز آوری برای کشور باشد: « در حال حاضر طلای ایران به بازارهای خلیج فارس ورود پیدا کرده است. با توجه به حضور در نمایشگاه های مختلف خوشبختانه شرایط به گونه ای شده که مصرف کنندگان اروپایی، آسیای میانه و شمال آفریقا آشنایی کاملی با آن پیدا کردند. بر این اساس می توان  برآورد کرد که در سال آینده حضور قابل توجهی در بازارهای جدید داشته باشیم.»  

کشتی آرای در بخش دیگری از توضیحات خود  به رفتار شناسی مردم ایران برای خرید طلا اشاره کرد و بر مبنای آن حضور آنان در بازار طلا را امری اجباری دانست: «می توان گفت رفتار شناسی مردم برای نوع خرید و حضور در بازارهای طلا و سکه تا حدودی اجباری باشد زیرا فرهنگ و سنت مردم ایرانی به گونه ای است که در مراسم و جشن ها به ویژه مراسم ازدواج طلا هدیه می دهند و باید مراسم ازدواج با طلا پشت سر گذاشته شود. »

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در شرایطی رفتار شناسی مردم برای خرید در بازارهای طلا و سکه را تا حدی اجباری می داند که اعتقاد دارد بعید است آنان بار دیگر بری سرمایه گذاری به بازار طلا ورود پیدا کنند: « از سوی دیگر با توجه به تجربه و آگاهی چند وقت اخیر مردم از شرایط بازار بعید است تا افراد برای سرمایه گذاری به بازار سکه و طلا بازگردند. »  

محمد کشتی آرای اگرچه در طول روزهای سال بیشتر درباره طلا و سکه و حواشی آن گفت و گو می کند اما بر اساس توضیحات خود دغدغه اصلی فعالیتش به جواهر ارتباط دارد. موضوعی که درباره آن اینگونه اظهار نظر می کند: « با توجه به رسم ایرانی که در مراسم ازدواج طلا به همدیگر هدیه می دهند و با توجه به میزان ازدواج حجم خرید جواهر در کشور تا حدی رشد داشته اما به طور کلی حجم تقاضا برای طلا بیشتر از جواهر است. به طور کلی مردم با توجه به دیدی که از بازار طلا  و سکه دارند و آینده شخصی خود،  برای خرید طلا یا جواهر اقدام می کنند.»

او همچنین بر این باور است که در سال 1394 مردم با طلای دست دوم و بدلیجات خداحافظی خواهند کرد و برای این گفته خود نیز دلیل آورد: « سال 1394 را  می توان سال ترک بدلیجات و طلاهای دست دوم نامید. زیرا افراد فکر و نگرش جدیدی نسبت به صرف پول خود دارند. در حال حاضر مردم به گونه ای پول های خود را صرف می کنند که در آینده نگرانی و پشیمانی در راستای عیار، ارزش و ضرر و زیان عاید آنها نشود.»

کشتی آرای ادامه داد: « طلای دست دوم شاید در نگاه اول برای خانواده ها دارای سود در پی عدم پرداخت اجرت باشد اما در بین طلاهای دست دوم، طلای بی کیفیت وجود دارد که پایین بودن  عیار برخی طلاهای دست دوم نیز افت اقتصاد خانواده است. »  

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره تاثیر قیمت طلا بر بازار مسکن نیز اعتقاد دارد که این دو بازار از یکدیگر تاثیر می پذیرند: « بازار طلا و سکه متاثر از بازار مسکن است زیرا خانواده ها در وهله اول به دنبال رفع نیازهای اولیه خانوار همچون غذا، پوشاک و مسکن هستند. از این رو با تحرک در بازار مسکن در سال آینده، بازار طلا نیز دچار افزایش تقاضا خواهد شد. مصرف کننده در حال حاضر به دو بخش مصرف کننده طلا و جواهر تقسیم می شود که مصرف کننده طلا مصرف کننده جواهر نیست و عکس این موضوع نیز صادق است.  » 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =