خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

در گفتگوی سی ان ان عنوان شد: تهدید جنگ منطقه ای بسیار جدی است و ممکن است سعودی ها بمب هسته ای تولید کنند.
شبکه ی تلویزیونی سی ان ان ضمن اشاره به تهاجم نظامی عربستان سعودی به یمن برای بررسی اوضاع این کشور با دو کارشناس گفتگوی زنده انجام داد.
در آغاز این گفتگو، شبکه ی تلویزیونی سی ان ان نقشه ای از خاورمیانه را نشان داد. در این نقشه کشورهایی که از آنها به عنوان « عضو ائتلاف تحت امر سعودی ها » نام برده شد به رنگ زرد نشان داده شدند. این کشورها شامل مغرب، مصر، سودان، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، قطر، کویت، اردن ، ترکیه و پاکستان می شوند.
در مقابل این کشورها از ایران و شورشیان نام برده شد که به رنگ قرمز بودند. یعنی نقشه ی ایران و کشور یمن به رنگ قرمز نشان داده شد.
مجری سی ان ان گفت: ائتلاف عرب های سنی به ریاست عربستان سعودی به دنبال چیزی بیش از حمله به شورشیان در یمن است. از دیدگاه بسیاری از افراد این حملات با هدف شکستن نفوذ ایران شیعه در منطقه درحال انجام شدن است.
در ادامه مجری سی ان ان خطاب به باب بیر مامور سابق سیا و تحلیلگر امنیتی و اطلاعاتی سی ان ان گفت: اتحادیه ی عرب روز شنبه درباره ی یمن تشکیل جلسه داد و بحث و گفتگو کرد. آیا هیچ راهی برای این کشورهای عربی وجود دارد که اوضاع یمن را که از کنترل خارج شده است مهار کنند؟
رابرت بیر در پاسخ گفت: فکر نمی کنم بتوانند چنین کاری را از طریق هوایی انجام دهند؟ آیا سعودی ها نیروهای زمینی را در طول مرز به یمن می فرستند تا کنترل صنعا را دوباره به دست گیرند و در اختیار رئیس جمهور (مستعفی) هادی قرار دهند؟ باید به دنیا از منظر و نگرش سعودی ها نگاه کرد. سعودی ها در همه ی جبهه ها چه در سوریه باشد ، چه در بخش ورود ایرانی ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به یمن باشد و چه به حزب الله و لبنان مربوط شود، درحال باختن هستند. در عراق هم که حمله به تکریت وجود دارد. پس سعودی ها به شدت احساس می کنند که به آنها حمله شده است. اگر سعودی ها به یمن حمله می کنند نباید برای کسی جای تعجب داشته باشد اما اینکه آیا آنها می توانند مشکل را حل کنند، من چنین اعتقادی ندارم.
در ادامه مجری سی ان ان خطاب به کریس دیکی سردبیر بخش خارجی نشریه ی دیلی بیست گفت: شما در نشریه ی دیلی بیست نوشتید که یک جنگ مربوط به تحولات عظیم در یمن درحال شکل گیری است. در یک طرف همه ی هم پیمانان کلیدی واشنگتن در خاورمیانه قرار دارند و در طرف دیگر ایران و گروههای تحت نفوذ آن قرار دارند. این نبرد می تواند خیلی سریع از کنترل خارج شود. پرسش من این است که خطر جنگ منطقه ای چقدر زیاد است؟
کریس دیکی در پاسخ گفت: به نظر من این خطر خیلی واقعی است. شاید ورود نیروهای زمینی سعودی به یمن دشوار باشد اما آنان اکنون مصری ها را همراه خود دارند. مصر ارتش بسیار قوی دارد که سه تا چهار برابر بزرگتر از ارتش عربستان است. همه ی این کشورها یعنی همه ی ده کشور بعلاوه ی ترکیه به ایران و هرج و مرج به دید تهدید می نگرند. این کشورها همچنین می بینند که آمریکا نیز کاری برای حل کردن مشکل نخواهد کرد. به همین علت است که این کشورها خودشان اقدام کرده اند. عربستان سعودی اقدام کرده است و همه ی کشورهای سنی نیز با عربستان همراه شده اند. این کشورها می خواهند در برابر ایران بایستند و همچنین می خواهند در برابر تندروهای القاعده و دولت اسلامی نیز بایستند.
مجری سی ان ان افزود: این هفته سفیر عربستان سعودی در واشنگتن در گفتگو با ولف بلیتزر مجری سی ان ان احتمال تولید بمب هسته ای در داخل عربستان سعودی برای مقابله با ایران هسته ای احتمالی را منتفی ندانست. این تهدید تا چه حد جدی است؟
رابرت بیر در پاسخ گفت: فکر می کنم که این تهدید بسیار جدی است. سعودی ها تکه های تولید بمب را در اختیار دارند و می توانند گریز هسته ای داشته باشند. ما در حال نزدیک شدن به یک جنگ منطقه ای هستیم. ما به این سمت حرکت می کنیم. سعودی ها یک ارتش بسیار ضعیف دارند و تنها راه جبران کردن این ضعف این است که هسته ای شوند. آنها این کار را مخفیانه انجام می دهند و ما احتمالا نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم. سعودی ها توافق هسته ای با ایران را دوست ندارند که در لوزان سوئیس بحث روی آن انجام می شود. سعودی ها فکر می کنند که ما از ایرانی ها حمایت می کنیم ، آنها دیگر به آمریکایی ها اعتماد ندارند. مشروعیت خاندان سلطنتی عربستان هدف حمله واقع شده است. شاید سعودی ها به سمت تولید بمب هسته ای بروند و نباید این امر را منتفی دانست.

در ادامه ی این گفتگو مجری پرسید آمریکا برای اینکه به توافق با ایران برسد چه چیزی را فدا می کند؟
کریس دیکی در پاسخ گفت: فکر می کنم که آمریکا تمایل دارد که خیلی چیزها را فدا کند اما پرسش این است آیا می تواند به توافق دست یابد یا خیر! ما به دو ایران نگاه می کنیم. یک ایران لحنی آشتی جویانه دارد که رئیس جمهور روحانی و ظریف وزیر امور خارجه ی ایران معرف آن هستند. ما در این مذاکرات هسته ای مشغول گفتگو با آنها هستیم. روی دیگر ایران ، قاسم سلیمانی است که فرمانده ی نیروی قدس است. نیروی قدس ایران مسئول حزب الله و شبه نظامیان ایرانی در عراق و حوثی های یمن است. چگونه می توان این دو ایران را در کنار هم قرار داد. اگر این نیرو به تسلیحات هسته ای دست یابد چه باید کرد؟ این چیزی است که منطقه به آن نگاه می کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =