در یک سال اخیر یکی از کشورهایی که برای عبور تروریست‌های داعش مورد استفاده قرار گرفته است، اسپانیا است.

محمود فاضلی

در یک سال اخیر یکی از کشورهایی که برای عبور تروریست‌های داعش مورد استفاده قرار گرفته است، اسپانیا است. دولت این کشور برای جلوگیری از تبلیغات و تهدیدهای گروه‌های تروریستی بویژه داعش، تدابیر امنیتی را در این کشور تشدید کرده است. در طرح‌های عملیاتی داعش، گسترش خلافت تحت رهبری «ابوبکر البغدادی»و تصرف«اندلس» مد نظر قرار گرفته است. «داعش» در تابستان گذشته در نقشه منتشر شده خود سودای تسخیر «اندلس» را مطرح و ادعا نموده است«اندلس» که پیش از این بخشی از اسپانیای کنونی بوده، تحت قلمروی ارتش اسلام بوده است. همچنین صدور فتوای جهاد از سوی رهبر گروه «داعش» برای اشغال «مادرید» نشان از آن دارد که داعشی‌ها قصد دارند تا سودای تسخیر اروپا را عملی کنند سودایی که شاید از نظر بسیاری «توهم» و «خیالی» بیش نباشد.

روزنامه «ال پاییس»اخیرا گزارشی منتنشر نموده است که نشان می‌دهدگروهی از جنگجویان اروپایی که در صفوف داعش می‌جنگیدند،تلاش دارند از طریق خاک اسپانیا به عنوان مقر مرکزی برای بازگشت به کشورهای مبدا خود استفاده کنند. طبق این گزارش برای جنگجویان داعش راههایی همچون آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپا برای بازگشت به کشورهایشان وجود دارد. بازگشت این گروه، که اکثر آنها در استفاده از سلاح و مهمات تجربه بسیاری دارند، یکی از عمده‌ترین نگرانی نیروهای ضد تروریست دولت‌های اروپایی است.مهاجرت‌های دسته جمعی افراد به دلیل جنگ‌های داخلی تعدادی از کشورها، موجب گسترش سازمان‌های قاچاق انسان شده که با استفاده از اسناد جعلی، در حال وارد کردن هزاران نفر از مردم به کشورهای اروپایی هستند.
مشکلات هنگامی جدی‌تر می‌شوند که با استفاده از همین شبکه‌ها، ورود جنگجویان اروپایی که برای جنگ به سوریه و عراق به نفع داعش سفر کرده بودند و مورد پیگرد قانونی کشورهاییهمچوناسپانیا، فرانسه، انگلیس و غیره قرار دارند و یا ورود اعضا یا شبکه‌های داعش می‌توانند با عبور از مرزهای کشورهای اروپایی اقدام به حملات تروریستی نمایند. گسترش مافیای قاچاق انسانی به دلیل هجوم مهاجران و ورود عناصر تروریستی و بازگشت جنگجویان اروپایی با استفاده از همین شبکه‌ها، تهدیدها در اروپا را افزایش داده‌ است.
در ماه نوامبر گذشته، پلیس اسپانیایک شبکه شش نفره مستقر در مادرید اما با شاخه‌هایی در ترکیه و آمریکای لاتین که اقدام به وارد کردن افراد از مقصد سوریه بهاسپانیا می‌کردند را دستگیر نمود. گفته می‌شود این گروه شش نفره که ملیت‌های لبنانی و عراقی داشتند، معاملات نقدی که مبلغ آن به بیش از 100 هزار یورو رسیده، انجام دادند. هرچند که مقصد پایانی این پول نامشخص است اما احتمال می‌رود برای تامین مالی داعش بوده است.افراد قاچاق شده که براساس محاسبات سازمان ملل در پایان ماه سپتامبر 200 هزار نفر از مرز ترکیه و لبنان گذر کردند، بین شش تا 10 هزار یورو برای سفر طولانی خود که معمولا در آتن و استانبول توقف دارد، پرداخت نمودند.در این شهرها به این افراد قبل از اینکه هواپیمایشان آنها را به مرکز یا شمال اروپا ببرد، اسناد هویتی قرار می‌گیرد. مهاجران برای رفتن به این نقاط در سفر خود یا توقفی در آمریکای لاتین دارند و یا به طور مستقیم در انگلیس توقف می‌کنند.گذرنامه‌های جعلی این افراد که در یونان یا ترکیه تهیه می‌شود، معمولا ملیت مختلفی دارند و درصورتی که مقصد مهاجر انگلیس باشد، گذرنامه‌ها با ملیت انگلیسی صادر می‌شود.
در اسفند ماه گذشته وزارت کشور اسپانیا در پی کشف یک شبکه اسپانیایی که زنان جوان را برای پیوستن به تروریست‌های داعش در عراق و سوریه جذب می‌کرد، پلیس این کشور چهار مظنون را بازداشت کرد.این گروه که از طریق فیس‌بوک اقدام به گرفتن نیرو به ویژه زنان جوان برای گروه داعش می‌کرد، متلاشی شده است و چهار نفر که دو نفرشان در منطقه «ملیله» اسپانیا در خاک مغرب بودند، بازداشت شدند. به ادعای منابع اسپانیایی «این افراد در راستای راهبرد گروه تروریستی داعش، بر استخدام زنانی متمرکز بود که پس از طی روند عقیدتی به این گروه تروریستی در مناطق نبرد می‌پیوستند». این دو نفر همچنین «نشست‌های خصوصی در خانه» برای جذب افراد داوطلب برگزار می‌کردند. یکی از افراد دستگیر شده، گروه یک هزار نفره را مدیریت می‌کرد و در مناطقی از اسپانیا که افراط‌گرایی در آن زیاد است، از تاثیر بالایی برخوردار بود. در فیس‌بوک نیز صفحه این شبکه چندین مشترک از خارج از اسپانیا بویژه آمریکای لاتین و دیگر کشورها مانند بلژیک، فرانسه، پاکستان، مغرب، عربستان، آمریکا، ترکیه و تونس داشت.
ادعا می‌شود شبکه تبلیغاتی داعش تا نقاط غیرقابل تصور اسپانیا رخنه نموده و باعث شده تا نیروهای امنیتی اسپانیا به فشار خود برای حفظ امنیت کشور بیفزایند. آنها تلاش دارند، از تبدیل این کشور برای محل عبور جهادگرایان جلوگیری نمایند.تاکنون در حدود صد نفر از اتباع اسپانیا به سوریه و عراق برای الحاق به صفوف داعش سفر کرده‌اند. نیروهای امنیتی اسپانیا سفر و اقامت رهبران سلفی گری به اسپانیا و به ویژه به کاتالونیا را تحت نظر داشته و مشخص شده که محل اقامت دائمی تعدادی از آنها کشورهای بلژیک و هلند بوده است. این افراد در طول سفرهای خود تمایلات خود را نسبت به جهادگرایی پنهان نکرده‌اند. چندی پیش بدنبال عملیات اخیر نیروهای امنیتی اسپانیا هشت نفر که شش تن از آن ها مرد و دو نفرشان زن بودند در شهرهای «بارسلون، جیرونا، سیودادرئال و آویلا» دستگیر شده و از سفر دو دختر نوجوان به نواحی تحت کنترل داعش جلوگیری بعمل آمد.
اخیرا خانم «دولورس دلگادو» دادستان و مدیر هماهنگی مسائل تروریسم دادگاه ملی اسپانیا اعلام داشته است:«زنانی که جذب داعش می‌شوند ابتدا به همراه یک مرد به عراق سفر می‌کنند و در آنجا گذرنامه هایشان را می‌گیرند و به اسیرانی در دست داعش تبدیل می‌شوند که دیگر راه بازگشتی برای آنها باقی نمی‌ماند.عضوگیری زنان، عمدتا از طریق اینترنت و با پیام‌هایی همراه با وعده های فریبنده و دروغین و تبلیغات صورت می‌گیرد. به گفته وی بر اساس اعترافات برخی از اعضای شبکه‌های تروریستی دستگیر شده در این کشور، می‌دانیم هنگامی که زنان به سوریه و عراق می‌رسند، به آنها پیشنهاد می‌شود که به گروه موسوم به «تیپ زنان» که از سوی داعش ایجاد شده بپیوندند و در درون این تیپ به کارها و خدماتی که می‌تواند از خیاطی و آشپزی گرفته تا بستن یک کمربند بمب و حمله انتحاری باشد، بپردازند.ما می‌دانیم که بسیاری از زنان خواستار بازگشت هستند، اما نمی‌توانند. احساس پشیمانی آنها به این خاطر است که ایدئولوژی آموخته شده از سوی آنها سست و بی‌ریشه است.این امکان وجود دارد که بتواندر شستشوی مغزی برخی از دختران و زنانی که قصد پیوستن به داعش را داشتند، تاثیرگذار بود».

نگرانی اسپانیا در این زمینه در حالی است که اسپانیا قرار است اجلاس ضد جهادی یک روزه‌ای را در شهر بارسلون برگزار نماید وآقای راخوی نخست وزیر اسپانیا موافقت «شورای اروپا» برای برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای ساحلی مدیترانه با هدف بررسی مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی منطقه که در حال حاضر در معرض تهدیدات تروریسم جهادی قرار دارند را بدست آورده است. این اجلاس در 13 آوریل (24 فروردین 94) در این شهر برگزار خواهد شد. به گفته نخست وزیر اسپانیا،برگزاری این اجلاس، بارسلونا را در مرکز سیاست‌های اتحادیه اروپا در خصوص مدیترانه قرار خواهد داد. در این اجلاس، علاوه بر وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، خانم موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه و همچنین مسئولین دیپلماسیلبنان،مراکش،الجزایر، لیبی، فلسطین، تونس،اردن، مصر و رژیم صهیونیستی شرکت خواهند داشت.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =