رئیس شورای ایرانیان آمریکایی در گفتگو با خبرآنلاین از شرایط حاکم بر مذاکرات می گوید و تاکید می کند طرفین بسیار به توافق نزدیک هستند.

 

سعید جعفری پویا - مذاکرات دوباره به مرحله حساس رسیده و هر لحظه خبر رسیدن یکی از وزاری خارجه به محل مذاکرات در محل استقرار خبرنگاران می‌پیچد. گویی باز هم دو طرف بسیار زیاد به توافق نزدیک شده‌اند. هرچند برای یافتن پاسخ نهایی باید باز هم منتظر ماند و دید بالاخره این مناقشه طولانی شده پایانی هم دارد یا خیر. تریتا پارسی معتقد است خیلی به این پایان نزدیک شدیم هرچند بازهم تردید ها وجود دارد، اما برای هر دو طرف بهتر است که هر چه سریعتر این توافق حاصل شود. با رئيس شورای ایرانیان آمریکایی پس از پایان ملاقات ظریف و فابیوس در لابی هتل بوقیواژ گفتگویی داشتیم و از او در خصوص وضعیت مذاکرات پرسیدیم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

شرایط مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ باز هم شاهد گفتگوهای فشرده و دیدارهای پیاپی دو طرف هستیم.

من شرایط را مانند دو سال پیش یعنی نوامبر ۲۰۱۳ می‌دانم  یعنی در شرایطی که دو طرف توانستند به توافق ژنو دست یابند. احساس من این است که جدیت لازم برای توافق به وضوح دیده می‌شود. در عین حال البته تردیدها هم همچنان بر فراز مذاکرات وجود دارند. ولی به هر حال سیگنال های سیاسی هم در این مسیر می‌تواند ما را برای ارائه تحلیل بهتر یاری رساند. سیگنال‌هایی که البته بیشتر مثبت هستند. ضمن اینکه رفتار دشمنان این توافقنامه مانند اسرائیل و عربستان هم نشان می‌دهد که طرفین به سرعت در مسیر رسیدن به توافق در حال حرکت هستند. شما اگر رفتارهای عربستان و اسرائیل را رصد کنید دستپاچگی ویژه ای را مشاهده می‌کنید که حاکی از نگرانی آنهاست از آنچه در لوزان می‌گذرد.

به تحرکات عربستان اشاره کردید. درست همزمان با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱ در لوزان، عربستان به یمن حمله کرد. این همزمانی باعث شد تا تردیدها در خصوص نیت واقعی عربستان شدت یابد. با این تفاسیر با توجه به ارتباطاتی که شما با طرفین مذاکره دارید آیا این اقدام سعودی تاثیری بر مذاکرات داشته است؟

من تا کنون با هر کسی که صحبت کردم هیچ کس از تاثیر ویژه این اقدام به من حرفی نزده است. اما در عین حال رفتارهای عربستان به ما نشان می‌دهد که هرچه سریعتر باید توافق حاصل شود و گذشت زمان به ضرر هر دو طرف خواهد بود چرا که عربستان همچنان نقش مخرب خود را پی خواهد گرفت و حتی آن‌را تشدید هم خواهد کرد. در نتیجه و در پاسخ مشخص به سوال شما باید تاکید کنم که برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند اقدامات عربستان نتوانسته تاثیر چندانی بر گفتگوهای هسته‌ای ایران و ۵+۱ داشته باشد. اما در عین حال نباید فراموش کرد که هربار تنش بین ایران و عربستان افزایش یابد آمریکا برای امضا توافق با ایران باید هزینه‌های سیاسی بیشتری بپردازد.

شما شرایط را مانند نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو دانستید، حتما به خاطر دارید که لوران فابیوس در دور ماقبل امضای توافق موقت در ژنو با نوع موضع‌گیری‌های خود حصول توافق را یک دور دیگر به تعویق انداخت. اما صحبت‌های امروز وزیر امور خارجه فرانسه مخرب نبود. اظهارات فابیوس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بله صحبت‌های ایشان نسبت به آنچه در هفته قبل مطرح کرد مثبت‌تر بوده است. او عادت دارد در آخرین لحظات مشکلی بر سر گفتگوها ایجاد کند و بعد از مدتی هم البته آن مشکلات حل شده است. امروز علاوه بر صحبت‌های آقای فابیوس، سخنان آقای ظریف هم نشان می‌داد که این بار وزیر خارجه فرانسه آن رویه را پیش نگرفته است و ملاقات میان وزرای خارجه ایران و فرانسه مثبت بوده است.

به صحبت‌های آقای ظریف هم اشاره کردید. ایشان پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه در میان خبرنگاران از مذاکرات سازنده میان دو طرف گفتند. اظهارات وزیر خارجه ایران را چگونه تحلیل می‌کنید؟

به نظر من مهم‌ترین بخش صحبت‌های ایشان این است که فرمودند: قبلا غرب روی موضوع فشار و تاثیر مثبت تحریم‌ها تاکید می‌کرد ولی اظهارات امروز ایشان و تاکید بر اینکه طرف غربی اراده جدی برای توافق دارد می‌تواند نشانی از تغییر نگرش طرف غربی و رضایت آقای ظریف از این تغییر باشد.

شما احتمال ادامه مذاکرات برای روزهای دیگر را چطور می‌دانید؟

با صحبت‌هایی که من با طرف ایرانی و غربی داشتم هر دو طرف اشاره کردند که احتمالا مجبور خواهند بود دو روز دیگر اینجا بمانند. یعنی تا روز سه شنبه.

به نظر شما احتمال حصول به توافق تا چه اندازه است؟

ببینید واقعیت این است که این احتمال خیلی بالاست. چرا که نشانه‌هایی زیادی برای این امر دیده می‌شود. ضمن اینکه هرچه این توافق زودتر امضا شود به سود طرفین است. از طرف آمریکایی اگر این توافق زودتر حاصل شود شرایط دفاع از توافق برای دولت آمریکا ساده‌تر خواهد بود. از سوی دیگر و برای ایران هم علاقه‌مندم به این موضوع اشاره کنم که در مطبوعات ایران گاهی دیده می‌شود از بد بودن شرایط مذاکرات یا شبیه بودن این توافق احتمالی با عهدنامه ترکمنچای سخن گفته می‌شود. من واقعا مبنای حرف این افراد را متوجه نمی‌شوم. اتفاقا مایلم اشاره کنم که این نخستین بار در طول تاریخ است که آمریکا با یک کشور خاورمیانه‌ای در حال مذاکره هم سطح است. همیشه آمریکا در مقابل کشورهای دیگر با قدرت خود طرف مقابل را وادار کرده که کوتاه بیاید. اما این نخستین باری است که آمریکا با ایران در حال مذاکره هم سطح است و دو طرف با یکدیگر در حال گفتگو هستند.

 ۳۰۸

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    43 3
    افراطیون داخلی و خارجی هم نوا با اسرائیل و وهابیون عربستان هستند . این جماعت منافع خود را در عدم توافق بدست می آورند
  • بی نام A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    10 4
    این پارسی کی هست اصلا ؟ کدوم طرفیه ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    23 0
    به نظر من این با ر به نتیجه میرسند:
  • رضا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    23 1
    در مطبوعات ایران گاهی دیده می‌شود از بد بودن شرایط مذاکرات یا شبیه بودن این توافق احتمالی با عهدنامه ترکمنچای سخن گفته می‌شود. من واقعا مبنای حرف این افراد را متوجه نمی‌شوم. اتفاقا مایلم اشاره کنم که این نخستین بار در طول تاریخ است که آمریکا با یک کشور خاورمیانه‌ای در حال مذاکره هم سطح است. همیشه آمریکا در مقابل کشورهای دیگر با قدرت خود طرف مقابل را وادار کرده که کوتاه بیاید. اما این نخستین باری است که آمریکا با ایران در حال مذاکره هم سطح است و دو طرف با یکدیگر در حال گفتگو هستند.
  • پنگوئن A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    4 0
    افخار می کنم به فرزندان ایران زمین تیم مذاکره کننده که با علم، منطق و خوشرویی در مقابل قدرت های بزرگ به پیشروی ادامه می دهند. بویژه افتخار می کنم به رییس جمهورمان آقای روحانی که با درایت خاص خودشان کار را به دست کاردان سپرده اند.