آمارهای رسمی نشان می دهد با وجود کاهش 35 درصدی صدور پروانه های ساختمانی، میزان معاملات مسکن 50 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش بینی کارشناسانی مانند سعید لیلاز تایید می کند که رشد بخش ساختمان طی سال 94 نزدیک به صفر خواهد بود ولی به موزات آن حداقل به میزان 10 درصد به تقاضا در بخش مسکن افزوده می شود. با این وجود وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارنظرهای خود اعلام کرده که میزان رشد قیمت مسکن طی سال 94 از تورم بیشتر نخواهد بود. گزارش اسفندماه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی تایید می کرد که میزان افزایش قیمت مسکن در سال 93 و در شهر تهران تنها 8.5 درصد بوده است. این عدد کمتر از نصف تورم اسفندماه بود.

برهمین اساس این گزارش 58 درصد از تقاضا موثر در بازار مسکن به سمت آپارتمان های با عمر کمتر از 5 سال می رود. همچنین متوسط قیمت ملک در شهر تهران نیز 3 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. 24 درصد تقاضای خرید در تهران نیز به سمت آپارتمان های با قیمت بیش از 4 میلیون و 500 هزار تومان سوق پیدا کرده بود.

برهمین اساس تحلیل ها نشان می دهد طی سال 94 بازار مسکن همچنان در شرایط توام با رکود باقی می ماند چراکه به گفته اقتصاددانانی مانند مهدی تقوی، میزان قدرت خرید مردم با افزایش مزد 17 درصدی تغییر قابل توجهی در قیاس با سال گذشته نشده است.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد بخشی از تحولات نامطلوبی که در بازار مسکن رخ می دهد، ناشی از فعالیت های سوداگری است. آخوندی در این مورد گفته است: بسیاری از مردم قربانی فعل و انفعالات سوداگری بخش مسکن می‌شوند و مشاهده می‌کنند قیمت مسکن  در یک سال ۴۰، ۵۰ و بعضا تا ۶۰ درصد افزایش می‌یابد؛ البته ممکن است این افزایش قابل توجه برای مالک بسیار خوشحال کننده باشد اما برای خریدار یا مالکانی که در نظر دارند ملک خود را تبدیل به احسن کنند این افزایش قیمت خوشایند نیست. بنابراین اینکه مسکن تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای واقعی شود و بتواند بخشی از نیاز واقعی انسان‌ها را برطرف کند و از وضعیت سوداگری کاذب مانند سوداگری که زمانی در سکه و ارز وجود داشت خارج شود اقدام بسیار مهمی است. لازمه این اقدام این بود که یک انضباط شهری ایجاد کنیم و از تراکم فروشی و شهر فروشی که متاسفانه در ایران باب شده بود جلوگیری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۹۳ تا حدی موفق شدیم انضباط شهری را ایجاد کنیم البته توفیق این اقدام نیازمند مشارکت اجتماعی است و مردم باید بر این کار به شدت نظارت داشته باشند تا زمین‌ها با کاربری‌های قانونی بهره‌برداری شود و مورد خرید و فروش دلالان قرار نگیرد البته بسیاری از شهرداری‌ها به این بی‌انضباطی دامن می‌زدند که در سال گذشته خوشبختانه سیاست انضباط شهری به شدت پیگیری شد.

وی با بیان اینکه با ابزارهای نظارتی در سال گذشته میزان تورم بخش مسکن کمتر از میانگین تورم ملی بود، افزود: در واقع تورم ۵۸ درصدی سال ۸۵ که وحشتناک بود و خانه‌دار شدن را تبدیل به رویا کرده بود متوقف شد و باید کاری می‌کردیم که این حباب شکسته شود.

در حال حاضر تحلیل ها نشان می دهد سال حداقل در فصل بهار بازار مسکن با تحول جدی مواجه نمی شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 7
    دووماد و عروس مسکن میخواد، حالا کی تونسته کانون گرم تشکیل بده؟ تقریبا هیچکی... پس مسکن بدرد مفت نمیخوره
  • بی نام A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    7 7
    بجز اونایی که نیمه دوم سال 93 پروانه ساخت گرفته اند ، هنوز بیش از سه میلیون مسکن تکمیل نشده و در حال ساخت در کشور وجود داره که داره به تدریج وارد بازار سراسر رکود میشه ، لطفا جو ندین و اگه راست میگین و نگران قشر بی خانه و مردم عادی هستین مثل کشورهای اروپایی بر روی مسکنهای مازاد و دلالیها و بنگاه بازیها مالیات درست و واقعی ببندید تا مسکن از کالای سرمایه ای خارج بشه و قیمتها واقعی بشوند و پول های سرگردان بره طرف صنعت و تولید و اشتغال زایی ماندگار
  • بی نام A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    14 0
    خدا کنه یک طوری بشه که همه یک سر پناه و غذای کافی داشته باشند البته این دعایی که شخصا برای تمام مردم دنیا دارم
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    7 6
    تنها راه رونق مسکن کاستن از سود خود وپایین اوردن قیمت مسکن است
  • ایرانی A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 1
    نمودار سهم متراژ از نوع نمودار احمدی نژادی است چرا که هم مجموع درصدها حدود 104 درصد است و هم بجای بیش از 80 متر کمتر از هشتاد متر قید شده. لطفا دقت کنید نمودارهاتون مثل اون هشت سال نقاشی مهمود 8 ساله از تهران نباشه مهمود با ه هویجی
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    8 6
    تنها راه رونق کاهش قیمت است
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    9 6
    تنها راه رونق کاهش قیمت در این بخش است چطور که ملک های با قیمت مناشب سال پیش فروش رفتن
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    7 5
    تنها راه رونق کاهش قیمت در این بخش
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    8 11
    هنوز بخش مسکن حباب 10 درصدی هست اگه این 10درصد بشکنه خرید فروش راه میفته والا با افزایش وام تو این بخش هیچ رونقی صورت نمی گیرد