سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن ضمن رد ادعاها و اتهامات عربستان و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن علیه ایران گفت آمریکا ، عربستان و قطر با حمایت شورای امنیت سازمان ملل در مسیر انقلاب یمنی‌ها مانع تراشی و از شبکه القاعده برای ضربه زدن به انقلاب ملت یمن حمایت می کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد احمد عبد السلام در گفتگوی شبکه تلویزیونی المنار با وی در صعده درباره علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن نیز گفت شورای همکاری خلیج فارس به وی مصونیت داد و او را دوباره آورد تا با وی تقسیم قدرت کند.
عبد السلام گفت: مشکل ملت یمن و چه بسا مشکل ملتهای منطقه خاورمیانه آن است که نظام آل سعود در سراسر منطقه آتش افروزی می کند. نظام آل سعود عامل رویدادهای یمن است. ملت یمن بیست و یکم سپتامبر سال گذشته میلادی انقلاب کردند و حقوق قانونی و عادلانه خود را خواستار شدند. ما نیازی به این نداریم که عربستان و هم پیمانانش در منطقه بیایند و بگویند این کودتا بوده یا نبوده است. نیازی به این نداریم عربستان که برای حقوق بشر احترامی قائل نیست و ملت آن نیز هیچ گونه حق اظهار نظری ندارد بیاید و یمن را تهدید کند.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن که به عدن گریخت و سخنرانی طائفه گرایانه کرد و با شبکه القاعده به عنوان عامل کشتار سربازان نیروهای ویژه در لحج و عدن و عامل آزادی عناصر القاعده در زندان منصوره در عدن، ائتلاف کرده و بازیچه خارجی ها شده، این روزها خواستار مداخله نظامی خارجی در یمن شده است.

حد اقل توصیفی که می توان درباره منصور هادی به کار برد آن است که وی مزدور و خائن است. منصور هادی در جنوب یمن به هیچ وجه مورد احترام نیست. در انتخاباتی که پس از طرح شورای همکاری خلیج فارس اعلام شد جنوبی ها این انتخابات صوری را تحریم و نافرمانی مدنی کردند. همچنان که ساکنان شمال یمن نیز این انتخابات را تحریم کردند. منصور هادی دیگر نماینده یک جریان سیاسی یا حزبی یا یک گروه از گروههای جنوب نیست. او نماینده القاعده، تکفیریها و عربستان است.
عربستان در جنایاتی که در یمن رخ می دهد از جمله در انفجارهای یمن دست دارد.
دعوت منصور هادی برای مداخله خارجی یک دعوت خائنانه و مزدورانه است که ملت یمن رد می کند. سرنوشت تهدیدات عربستان علیه یمن برای ریاض مایه خسران و زیان خواهد بود.
عربستان با نیروهای سپر الجزیره وارد بحرین شده است. ما به عربستان می گوییم اگر سعودی‌ها بخواهند مانند بحرین به یمن وارد شوند یمن دارای ملتی بزرگ و ریشه دار است و با این کار در واقع به یمن اعلام جنگ تمام عیار کرده است و پیامدهای آن متوجه عربستان خواهد بود.
عبد السلام گفت: ما به سعودی ها می گوییم ما را به حال خودمان رها کنید ما مشکلات خود را با گفتگو و تفاهم حل می کنیم. سعودیها در لبنان نیز مانع تراشی می کنند. عربستان با گفتگو بین احزاب سیاسی و طیف های لبنانی مخالف است. عربستان، سوریه و عراق را ویران کرده است. عربستان هیچ گاه از تفاهم و گفتگو بین مسلمانان حمایت نکرده است. گفتگو و حل و فصل مسالمت آمیز در یمن وجود دارد. سعودی ها دست از سر ما یمنی ها بردارند و مداخله نکنند. عربستان مانع حل و فصل سیاسی و مسالمت آمیز در یمن است. هیچ طیفی در یمن مخالف گفتگو نیست اما عربستان مخالفت می کند.

وی گفت اگرچه هدف ریاض از این تهدیدات وارد آوردن فشار است. این تهدید ناشی از ناکامی آنها در یمن است. سعودیها امتیاز بزرگی را در یمن از دست داده اند آنان می گفتند چه کسی رئیس جمهور یا استاندار یا مسئول یا وزیر باشد. عربستان یمن را از دست داده است. سعودیها عادت کرده بودند که رهبران سیاسی یمن، مزدور ریاض باشد. آیا سعودیها گمان می کنند یمن هم اکنون چنین دیکته هایی را می پذیرد.
عبد السلام گفت ارتش، نیروهای امنیتی و کمیته های مردمی در نزدیکی مرزهای عربستان رزمایش بزرگی برگزار کردند. عربستان عادت نداشت که ارتش و نیروهای یمنی در مرزهایش رزمایش برگزار کنند. ارتش یمن آماده است و کمیته های مردمی در کنار ارتش آمادگی دارند با تجاوز مقابله کنند.

عربستان اگر حماقت کند و به یمن حمله نظامی هوایی یا دریایی یا زمینی کند جنگی را آغاز خواهد کرد که بر آن کنترلی نخواهد داشت. ما ترجیح می دهیم که شهید بشویم اما تسلیم نشویم و ملت یمن تسلیم نمی شود. ما کاملا آماده ایم. عربستان ملت یمن را می شناسد و می داند که این ملت حاضر نیست بار دیگر استعمار شود. ملت عربستان ملت بزرگ و محترمی است و از بی شرمی حکومت سعودی در ارتباط با همسایگانش در جهان اسلام و عرب رنج می برد.

عبد السلام درباره بهانه عربستان برای مداخله در یمن یعنی درخواست منصور هادی و حمایت شورای امنیت و امکان تکرار تجربه بحرین در یمن گفت: اولا در یمن هیچ کسی حق ندارد خواستار مداخله نظامی خارجی شود. عربستان و شورای امنیت و هیچ کشوری در جهان نیز چنین حقی را ندارند.
عربستان دلیل می آورد که به امنیت و ثبات یمن و منطقه علاقه دارد و امنیت یمن نیز امنیت منطقه است. بله ما نیز می گوییم امنیت یمن امنیت منطقه است. آیا به خاطر امنیت است که شما سعودی ها یمنی ها را در مساجد می کشید؟ آیا به خاطر امنیت است که القاعده را در جنوب مستقر کرده اید؟ آیا به خاطر امنیت است که القاعده را در مأرب مسلح کرده اید؟ آیا به خاطر امنیت است که افراد انتحاری را می فرستید؟ آیا به خاطر امنیت است که خبرنگاران و بزرگان و علما را می کشید؟ این پذیرفتنی نیست. اگر شما به یمن علاقه مند بودید این کارها را نمی کردید.
سخنگوی رسمی جنبش انصار الله گفت شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نمی تواند به کسی برای مداخله در یمن مشروعیت بدهد. چرا باید چنین مجوزی را بدهد؟ در یمن انقلابی رخ داده است و مردم حقوق خودشان را خواستارند. ما از گفتگو حمایت می کنیم. جمال بن عمر [فرستاده سازمان ملل متحد به یمن] دهها بار به یمن برای گفتگو سفر کرده است. برخی احزاب یمنی گفتگو نمی خواهند و به ریاض و دوحه می روند. مصیبت یمنی ها در آن است که عربستان موضعی کورکورانه و احمقانه در پیش گرفته است.
عبد السلام گفت: عربستان می خواهد یمن تسلیم ریاض باشد. سعود الفیصل از عبارت «انصیاع» استفاده کرد یعنی آن که یمنی ها تحت فرمان عربستان در آیند خود این عبارت، اهانت آمیز است. عربستان عادت کرده است که پول بدهد و احزاب و کشورها را بخرد و افراد مورد نظر را روی کار آورد. عربستان عادت کرده است که همه بله قربان گوی این کشور باشند و نمی خواهد کسی در یمن با ریاض مخالفت کند.
عبد السلام گفت انقلاب یمن، نه تنها عربستان بلکه هیچ یک از کشورهای منطقه را هدف قرار نداده است. ملت یمن حقوق قانونی خود را خواهان است.
سعودی ها گاهی ایران و گاهی امنیت یمن را تهدید می کنند. ملت یمن علیه عربستان چه کاری کرده است؟ عربستان در جنگ ششم در سال 2009میلادی دخالت کرد و با ملت یمن وارد جنگ شد و ضرر آن را نیز دید.
این موضع احمقانه عربستان نشانگر آن است که ریاض خردورزی و عقلانیت و اخلاق را از دست داده و دچار دیوانگی شده است. امروز پولها و سلاحها به عدن سرازیر شده است و عربستان می خواهد همه طرفهای سیاسی را بخرد. چه کسانی از القاعده حمایت می کنند؟
وی تصریح کرد به رسانه های سعودی و قطری در منطقه نگاه کنید. آنها نه تنها از القاعده و داعش حمایت می کنند بلکه به کشتار بیشتر ترغیب و آن را توجیه می کنند. یمنی ها مانند هر ملت دیگری در داخل خود اختلافاتی دارند اما دلیل نمی شود که عربستان دخالت و تهدید و از القاعده حمایت کند. مشروعیت منصور هادی پایان یافته و به عدن گریخته است. وی از حمایت مردمی برخودار نیست. عربستان می گوید به خاطر منصور هادی می خواهد یمن را اشغال کند.

ملت یمن با این کارهایی که منصور هادی کرده است دیگر او را نمی پذیرند. صحبتهای منصور هادی درباره تکرار تجربه ایران در یمن در واقع توجیهی برای تحریک سعودیها است. عربستان زمانی که اسم ایران به میان می آید دچار نگرانی می شود. برخی نیروهای سیاسی از عربستان به بهانه ایران باج خواهی می کنند این به خاطر آن است که پول سعودیها را به دست آورند.

همگان در منطقه معتقدند که عربستان فاقد ارزش، طرح، خط مشی و اخلاق است. همگان به عربستان دید پولکی دارند حتی غرب نیز به عربستان با دید نفت نگاه می کند. خواسته های ما، ملی و یمنی است و ایرانی نیست. ما خواستار شراکت و اجرای نتایج گفتگوهای ملی و اجرای پیش نویس قانون اساسی مورد توافق هستیم. ما خواستار کشوری عاری از فساد هستیم. ما خواستار حقوق ملی هستیم. ایران با این مسائل کاری ندارد.

منصور هادی از تجربه دوازده امامی صحبت می کند این سخنان احمقانه و ساده انگارانه ای است و با اصول آزادی در یمن مغایرت دارد. بسیاری از دوازده امامی ها حتی آنهایی که در عدن هستند و دیگران، این سخنان را محکوم می کنند.
این حرفها برای تحریک عربستان است تجربه دوازده امامی در یمن نیست. یمنی ها همگی از انقلاب حمایت کردند. ایران و هیچ طرف دیگری به ما برنامه ای نداده اند که اجرا کنیم.
عبد السلام گفت: در یمن هم اکنون منازعه طائفه ای یا منطقه‌ای وجود ندارد بلکه منازعه سیاسی و اختلاف در دیدگاههای سیاسی وجود دارد. منازعه طائفه‌ای و منطقه ای وجود ندارد. قضیه جنوب یمن به هیچ وجه در ذهن و فکر ساکنان شمال نیست. ما با ساکنان جنوب بیش از مناطق دیگر ائتلاف کرده‌ایم. منصور هادی سه سال رئیس جمهور یمن بود او نتوانست خواسته های ساده جنوبی‌ها را اجرا کند. او بیش از 20 سال بود که با نظام سابق هم پیمان و معاون علی عبدالله صالح بود. منصور هادی در زمان نظام سابق کارهای این نظام را خوب جلوه می داد.

امروز در جنوب یمن کمیته های مردمی و ملی برای رهایی از دست القاعده که به جنوبی ها ضربه می زند و همچنین خلاصی از دست منصور هادی و شبه نظامیانش، که متکی بر ائتلاف با القاعده و کشانیدن درگیریها به جنوب اند، در حال تشکیل شدن است. یمنی ها درک می کنندکه چالش به درگیری طائفه‌ای منجر نخواهد شد.
وی گفت تحرک نظامی ، تصمیم کمیته انقلابی و کمیته امنیتی بود. تصمیم بر این شد که پس از جنایاتی که رخ داد بسیج اعلام شود. تحرک نظامی از طرف جنبش انصار الله نیست بلکه یک کار ملی است. این بسیج مردمی کسی را هدف قرار نداده است. این تحرک نظامی به خاطر اختلاف سیاسی بر سر مسئله جنوب نیست و بر اساس حمله به تعز و حمله به کسی نیست. یک تحرک ملی برای حمایت از نیروهای مسلح و امنیتی و کمیته های مردمی و مقابله با القاعده است.

عبد السلام گفت بین طرفهای سیاسی اختلافات و شکاف زیادی و جود ندارد. چند روز پیش درباره حدود 90 درصد از مسائل توافق شد. در خصوص تشکیل شورای ملی به توافق رسیدیم و با حزب کنگره مردمی عمومی درباره مجلس نمایندگان حل اختلاف کردیم. درباره شورای ریاست جمهوری و ترکیب آن و انتخاب رئیسی از جنوبی ها برای این شورا به توافق رسیدیم. حتی پس از فرار منصور هادی نیز توافقهای زیادی صورت گرفت و اختلافات واقعی وجود نداشت. همگان اتفاق نظر دارند که مرحله انتقالی یک مرحله ضروری است و طرح خلیج فارس که یکسال تمدید شد دیگر تأثیری ندارد.
ما با تمدید راهکارهایی که به مثابه عقب گرد است مخالفیم. مشکل ما عربستان است که برخی طرفهای داخل گفتگو را تحریک می کند تا مانع تراشی کنند.
عبد السلام افزود اگر بگذارند یمنی ها تفاهم کنند تفاهم حاصل می شود اما عربستان در حال تحریک آمریکا و هم پیمانانش است تا شورای امنیت جلسات مکرر در خصوص یمن تشکیل دهد. نگرانی ریاض نشان می دهد عربستان بر جریان امور حاکم است. عربستان می خواهد کارهایی را که در عراق و سوریه و لبنان انجام داده است در یمن نیز انجام دهد. عربستان پولهایش را برای اصلاح وضع امت مسلمان و حمایت از مسئله فلسطین به کار نمی گیرد بلکه برای آتش افروزی به کار می برد. عربستان ، قطر و آمریکا در مسیر راهکار سیاسی مانع تراشی می کنند.
این مسئول جنبش انصار ا لله درباره اتهامات عربستان مبنی بر ارتباط جنبش انصار الله با علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق و ماهیت روابط بین این جنبش و صالح و نقشی که او در یمن ایفا می کند و اینکه وی ابتکار عمل نظامی و سیاسی را در دست دارد گفت: اولا متهم کردن ایران به دخالت در یمن از روی ورشکستگی اتهام زنندگان است. صحبت از ایران برای آن است که به این موضوع جنبه منطقه ای داده شود و برای تحریک عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس و تلاش برای کسب حمایت آمریکا و اسرائیل است. حتی بنیامین نتانیاهو گفته است آنچه در یمن رخ می دهد تهدیدی برای اسرائیل است. صحبت از نقش ایران یک صحبت مبالغه آمیز است. حتی شهروندان عادی یمنی نیز می دانند که مداخله عربستان با هیچ مداخله ای دیگر قابل قیاس نیست.

ما پس از انقلاب بیست و یکم سپتامبر گذشته از منصور هادی خواستیم با ایران روابط مثبتی برقرار کند و نباید روابط خارجی ما تحت تأثیر القائات عربستان باشد. اینکه سفارت بگشاییم یا نگشاییم یا اینکه فردا عید فطر است یا نیست در نشست سران شرکت کنیم یا نکنیم ربطی به عربستان ندارد. ما علاقه مندیم که با همسایگان خود از جمله عربستان روابط مثبتی داشته باشیم دوست داریم با ایران نیز روابط مثبتی داشته باشیم ایران یک کشور اسلامی است که در مقابله با استکبار جهانی که آمریکا و اسرائیل نماد آن هستند نقش مهمی ایفا می کند. صحبت برخی نیروهای سیاسی یمنی از ایران برای فرار از مزدوری برای عربستان و آمریکاست.
عبد السلام گفت هیئتی رسمی به نمایندگی از دولت یمن به ایران در روز روشن سفر کرد و توافقنامه های اعلام شده ای امضا کرد این توافقنامه ها در خدمت ملت یمن است.

از سال 2004 میلادی یعنی از زمانی که حسین الحوثی در مرّان به مقابله با اسرائیل و دادن شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا و به شرکت در روز جهانی قدس دعوت کرد گفتند که آنها هم پیمانان ایران هستند. گفتند پرچم هایی در مران و صعده برافراشته شده است همچنان که منصور هادی این حرف را زد.
عبد السلام درباره صالح نیز گفت: چه کسی صالح را پس از انقلاب سال 2011 میلادی آورد ؟ طرح شورای همکاری خلیج فارس بود که او را آورد. چه کسانی به او مصونیت دادند؟ همان طرفهایی که امروز می گویند حوثی ها با صالح ائتلاف کرده اند به صالح مصونیت دادند و او را آوردند. آنها به صالح مصونیت دادند و گذاشتند بماند تا به ایفای نقش سیاسی بپردازد. آنها صالح را آوردند که قدرت را با او تقسیم کنند. ما جزو نخستین کسانی بودیم که با مصونیت و طرح شورای همکاری خلیج فارس مخالفت کردیم.

صالح بازگشت و دولت توافقی تشکیل شد. نیمی از دولت به حزب کنگره مردمی و هم پیمانانش رسید و نیمی دیگر به کمیته های مشترک و هم پیمانانش رسید. حزب کنگره که حزب صالح است یک حزب ملی است و ما همواره آن را به رسمیت شناخته ایم و ویژگی های خودش و ریشه در مردم دارد. ما با این حزب همواره در ارتباط هستیم. کسانی که می خواستند به صالح نقش بدهند اکنون می خواهند از حقیقت شکستی که خورده اند فرار کنند. اگر حزب کنگره مردمی با ائتلافهایی که به نفع آنها باشد وارد شود باز هم با صالح ائتلاف می کنند. اینکه می گویند تشکلهای نظامی و نیروهای امنیتی ویژه و دیگر نیروها زیر نظر صالح هستند این نیروها ، نیروهای ملی هستند و زیر نظر صالح نیستند. صالح خودش بهتر می داند که به هیچ وجه در این امور حاکمیت ندارد. این شورای همکاری خلیج فارس بود که صالح را بازگرداند ما نبودیم.
کسی نمی تواند حزب کنگره مردمی را نادیده بگیرد این حزب به نقش سیاسی خود عمل و در گفتگوها شرکت می کند و مشارکت مثبتی دارد. آنها می خواهند اشتباهاتی را که خودشان مرتکب شده اند به دیگران نسبت دهند.
عبد السلام گفت ما به همگان اطمینان می دهیم تحرک مردمی برای مقابله با القاعده یک تحرک مؤثر است. القاعده خودش چیزی نیست اما سازمان اطلاعات آمریکا و عربستان پشت سر القاعده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور ضمنی از القاعده حمایت می کند. عربستان به نفع القاعده می خواهد مداخله نظامی کند. عربستان از جبهه النصره در سوریه به نفع القاعده حمایت کرده است. ملت یمن به القاعده و تکفیریها و هم پیمانانش از حزب اصلاحات در ارحب، جوف، صنعاء، بیضا و مناطق دیگر ضربات سنگینی وارد کرده اند و موفقیتهای ملموسی به دست آورده اند.
بسیج مردمی با مخالفت عربستان روبرو شده است زیرا القاعده هم پیمان راهبردی ریاض است. اگر عربستان و سپر الجزیره دخالت کند ما معتقدیم که پیروزی ملت یمن سریع تر و با قدرت بیشتر و بهتر خواهد بود. عربستان اگر عاقلانه رفتار نکند امکان دارد خودش و برخی کشورهای دیگر عرب خلیج فارس و جامعه بین المللی را به جنگی وارد خواهد کرد که خودش بیشتر ملت یمن از آن آسیب خواهد دید.
علت اشتیاق واشنگتن به ریاض به خاطر روابط راهبردی نیست بلکه به خاطر اقتصاد و نفت است. شاید آمریکا به سعودی ها توصیه کنند به چالش با ملت یمن از طریق القاعده ادامه دهند.

آمریکا پایگاه هایش را در جنوب به نفع القاعده تخلیه کرد. موضع واشنگتن در خصوص پرونده هسته ای ایران یا لبنان یا سوریه شاید با موضع ریاض مختلف باشد اما درباره یمن این گونه نیست و موضع آمریکا و عربستان همسو است زیرا انقلاب یمن به نفع آمریکایی ها نیست. اختلاف آمریکایی ها و سعودی ها در خصوص یمن فقط بر سر اهرمهایی است که باید فعال شود.
آمریکایی ها در تلاشند که عربستان متلاشی نشود زیرا اگر وارد جنگ با یمن شود به شدت آسیب می بیند. شاید واشنگتن به ریاض بگوید که دخالت نکند و روی گسترش القاعده و حمایت از آن و کارهای دیگر متمرکز شود. عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن و جاهای دیگر دو روی یک سکه هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =