جروز الم پست نوشت دولت اوباما در حالی بر سیاست خارجی خود درباره جمهوری اسلامی پافشاری می کند که بسیاری از کشورهای منطقه از پیامدهای فرقه ای مخرب آن، به شدت نگرانند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این نشریه در مطلبی با عنوان «دکترین اوباما درباره ایران» به قلم دیوید ترنر نوشت، تمرکز اوباما روی اسرائیل، این تصور را پیش می آورد که همه به جز اسرائیل، از تعامل او با ایران و مذاکراتش (که عملا کرنش های پیاپی در برابر مطالبات ایران است) بر سر بمب شیعه، حمایت می کنند. اما در واقع کشورهای عرب اطراف ایران همراه با اسرائیل یک دهه است که مخالف سیاست مبهم و حمایت آمریکا از ایران هستند و آن را برخلاف منافع آمریکا در خاورمیانه می دانند و تاکید دارند که این روند موجب می شود، ایران به جای آمریکا در منطقه تسلط داشته باشد.

نویسنده این مقاله در ادامه به مطلبی از خالد الدخیل مفسر سعودی که در روزنامه الحیات درج شد، استناد کرد و نوشت گرچه عرب ها هنوز آماده نیستند علنا با اسرائیل متحد شوند، در صورتی که بحث عبور هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشورها برای حمله به ایران به میان بیاید، آنها با این تصمیم همراه خواهند شد.

خالد الدخیل استدلال می کند سیاست اوباما در منطقه مخرب است و عرب ها نباید در برابر آن سکوت کنند. او می نویسد دولت اوباما دست ایران و شبه نظامیانش را در سوریه و عراق باز گذاشته است و با هدف رسیدن به یک توافق هسته ای با ایران، به این کشور در رویارویی با سازمان های سنی منطقه کمک می کند. دولت اوباما به خوبی می داند که جنگ با داعش به شکلی که اکنون دنبال می شود، پیامدهای فرقه ای مخرب در بر دارد که کسی را تاب رویارویی با آن نیست؛ اما به سیاست فعلی خود به امید متحد شدن ایران ادامه می دهد.

داعش، به عنوان یک سازمان فرقه گرا، نتیجه طبیعی و مستقیم جنگ های فرقه ای است که با حمله آمریکا به عراق شروع شد و اوباما اکنون بار دیگر با رویکردی فرقه ای و ابزارهایی فرقه ای با این سازمان برخورد می کند.
نویسنده این مقاله در ادامه می نویسد سکوت در برابر سیاستی که منطقه را به جنگ های مذهبی مخرب بیشتر می کشاند، فقط به این علت که اوباما مایل است با ایرانی ها به توافق برسد، اشتباه است.

الدخیل در مقاله دیگری با عنوان «قمار درباره آینده منطقه»، اشاره می کند، اسرائیلی ها به خوبی نقص های سیاست اوباما درباره ایران را آشکار کردند... اسرائیل نزدیک ترین و مهمترین متحد آمریکا است و طرفی است که بیش از همه نگران برهم خوردن توازن قدرت در منطقه تحت تاثیر دستیابی ایران یا هر کشور اسلامی و عربی دیگر به تسلیحات هسته ای است. هدف دولت اوباما این است که ده تا پانزده سال دست ایران را ببندد به این امید که تا آن زمان رهبری تازه ای در این کشور شکل گرفته است و ایران به کشوری متفاوت -و شاید کشوری دموکراتیک با میل کمتر برای داشتن سلاح هسته ای- تبدیل خواهد شد.
عربستان سعودی این سیاست را رویکردی توهم آمیز می خواند!

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =