خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

المانیتور در تحلیلی نوشته است که ایران علیه داعش از سلاح روانی استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی المانیتور در مقاله ای به قلم عباس قیداری نوشت جنگ میان دولت عراق و نیروهای شبه نظامی شیعه از یک طرف و داعش از طرف دیگر در سه ماه گذشته وارد مرحله تازه ای شده است و آن توازن قدرت موقت است. نیروهای شبه نظامی شیعه و ارتش عراق با حمایت مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران موفق شده اند، نیروهای داعش را از مناطق هم مرز با ایران و مناطقی در جنوب، شرق و شمال بغداد بیرون برانند. نیروهای شیعه تحت نظارت سردار قاسم سلیمانی که پس از این پیروزی ها بیش از حد به خود مطمئن شده اند یک عملیات نظامی گسترده با سی هزار نیرو برای باز پس گیری شهر تکریت، زادگاه صدام آغاز کردند.
المانیتور اضافه کرد، این عملیات برای بازپس گیری تکریت با حمایت لجستیکی نیروهای شیعه سپاه به رهبری سردار سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، هادی العامری فرمانده سپاه بدر، ابو مهدی المهندس و شبل الزیدی فرماندهان کتائب امام علی و با کمک نیروهای هوایی عراق آغاز و به آزاد سازی مناطقی در اطراف تکریت منجر شد. با این حال فرمانده ارتش عراق اعلام کرد برای جلوگیری از تلفات بیشتر این عملیات را متوقف می کند.
در واقع تهران و بغداد اگر مناطق مرکزی تکریت را تصرف کنند، بیش از آن چه که به دست خواهند آورد، از دست خواهند داد. تکریت یک شهر سنی نشین با گرایش های سنتی حامی اعراب و بعثی ها است.
یکی از اعضای سپاه بدر که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «افکار عمومی سنی ها به لطف تبلیغات داعش تیره شده است. تکریت شهر بسیار حساس و سمبل هویت اعراب سنی عراق است. ما نیروهای داعش را در مرکز تکریت تحت محاصره کامل داریم و در نتیجه به اهداف نظامی خود دست یافته ایم.»
المهندس که یکی از فرماندهان کتابت امام علی است، رابطه نزدیکی با سپاه پاسداران دارد. ابوازریل، یکی دیگر از اعضای این گروه و سمبل آن و قهرمانی سمبلیک برای شبه نظامیان شیعه است. وی نیز با ایران رابطه دارد.
اهمیت نقش وی از نظر روانی و عملیات دیپلماتیک بیش از میدان نقش وی در میادین جنگی است.
سپاه قدس نیز در جنگ با داعش از تجارت ارتش آمریکا در ویتنام استفاده کرده است. سپاه پاسداران مانند ویتنامی کردن جنگ ویتنام، به دنبال آن است که این جنگ را عراقی کند. سپاه با این کار در نظر دارد مانع واکنش منفی اعراب سنی به حضور نظامی ایران در عراق شود.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از دولت و ملت شیعه عراق در مقابل دولت اسلامی به شیوه های مختلفی دفاع می کند از جمله مشاوره، کمک در حملات هوایی، حمایت اطلاعاتی و سیاسی، اعزام نیرو، حمایت رسانه ای و ارسال مهمات، تجهیزات سبک، راکت انداز و تانک های تی 72.
در خاتمه این مقاله آمده است موفقیت راهبرد ایران در عراق در چند ماه آینده به این بستگی دارد که واکنش سنی ها به شکست داعش چگونه خواهد بود، تکریت چگونه اداره خواهد شد و هزینه های نظامی، سیاسی و امنیتی باز پس گیری موصل چقدر است.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    3 1
    سلام،این تحلیل در حمایت از داعش وحزب بعث بود و قصد دارد در گیری های عراق وتکریت را در گیریهای شیعیان با سنی ها که نماینده آنها داعش است معرفی کندو مغرضانه است در حالیکه سنی ها در عراق اولین اهداف داعش بوده اند وبیشترین کشتار توسط داعش از سنی ها انجام شده است وشیعیان در مرحله بعد بوده اند.نیروهای مردمی سنی وانجمن علمای سنی عراق دوشادوش ودرکنار برادران شیعه خود با داعش که نماینده امریکا عربستان وقطروحزب بعث است وقصدشان آشوب وجنگ ودر گیری طایفه ای است می جنگند.امریکا ومتحدانش می خواهنددر پناه این تشنجها نفت ومنابع عراق را به غارت ببرند وبدنبال آرامش وصلح در عراق نیستند.