روزهای تعطیل ابتدای سال فرصت مناسبی است برای خرید و مطالعه کتاب هایی که شاید در طول سال نتوان به آنها پرداخت، پیشنهادهای نوروزی ما تقدیم به آنها که قدر این ایام و البته نعمت یارمهربان را می‌دانند.

لذت مطالعه نوروزی با خبرآنلاین/3/


«تو در قاهره خواهی مرد» عنوان اولین رمان دکتر «حمیدرضا صدر» است، یکی از متفاوت ترین رمان های سال 93 آنهم نوشته کارشناسی که بیشتر او را در برنامه های شبکه سه و در تحلیل بازی های فوتبال دیدیم.

به گزارش خبرآنلاین، صدر یک رمان تاریخی و مستند نوشته که شاید بیشتر از آنکه رمان باشد، روایتی خواندنی و سرشار از اطلاعات ریز و درشت درباره آخرین شاه ایران.  نویسنده درباره شخصیت رمانش اینگونه توضیح می دهد: «دوگانگی شخصیت محمدرضا شاه و درون متزلزل و هراسانش یکی از عناصری است که با تکیه بر مستندات و روایت هایی که در تاریخ آمده به آن پرداخته ام، وجهه ای که پس از سقوط حکومتش و رفتنش در ایران پررنگ تر شد و بسیاری از اطرافیانش در خاطره نویسی هایشان به آن پرداخته اند. من به عنوان هسته مرکزی این رمان روزگار محمدرضا شاه در دهه چهل را انتخاب کرده ام و درست از نوروز سال 1344 و لحظه ای که در کاخ مرمر مورد سوقصد قرار گرفت سراغ او رفته ام و بعد در طول زمان همراه با محمدرضا شاه به گذشته و آینده او می رویم، فلش بک ها ما را با او و کودکی ها و تاج گذاریش همراهی می کند و فلش فوراواردهای داستان ما را به روزگار سقوط و عزلت نشینی او می برند. در واقع برای نوشتن این جزئیات و رجوع های تاریخی و مستند مدت ها در آرشیو های مجلات و روزنامه ها و اسناد موجود در کتابخانه ی ملی و کتابخانه ی مجلس جست وجو کردم و یادداشت برداشتم و همه ى رخدادهایی که با جزئیات روایت می شوند براساس مستندات موجود هستند.»

با هم بخش هایی از این رمان مربوط به 20 و 21 مهر 1344 را مرور می کنیم:

«فردا تولد ملکه سومت است. تولد فرح دیبا. یک مهمانی دیگر. یک ضیافت دوباره. ملکه سومت در زندگی شاهانه ات جا افتاده. زمام امور را در دست گرفته و فعالیت هایش را بیشتر کرده و بیشتر. شاهان این دوران، مثل تو، بیشتر به ملکه هایشان می نازند. در کاخ های شاهان قاجار هم سایه ای از یکی دو زن را می بینی. یکی دو سایه بلند. سایه مادر ناصرالدین شاه، ملک جهان خانم را. سایه مهد علیا را...مهد علیا کتابخانه خصوصی داشت. ادبیات فارسی را می شناخت و به زبان عربی مسلط بود. با موسیقی و آواز آشنا بود و ریز و درشت می نوشت...

...او شش سال پیش بود که پا به کاخ تو گذاشت. پاییز 1338. ملکه سومت فریح دیبا از نوادگان نظام العلمای آذربایجانی. بدون برادر و خواهر و تحت تکفل محمدعلی قطبی یکی از دایی هایش. عروست بیست و یک ساله بود و تو چهل ساله. نوزده سال اختلاف. خودت را با پدرت مقایسه می کنی. پدرت بیست و دو سال بزرگتر از تاج الملوک سومین زنش، مادرت بود. بیست و هفت سال بزرگتر از توران امیر سلیمانی چهارمین زنش و بیست و هفت سال بزرگتر از عصمت الملوک دولتشاهی پنجمین زنش...و تو نوزده سال از عروست بزرگتر هستی.

تو شاه بودی و کسی به تو نمی گفت نه. تو شاه هستی و کسی به تو نمی گوید نه. روزنامه ها نوشتند در مسابقه دختران جوان زیبای ایرانی برای بدست آوردنت، او بود که پیروز شد. فرح دیبا. نوشتند ملکه تازه ای خواهیم داشت که ایرانی است. مامورانت گذشته ملکه سومت را سال به سال، ماه به ماه و روز به روز برایت آوردند:
فرح دیبا میان بالا و گندمگون و بلوطی موی. با یک متر و هفتاد و چهار سانتی متر قد، بلندتر از ثریا اسفندیاری. گزارش مامورانت می گفت ظاهر عروست اصل آریایی اش را عیان می کند. می گفتند عروس جوانت در نه سالگی پدرش را طی عمل جراحی کبد از دست داده. می گفتند ملکه سومت سه عمو دارد که یکی شان اسفندیار طباطبایی نماینده مجلس توست. می گفتند در کودکستان ایتالیایی ها بوده و سیکل اول متوسطه را در مدرسه ژاندارک و دوره دبیرستان را در دبیرستان رازی سپری کرده. می گفتند از هفت سالگی پیانو می نواخته و در نواختن قطعات موتزارت و بتهوون معرکه بوده. می گفتند دانشنامه اش را در رشته طبیعی به فارسی و فرانسه گرفته. می گفتند هم بسکتبالیست بوده هم دونده. می گفتند سال 1336 به فرانسه رفته و در کالج مخصوص آرشیتکتور مدرسه معماری فرانسه تحصیل کرده. می گفتند در حاشیه نامه هایش نقاشی می کرده. کاریکاتور می کشیده...

می گفتند در همان بهار 1338 که به پاریس رفتی با ژنرال دوگل گفتگو کنی در ملاقات با دانشجویان ایرانی با او روبرو شدی...روبرو شدی ولی او را به یاد نمی آوردی. تو به مدد اردشیر زاهدی او را برگزیدی. ملکه جوانت را. ملکه بیست و یک ساله ای برای شاه چهل ساله. ازدواجی برای به دست آوردن حداقل یک فرزند ذکور. یک فرزند برای نشستن بر تخت طاووس.

...ملکه سومت شیک پوش است و علاقمند به مارک های معروف. ملکه سومت جامه عروسی اش را به خیاط خانه کریستین دیور سفارش داد و ایو سن لوران هم تعطیلاش را رها کرد تا لباس ملکه جدید را بدوزد. لباس های سفارش داده شده ملکه سومت هشتاد و چهار کیلو وزن داشتند و بیست میلیون فرانک قیمت و از پاریس راهی تهران می شدند.

ملکه سومت موهایش را به دست آرایشگر معروف فوبور سن انوره داد. با کبکبه و دبدبه به تهران آمد تا مراسم نامزدی تان در اول آذر برپا شود. شب نامزدی را به یاد می آوری. آن شب ملکه با مادرش سوار بر رولزرویس وارد کاخ شد. آن شب که نزدیک به پانصد میهمان انتظار ملکه سومت را می کشیدند...»

 

«تو در قاهره خواهی مرد» را نشر چشمه با قیمت 12500 تومان روانه بازار نشر کرده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    96 14
    گذشته را رها کنید، خبر جدید چی دارید؟