خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم دانیل مالینیاک ، سوزان پترسون ، رایان پاورز و مایکل تایرنی نوشت:
اندیشمندان سیاسی و تحلیلگران سازمان ها و نهادهای تحقیقاتی تنها کسانی نیستند که استدلال های متفاوت درباره توافق هسته ای با ایران را ارزیابی و یا درباره اینکه چگونه این توافق ممکن است برهم زننده توازن در خاورمیانه باشد احساس نگرانی می کنند.
برنامه آموزش ، تحقیق و سیاست بین الملل در دانشکده William ampersand Mary در تازه ترین نظرسنجی خود نظر کارشناسان روابط بین الملل در دانشکده ها و دانشگاه های سراسر آمریکا را درباره توافق هسته ای با ایران جویا شده است.
در این گزارش علاوه بر نتایج این نظرسنجی ، به نظرات کارشناسان روابط بین الملل در اسرائیل نیز اشاره شده است.
کارشناسان روابط بین الملل آمریکا معتقدند مناسبات آمریکا و اسرائیل به میزان قابل توجهی رو به تیرگی گذاشته است وکارشناسان آمریکایی و اسرائیلی به طور کلی بر سر این مسئله که توافق هسته ای با ایران برای کشورشان خوب است اتفاق نظر دارند.
تلاش های دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عنوان یکی از اعضای گروه پنج به علاوه یک متشکل از انگلیس ، آلمان، فرانسه ، روسیه و چین ، برای گفتگو درباره توافق هسته ای با ایران نه تنها به موضوعی بحث برانگیز در آمریکا تبدیل شده و انتقاد شدید نامزدهای جمهوریخواه را به دنبال داشته است بلکه در فعالیت های انتخاباتی اخیر اسرائیل نیز در کانون توجه قرار داشته است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سوم مارس با سخنرانی در کنگره آمریکا طوفانی سیاسی به راه انداخت . وی در این سخنرانی که پیش از انتخابات اسرائیل انجام شد هشدار داد مفاد توافق با ایران که درباره آن صحبت می شود منجر به quotation mark پیوند اسلام ستیزه جو با تسلیحات هسته ای quotation mark خواهد شد.
پس از سخنرانی نتانیاهو ، 47 سناتور جمهوریخواه با نوشتن نامه ای جنجال برانگیز به ایران هشدار دادند هرگونه توافقی که دولت اوباما درباره آن مذاکره کند با پایان دوره ریاست جمهوری وی لغو و یا از سوی کنگره تعدیل خواهد شد.
کارشناسان روابط بین الملل در آمریکا درباره این مسئله که به دنبال مذاکرات هسته ای و سخنرانی نتانیاهو در کنگره ، مناسبات آمریکا و اسرائیل بیش از پیش تیره شده است اتفاق نظر دارند و احتمال نمی دهند این مناسبات در آینده نزدیک بهبود یابد.
کارشناسان روابط بین الملل اسرائیل نیز با این مسئله که مناسبات تل آویو و واشنگتن رو به تیرگی گذاشته است موافقند اما نسبت به بهبود این مناسبات اندکی خوشبین تر هستند.
در حالی که کارشناسان روابط بین الملل آمریکا احتمال می دهند مناسبات این کشور با اسرائیل در پنج سال آینده اندکی بهبود یابد ، کارشناسان اسرائیلی درباره این مسئله خوشبین تر هستند و درصد بالاتری برای بهبود این مناسبات پیش بینی می کنند.
یکی از موضوعات کلیدی مورد اختلاف میان دولت اوباما و منتقدان توافق هسته ای چندجانبه آن است که آیا باید به ایران اجازه حفظ توانایی غنی سازی سوخت هسته ای برای مصارف غیرنظامی داده شود یا خیر.
کارشناسان روابط بین الملل آمریکا در این نظرسنجی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چگونه چنین توافقی ممکن است بر امنیت ملی آمریکا تاثیرگذار باشد اعلام کردند این توافق بیش از آنکه برای امنیت ملی کشورشان زیان آور باشد مفید است.
در همین حال کارشناسان روابط بین الملل اسرائیل نیز معتقدند توافقنامه چندجانبه با ایران برای امنیت ملی اسرائیل نیز سودمند خواهد بود ؛ دیدگاه هایی که با استدلال های نتانیاهو و 47 سناتور جمهوریخواه آمریکا به شدت مغایرت دارد.
درخواست باراک اوباما در ماه فوریه برای موافقت با استفاده از نیروی نظامی علیه داعش با واکنش شدید نمایندگان کنگره مواجه نشد. جمهوریخواهان به دنبال گسترش اختیارات رئیس جمهور هستند اما دموکرات ها نگران لحن قطعنامه ای هستند که به میزان کافی محدود کننده نباشد.
این در حالی است که پیام کارشناسان روابط بین الملل مشخص است : کنگره باید مجوز استفاده از نیروی نظامی را تصویب کند.
اکثر کارشناسان روابط بین الملل در این نظرسنجی اعلام کردند کنگره باید مجوز استفاده از نیروی نظامی را به شکل کنونی آن تصویب کند و تنها یک چهارم پرسش شوندگان به موافقت کنگره با نسخه اصلاح شده آن اعتقاد داشتند.
دولت اوباما سه بند که دامنه استفاده از نیروی نظامی علیه داعش را محدود می کند اضافه کرده است. نخست آنکه تصویب مجوز جدید استفاده از نیروی نظامی ، مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق را در سال 2004 باطل خواهد کرد. دوم آنکه این مجوز محدود به سه سال خواهد بود و عملیات نظامی به مدت طولانی را منع خواهد کرد.
اکثر محققان روابط بین الملل از بندی که مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق را باطل و استفاده از نیروی نظامی را به یک دوره زمانی مشخص محدود می کند حمایت کردند.
چهل درصد پرسش شوندگان نیز از بندی حمایت کردند که استفاده از نیروهای آمریکایی را در عملیات زمینی طولانی مدت منع می کند.
تقریبا دو ماه پس از الحاق کریمه به روسیه ، از کارشناسان روابط بین الملل درباره اینکه آیا دولت آمریکا باید تسلیحات و دیگر منابع نظامی را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد نظرسنجی شد و کمتر از یک سوم آنها از این سیاست حمایت کردند.
پس از گذشت ده ماه و کشته شدن شش هزار نفر ، این پرسش بار دیگر مطرح و پاسخی مشابه به آن داده شد و تنها 32 و هشت دهم درصد از کارشناسان روابط بین الملل از سیاست تجهیز اوکراین حمایت کردند.
در همین حال حمایت افکار عمومی آمریکا از تجهیز تسلیحاتی اوکراین از 30 درصد به 41 درصد افزایش یافته است.
یونان و بستانکاران اروپایی این کشور نیز ماه گذشته به توافقی دست یافتند که به یونان در پرداخت بدهی های این کشور در ازای اجرای اصلاحات اقتصادی کمک می کند.
به دنبال این توافق ، ارزش یورو بلافاصله در برابر دلار افزایش یافت و فروش اوراق قرضه یونان با استقبال سرمایه گذاران از این توافق رو به کاهش گذاشت.
اما این خوشبینی در بازارهای مالی چندان پایدار نماند و شبکه ZDF آلمان در یک نظرسنجی اعلام کرد اکثر شهروندان آلمانی ( 52 درصد ) خواهان خروج یونان از منطقه یورو هستند.
به رغم بدبینی شهروندان آلمانی ، 76 و یک دهم درصد از کارشناسان روابط بین الملل با استفاده یونان از یورو به عنوان واحد پول این کشور موافقند و تنها نه و دو دهم درصد نظر مخالف دارند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =