۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۷

ایرنا نوشت:

کره شمالی بار دیگر به کره جنوبی هشدار داد که ارسال هرگونه جزوات ضد پیونگ یانگ، ضمن ایجاد مانع در انجام هرگونه مذاکره، با واکنش شدیدی از سوی این کشور همراه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های منطقه حکایت از دور جدید فعالیت گروه های مدنی کره جنوبی علیه کره شمالی دارد و این گروه ها قصد دارند به زودی تعداد زیادی جزوه و فیلم های تبلیغی ضد پیونگ یانگ را در اطراف مرز دو کشور به داخل خاک کره شمالی ارسال کنند.

انجام این فعالیت ها در حالی صورت می گیرد که کره شمالی بارها اعلام کرده یکی از شروط از سرگیری مذاکره با همسایه جنوبی و بهبود در روابط دو کشور، جلوگیری از فعالیت های این گروه ها است.

کره شمالی پیشتر به کره جنوبی هشدار داد که توزیع اعلامیه های علیه «پیونگ یانگ» در امتداد مرز دو کشور، به منزله اعلان جنگ غیررسمی بشمار می رود.

روزنامه گلوبال تایمز چین روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: فعالان کره جنوبی قصد دارند در 26 مارس (6 فروردین) که پنجمین سالگرد غرق شدن یک کشتی جنگی این کشور است، به این کار مبادرت کنند.

کره جنوبی معتقد است که این کشتی از سوی یکی از زیردریایی های کره شمالی غرق شده اما پیونگ یانگ همواره آن را رد کرده و با رد نتایج تحقیقات انجام شده، آن را ساختگی و کذب خوانده است.

قرار است فعالان کره جنوبی بالغ بر 500 هزار اعلامیه و حدود 10 هزار نسخه از فیلم جنجال برانگیز «مصاحبه» را که ترور رهبر کره شمالی را به تصویر می کشد، در امتداد مرز دو کشور روانه خاک کره شمالی کنند.

در واکنش به اخطار کره شمالی، «پارک تا جین» سخنگوی جدید وزارت وحدت دو کره، اعلام کرد که هیچگونه منع قانونی برای فعالیت سازمان های غیردولتی در این کشور وجود ندارد و کره جنوبی کماکان مایل به برگزاری مذاکرات رده بالا با همسایه شمالی است.

وی یادآور شد که کشورش به آزادی بیان اعتقاد دارد و نمی تواند با توسل به زور جلوی آن را بگیرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که بی توجهی سئول به تقاضاهای پیونگ یانگ، فرصت بهبود روابط میان دو کشور را خدشه دار کرده و آن را به تاخیر می اندازد.

اصرار فعالان کره جنوبی بر انتشار این گونه اعلامیه ها از طریق بالون، اوایل خرداد ماه جاری، اعتراض مردم ساکن این کشور در نقاط مرزی را نیز در پی داشت و این موضوع حتی به درگیری میان آنان انجامید.

صدها نفر از ساکنان شهر «پاجو» کره جنوبی واقع در نزدیکی مرز دو کره که بیشتر آنان از کشاورزان و رانندگان تراکتور بودند، با مسدود کردن جاده های ارتباطی مانع از اقدام این فعالان برای پخش اعلامیه های ضد کره شمالی شده بودند.

تنش ها در شبه جزیره کره در پی اقدام فعالان کره جنوبی به توزیع اعلامیه ها علیه کره شمالی در مرز بین دو کشور، طی چند ماه گذشته شدت گرفته، بطوری که این اقدام فعالان کره جنوبی در تاریخ 10 اکتبر (18 مهر) شلیک نظامیان کره شمالی به سوی این اعلامیه ها و در نتیجه آتش متقابل ماموران کره جنوبی را در پی داشت.

اقدام این گروه در انتشار اعلامیه علیه رهبر کره شمالی در حالی صورت می گیرد که پارک گئون هی، رییس جمهوری کره جنوبی اوایل ماه جاری، بار دیگر خواستار گفتگو با کره شمالی شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =