عراقچی در واکنش به اظهارات اوباما: توافق جامع باید برای دو طرف قابل راستی آزمایی باشد

ایسنا نوشت:

معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: توافق جامع باید برای هر دو طرف قابل راستی آزمایی باشد.

سید عباس عراقچی در واکنش به اظهارات اخیر رییس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه باید اقدامات ایران قابل راستی آزمایی باشد و نظارت های بیشتری را بپذیرد، گفت: اگر توافقی صورت گیرد باید برای هر دو طرف اقداماتشان قابل راستی آزمایی و اثبات باشد. اقداماتی که ایران متعهد می شود توسط آژانس و اقدامات طرف مقابل باید در عمل اثبات شود. این روند و مساله عجیبی نیست و ما به دنبال آن هستیم که در توافق تعادل و توازن ایجاد شود.

این عضو تیم مذاکره کننده گفت: با توجه به دغدغه ها، سوالات و نگرانی های کاذب ما اعلام آمادگی کردیم که اعتماد سازی بیشتری درباره برنامه هسته ای مان انجام دهیم و در مقابل شناسایی برنامه هسته ای را تضمین و لغو تحریم ها را داشته باشیم.

او که با بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما سخن می گفت، در پاسخ به اینکه اوباما گفته باید امکان برگشت پذیر بودن تحریم ها وجود داشته باشد، گفت: هر گونه توافق باید متعادل و متوازن باشد و قابلیت برگشت پذیر بودن برای هر دو طرف است و ما همواره در مذاکرات این اصل را رعایت کرده ایم.

عراقچی در واکنش به سخنان اوباما مبنی بر اینکه ایران هنوز امتیاز لازم را در مذاکرات نداده است؟ گفت: قرار نیست در مذاکرات امتیازی دهیم، به ویژه در طرف ما. ما سعی داریم فضای مبتنی بر اعتماد را ایجاد کنیم. هدف از مذاکرات شناسایی غنی سازی و برنامه هسته ای ایران و لغو تحریم هاست.

او ادامه داد: الان در شرایط حساسی هستیم و باید به نقطه ای برسیم که توازن برقرار باشد. فکر می کنم آنچه برای رسیدن به توافق لازم است هماهنگی طرف مقابل است که در شرایط حاضر به یک نقطه نظر واحد برسند و متاسفانه در مذاکرات اخیر این هماهنگی وجود نداشت و برای همین جلسه ای را اروپایی ها و امریکا در لندن تشکیل دادند. معتقدم اگر هماهنگی و اراده باشد رسیدن به توافق امکان پذیر است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =