رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی اختصاصی با هافینگتون پست با اشاره به اینکه تلاش هدف ما این است که موضوع هسته ای ایران را در عرض چند هفته حل کنیم ؛ اذعان کرد ایران در مسیر توافق هسته ای گام برداشته است.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما ، سام استین خبرنگار هافینگتون پست از اوباما درباره گفتگوهای هسته ای با ایران پرسید به نظر شما انتخابات اسرائیل چه تاثیری بر توان شما در قبولاندن توافقنامه هسته ای با ایران هم به مردم آمریکا و همه به کنگره فعلی خواهد داشت؟
اوباما گفت فکر نمی کنم این مسئله تاثیر چندانی داشته باشد. روشن است که در کل تردیدهای قابل توجهی در اسرائیل درباره ایران وجود دارد و البته علت این مسئله نیز قابل درک است. ایران حرفهای ناخوشایندی درباره اسرائیل زده است، حرفهای یهود ستیزانه، حرفهایی درباره نابودی اسرائیل زده است. دقیقا به همین علت است که حتی قبل از اینکه من رئیس جمهور شوم، گفتم که ایران نمی تواند سلاح اتمی داشته باشد. آنچه بر مسئله دستیابی ما به توافق تاثیر دارد عبارتند از اول اینکه آیا ایران حاضر است نشان دهد و به جهان ثابت کند که سلاح اتمی نمی سازد و دیگر اینکه آیا ما می توانیم به شکلی شدید و سرزده و مناسب این مسئله را راستی آزمایی کنیم. راستش ، آنها هنوز امتیازاتی را که به نظر من لازم است تا توافق نهایی صورت گیرد، نداده اند. اما آنها حرکت کرده اند، بنابراین امکان آن وجود دارد. مسئله دیگر این است که من بتوانم نه فقط به مردم آمریکا یا مردم اسرائیل بلکه به کل جهان نشان دهم که ما راهکارهایی داریم که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد و توافقی که انجام می شود نه فقط قابل راستی آزمایی است بلکه احتمال این را که ایران بتواند گریز هسته ای انجام دهد در مقایسه با اینکه اصلا هیچ توافقی با ایران انجام ندهیم، کمتر می کند. این دلیلی است که می خواهیم ارائه کنیم اگر به توافق برسیم. اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام دهیم.
خبرنگار هافینگتون پست پرسید خوب، سوال بعدی من این است که گزارشهای اخیر نشان می دهد هم اکنون پیش نویس توافق حاضر شده است. اما گزارشهای دیگر می گوید هنوز درباره سرعت برداشته شدن تحریمهای سازمان ملل متحد اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به این گزارشها هم اکنون گفتگوها در چه شرایطی است و شما در این خصوص که تحریمهای بین المللی باید به صورت مرحله ای و گام به گام برداشته شود، تا چه حد قاطع هستید.
اوباما گفت هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر اینکه درباره همه چیز توافق شود و همه مسائل حل شود. به نظر من زود است که بگوییم پیش نویس حاضر است. واقعیت این است که حرکتها و تلاشهایی از طرف ایران وجود داشته است. به علاوه ما با پنج به علاوه یک مشورت می کنیم. مذاکرات به مدت یک هفته به علت تعطیلات نوروز در داخل ایران متوقف شده است و این خود فرصتی را فراهم می آورد تا مطمئن شویم همه در پنج به علاوه یک با مواضع فعلی که اتخاذ شده است ، مشکلی ندارند. این فرصتی است تا آنها بتوانند بیشتر مشورت کنند. ما یک هفته دیگر دوباره به مذاکرات باز می گردیم. هدف ما این است که این مسئله را در عرض چند هفته و نه چند ماه فیصله دهیم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =