واحد مرکزی خبر نوشت:

عبدالله اوجالان رهبر و بنیانگدار حزب کارگران کردستان(پ ک ک) روز شنبه به مناسبت جشن نوروز خواستار پایان دادن به نبرد مسلحانه کردها با دولت مرکزی ترکیه شد و گفت اکنون عصر نوینی از صلح آغاز شده است.

اوجالان پانزدهم فوریه سال 1999 با همکاری دستگاههای اطلاعاتی ترکیه و آمریکا بازداشت شد و در 28 آوریل همین سال به اتهام خیانت به کشور محاکمه ودر 29 ژوئن سال 1999 به جرم پایه ریزی و رهبری یک سازمان مسلحانه تروریستی برای مبارزه مسلحانه با دولت مرکزی به مرگ محکوم شد.

این حکم در سال 2002 یعنی زمانی که ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا مجبور شد مجازات اعدام را لغو کند به حبس ابد تخفیف یافت. از زمانی که حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، مبارزه مسلحانه جدایی طلبانه خود را در مناطق جنوب شرقی ترکیه آغاز کرده است،یعنی از سال 1984 تاکنون حدود 45 هزار نفر کشته شده اند. ترکیه،اتحادیه اروپا و آمریکا، حزب کارگران کردستان را سازمانی تروریستی می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، در پیام اوجالان به مناسبت سال نو کردی که آن را یکی از نمایندگان کرد پارلمان ترکیه خواند چنین نوشته شده بود:«پیش از هر چیز من خواستار تعیین تاریخ و برگزاری کنگره ای هستم تا مبارزه مسلحانه ای که از حدود چهل سال پیش تاکنون توسط حزب کارگران کردستان علیه جمهوری ترکیه آغاز شده است پایان پذیرد.»

وی از جنبش خود نیز خواست با تدوین راهبرد سیاسی و اجتماعی نوینی، عصر نوینی را در پیش گیرد.
رهبر زندانی حزب کارگران کردستان در پیامی دیگری که در 28 فوریه خوانده شد برای نخستین بار خواستار برگزاری کنگره ای برای پایان دادن به مبارزه مسلحانه شبه نظامیان کرد شد.
اوجالان در پیام نوروزی اش می نویسد:« ما به سوی آینده ای پیش می رویم که در آن معیارهای دموکراتیک جهانشمول و صلح ضرورت پیدا می کند.اوجالان خواستار تدوین قانون اساسی جدیدی برای ترکیه شد که در آن به آزادی و برابری شهروندان توجه شده باشد.
آنکارا و نمایندگان پ ک ک در اواخر سال 2012 ، برای پایان دادن به مناقشه ای که از سال 1984 آغاز شده است و در نتیجه آن بیش از 45 هزار نفر کشته شده‌اند، مذاکرات صلحی را آغاز کردند. اما این مذاکرات بعد از تصمیم پ ک ک در توقف روند خروج شبه نظامیان خود ازمناطق کوهستانی ترکیه در اعتراض به عمل نکردن دولت ترکیه به وعده‌های خود در قبال کردهای این کشور، مختل شد.

شبه نظامیان پ ک ک در بهار سال 2013 به دستور عبدالله اوجالان، رهبر زندانی این گروه، روند خروج از خاک ترکیه را به سوی مناطق کوهستانی شمال عراق در ازای گرفتن امتیازاتی درباره رعایت حقوق اقلیت کرد ترکیه از دولت این کشور، آغاز کردند. اما چون هیچ گونه پیشرفتی در این مذاکرات مشاهده نشد شبه نظامیان کرد نیز روند خروج از خاک ترکیه را متوقف کردند. کردها می گویند دولت مرکزی ترکیه تاکنون به وعده هایی که به اقلیت کرد کشور در ازای توقف مبارزات مسلحانه داده ، عمل نکرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =