تاکید روسای جمهور آمریکا و فرانسه بر حل و فصل موضوع هسته ای ایران

ایرنا نوشت:

کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که باراک اوباما رییس جمهوری این کشور و فرانسوا اولاند همتای فرانسوی او، روز جمعه در گفت وگویی تلفنی بر هدف مشترک خود برای رسیدن به توافقی بلندمدت در خصوص برنامه هسته ای ایران تاکید کردند.

به نقل از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «روسای جمهوری دو کشور بر تعهد خود برای رسیدن به یک توافق فراگیر بلندمدت که به طور کامل و قابل راستی آزمایی، نگرانی های جامعه بین المللی درخصوص برنامه هسته ای ایران را برطرف سازد، تاکید کردند.»

براساس این بیانیه، اوباما و اولاند همچنین خاطرنشان کردند که «ایران باید گام هایی برای حل و فصل چند موضوع باقیمانده، بردارد.»

در همین حال، خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 در لوزان سوئیس گفت که اعضای گروه 1+5 بر سر مدت توافق هسته ای با ایران اختلاف دارند.

به گفته خبرنگار این شبکه فرانسوی، «مشکل این است که حتی در میان اعضای گروه 1+5 به خصوص درباره مدت زمان توافق اختلاف وجود دارد؛ به نظر می رسد فرانسه خواستار مدت زمان 15 سال برای توافق هستند اما آمریکایی ها به 10 سال راضی اند.»

سخنان مقام های فرانسوی درباره روند مذاکرات هسته ای از جمله سخنان اولاند در گفت وگو با اوباما، ادامه همسویی پاریس با رژیم صهیونیستی برای مانع تراشی در این مذاکرات است؛ مساله ای که مارتین شفر سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز جمعه در نشست هفتگی خود به آن اشاره و تاکید کرد که اختلاف دیدگاه کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه نه تنها بر سر ایران بلکه دیگر مسایل جهانی، غیرمعمول و به گونه ای آسیب زننده است.

او این مطلب را با توجه به گزارش های مطرح شده از مانع تراشی پاریس در مسیر مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس بیان کرد.

با نزدیک شدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مراحل حساس پایانی، طرفداران رژیم صهیونیستی در مراکز سیاسی آمریکا به تلاش های خود برای کارشکنی در روند مذاکرات شدت بخشیده اند.

در حالی این دو نماینده مجلس آمریکا با 47 نماینده کنگره امضا کننده نامه قبلی همسو شده اند که کاخ سفید در نامه ای به سنای آمریکا بار دیگر هشدار داد که از دخالت در مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی پرهیز کند.

روز گذشته (جمعه) دور نهم مذاکرات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری همتای آمریکایی او در لوزان سوئیس به پایان رسید. ظریف روز جمعه پس از هشتمین دور گفت وگو با جان کری در لوزان سوئیس گفت: به نقطه ای بسیار حساس رسیده ایم و بحث ها به نکات بسیار ریز رسیده است. قرار است مذاکرات روز چهارشنبه(پنجم فروردین) از سر گرفته شود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =