ایسنا نوشت:

اسناد سازمان سیا درباره برنامه‌ی سلاح‌های شیمایی، میکروبی و هسته‌ای عراق که اکتبر 2002 تهیه شده و از دلایل عمده آغاز جنگ عراق شمرده می‌شود، افشا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از شبکه خبری آر تی، سازمان سیا پیش از این یک سند سانسور شده از مرکز ارزیابی اطلاعات ملی را در سال 2004 منتشر کرده بود. اما جان گرینوالد از فعالان شفاف سازی درخواستی در این رابطه ارائه داده و سند سری عراق را دریافت کرد.

اندیشکده RAND وابسته به دولت آمریکا نیز به سند سازمان ارزیابی ملی دسترسی داشته است تحلیل‌گران این اندیشکده بر اساس همین سند اعلام داشتند که ارزیابی‌های اولیه سازمان سیا براساس چیزهای مجازی بوده اما این سند در نهایت به عنوان یک سند قطعی نگریسته شد.

تا آنجا که حتی حدس و گمان‌های سازمان سیا براساس شایعات ارائه شده از سوی تبعیدی‌های عراق و منابع غیر معتبر بدست دولتمردان رسید ومقام‌های دولت بوش با قاطعیت اعلام کردند که دولت عراق به طور حتم در حال تولید مواد سلاح‌های شیمیایی و مکیروبی و دستیابی به مولفه‌های تسلیحات هسته‌ای است.

حتی به رغم آنکه سازمان سیا اعلام کرد ارزیابی‌هایش از رابطه دولت صدام به القاعده براساس منابع چندان موثقی نیست و اگر رابطه‌ای باشد دولت صدام از آن اطلاعی ندارد، دولت بوش این رابطه را حتمی اعلام کرد.

در این سند آمده است که اطلاعات ارائه شده درباره روابط القاعده و دولت عراق، جزئیات و آموزش و حمایت از نیروهای القاعده در سایه ابهامات زیادی قرار دارد. ما واقعا نمی‌دانیم دولت عراق تا چه حد از میزان فعالیت این افراد و استفاده از خاک عراق به عنوان پناهگاه و محل ترانزیت اطلاع دارد.

در سند مرکز ارزیابی اطلاعات ملی آمده است که بسیاری از اطلاعات درباره اینکه عراق به القاعده دستورالعمل استفاده از تسلیحات شیمایی و میکروبی را داده از طریق بازجویی از تروریست‌ها‌ زیر شکنجه به دست آمده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =