۳ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹

خیناگر غمگین خراسان در آخرین روزهای سال ۱۳۹۳ زندگی را بدرود گفت تا جامعه موسیقی ایران باز هم سیاه‌پوش شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، استاد نورمحمد درپور نوازنده دروتار و خواننده موسیقی مقامی جنوب خراسان عصر پنجشبنه پس از تحمل یک دوره بیماری با زندگی خداحافظی کرد.

او که سال ۱۳۱۱ در روستای «سرخ سرا» از توابع «باخزر» تربت جام به دنیا آمده بود سال‌های سال روایتگر و حافظ سنت موسیقایی غنی بود که در جنوب خراسان شکل گرفته بود. 

استاد درپور که به بیماری سرطان روده دچار شده بود در حین شیمی درمانی دچار سکته مغزی شد و طی یک سال گذشته از عوارض این بیماری رنج می‌برد. 

پیش از او در سال گذشته غلامعلی پورعطایی نوازنده دو تار و خواننده موسیقی خراسان و ذوالفقار عسگری نوازنده دو تار با زندگی خداحافظی کرده بودند. 

صدای منحصر به فرد درپور باعث شده بود که از او به عنوان یکی از چهره‌های استثنایی موسیقی نواحی ایران نام برده شود. تسلط او بر مقام‌های سازی و‌ آوازی موسیقی جنوب خراسان به حدی بود که اجراهای زنده‌اش در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی مخاطبان حاضر در سالن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد. 

درپور یکی از آخرین خنیاگران این منطقه بود که نواختن دوتار و خواندن آواز را سینه به سینه از استادان بومی خراسان مانند حاج جهـانگیـر خان، حاج مـرتضی پـری، حاج عبدالحمید رسولی، ملاداد خدا کبودانی و ملا یاسین مریدار آموخت و در سال‌های حیاتش شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

آلبوم موسیقی تربت جام یکی از آثار به جا مانده از این خواننده و نوازنده دو تار است. این آلبوم در مجموعه موسیقی نواحی ایران شرکت ماهور منتشر شده است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    70 0
    خدا رحمت كنه
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    67 0
    استاد در پور ثمره صدها سال موسیقی خراسان بود . یادش گرامی
  • شهاب A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    61 4
    چند نفر فقط تو ايران ميتونن اين ساز رو بنوازن خدايش بيامرزد كاش به جاي رفتن كيروش مرگ اين هنرمند ها برامون غمگين بود
    • امیر IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
      27 2
      مرسی از نظر بسیار زیباتون دوست عزیز، خدا رحمت کنه این هنرمند عزیز رو و عجب سال غمگینی بود برای هنر...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    11 0
    دلا در این جهان هرگز وفای مهربانی نیست. خدایش بیامرزد.صد حیف
  • بی نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    15 0
    پورعطایی، سمندری و امروز استاد دورپور؛ اینها و بیشتر، اساتید بزرگ موسیقی مقامی بودند که در مدت کمی بیش از 1 سال از دنیا رفتند؛ در کنار بی توجهی معنی دار مسئولان به کهن خطه ی موسیقی ایران یعنی تربت جام،تایباد و باخرز. در حالی که موج اعتیاد،بی کاری، فقر و خشکسالی دامن گیر مردم این خطه از ایران شده؛ و موسیقی میراث هزار ساله ی پدارانشان می توانست نه تنها از جنبه های فرهنگی بلکه از جنبه های اقتصادی و معیشتی کمک حال جوانان با استعداد این منطقه شود؛ امروز با از دست دادن بزرگان خود؛ درحال فراموشی و نابودیست؛ و افسوس که مسئولان حتی وعده ای درحد حرف یا دلگرمی نمی دهند؛ پژوهشکده موسیقی تربت جام ،بعد از گذشت 10 سال از تصویب همچنان در حد یک نامه، سیمای این شهرها فاقد از سمبولی از فرهنگشان همان موسیقی؛
  • سلام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    1 8
    اصن ایشون کی بوده؟ ما که تاریخی نداریم. شانس آوردیم چار تا مثل چاوشی و پاشایی و یگانه اومدن موسیقی ما رو نجات دادند.