ایرنا نوشت:

رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کردند که تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه تا زمان اجرای کامل توافقنامه صلح اوکراین به قوت خود باقی می ماند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل ، این توافق ، تحریم های اعمال شده را درصورت لزوم تا پایان سال جاری تمدید خواهد کرد ومصالحه به دست آمده در یک اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل وحدت این اتحادیه را در مورد تحریم های وضع شده علیه مسکو بر سر نقش آن در مناقشه اوکراین حفظ می کند.

تنش ها در این بلوک 28 عضوی اروپا بر سر تحریم ها رو به افزایش گذاشته و برخی از دولت های عضو تنها با بی میلی از آن حمایت کردند.

دولت های اتحادیه اروپا در مورد این که هم اکنون برای تجدید تحریم های اقتصادی روسیه که در ماه ژوئیه منقضی می شد، وارد عمل شوند یا پیش از تصمیم گیری چندین ماه منتظر بمانند آتش بس در اوکراین برقرار خواهد شد یا نه، اختلاف نظر داشتند.

رهبران اتحادیه اروپا از طرح مصالحه ای که ماه گذشته در مینسک توسط دونالد تاسک رییس شورای اروپا ارائه شد و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه دو معمار این طرح صلح بودند، حمایت کردند.

تاسک در یک کنفرانس خبری گفت : رهبران موافقت کردند که دوره تحریمهای اقتصادی صریجا به اجرای کامل توافقنامه های مینسک پیوند داده شود و یاد آور شدند که این امر تنها تا پایان سال 2015 قابل پیش بینی است .

وی همچنین در یک تهدید آشکار به اعمال تحریم های مضاعف گفت : رهبران اتحادیه اروپا برای تصمیم گیریهای دیگر در صورت لزوم آماده اند.

تصمیم گیری رسمی و حقوقی در مورد تمدید تحریمهای بخشهای مالی ، دفاعی و انرژی روسیه که در ماه ژوئیه منقضی می شوند در اجلاس آتی سران در ماه ژوئن انجام خواهد شد.

ولی پیوند دادن تحریم ها به توافقنامه صلح ، عملا تحریم های اقتصادی را تا پایان سال جاری تمدید خواهد کرد چرا که توافقنامه مینسک یک ضرب الاجل یک ساله برای کی یف جهت کنترل کامل بر مرزهایش تعیین کرده است .

این توافق رهبران تنها به تحریم های اقتصادی اشاره دارد اما باب لغو احتمالی برخی تحریم های دیگر از جمله ممنوعیت صدور روادید و مسدود ساختن دارایی های دهها شهروند روس و اواکراینی در اتحادیه اروپا را تا پیش از پایان سال باز گذاشته است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =