۰ نفر
۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۲
برندی به نام «نوروز»

محمدهیراد حاتمی

اگر قرار باشد راجع به یک محصول ایرانی که اکثریت قریب به اتفاق ایرانی ها آن را قبول دارند و هر ساله با آمدن بهار به استقبال از آن می روند صحبت کنیم، چه چیزی را می توان نام برد؟ قطعا «نوروز » که جشن شکوهمـند ایران باستان و جلوه ای مهم از فرهنگ غنی ایرانی است پاسخ این پرسش خواهد بود. «نوروز» به مثابه یک محصول کاملا ایرانی، تجدید خاطره بزرگی است که هر ساله با رسیدن بهار رایحه آن قدم در خانه های ایرانی می گذارد تا از این محصول به بهترین شکل ممکن استفاده شده باشد. حتی غیر از ایرانی ها کسانی که در ایران نیستند نیز از این برند خوشنام «نوروز» ایرانی برای خود و خانواده هایشان «خاطره» می سازند.  

بر این اساس راجع به یک برند موفق ایرانی صحبت می کنیم که در طول سال ها، پابرجا مانده و همواره تداعی کننده اتفاق های خوب در ذهن بسیاری از ما است.  ظاهرا ما سابقه قدیمی خیلی خوبی در ساخت برند موفق داریم چرا که وقتی از برند «نوروز» حرف می زنیم، سخن از خیلی سال ها پیش است. از آن زمان یک نام داریم که هنوز پا برجاست، همچنان قوی و قدرتمند  نفس می کشد و هنوز که هنوز است به آن مراجعه می کنیم. برند «نوروز» درمیان سنت های قدیمی ما جا گرفته است تا بتوان ادعا کرد موضوع برند سازی در سابقه تاریخی ما وجود داشته است.

از سال 2005 جمله معروفی دانش بازاریابی را دگرگون کرد و بر اساس آن گفته شد  بازاریابی یک جنگ است؛ یک جنگ متمدنانه. معنای این جمله اینگونه ترجمه می شود که به طور مثال ما به ظاهر لباس های خوبی می پوشیم و با ظاهری آراسته در صحنه حضور داریم اما  واقعیت این است که ظاهرا در یک جنگ هستیم. اینکه روبروی مان یک رقیب قرار گرفته و قرار است در چنین فضایی سهم بیشتری از بازار را با فروش بیشتر به دست بیاوریم.درست شبیه کشورهایی که بر سر مرزهای شان می جنگند و میخواهند سهم بیشتری داشته باشند. اما سوالی که مطرح است اینکه آیا نام تجاری ما در سهم بیشتری از فروش تاثیر دارد؟ فیلیپ کاتلر یکی از سرشناس‌ترین بازاریابان جهان و پدر بازاریابی مدرن آزموده جالبی برای پاسخ به این پرسش دارد. بر این اساس او عکس دو دختر بچه را به دیوار زده بود و  از تعدادی مشتریان خواست که به جواب بدهند کدام یک از این دو دختر بچه زیبا تر هستند.

 

نتیجه به دست آمده برای هر کدام از بچه ها 50 به 50 بود.  بعد از این تغییری انجام داد، افراد را از اتاق خارج کرد تا چند ثانیه بیرون از اتاق باشند و سپس برای هر کدام از این دو دختر بجه اسمی انتخاب کرد و  آنها را در پایین عکس های شان نوشت. این بار وقتی از همان افرادی که در نظرسنجی قبلی شرکت کرده بودند خواست تا وارد اتاق شوند و به این پرسش پاسخ دهند که حالا کدام یک زیبا تر هستند، پاسخی متفاوت گرفت. جالب اینکه این بار یکی از بچه ها 80 درصد آرا را به دست آورد.

اتفاق جالبی افتاده است؟ اگر این را به زبان بازاریابی ترجمه کنیم یعنی 30 درصد سهم بازار از یک رقیب به رقیب دیگری منتقل شده است.  قطعا ما نمی توانیم قسم بخوریم که  اگر اسم تان را عوض کنید در بازار 30 درصد سهم بیشتری دارید.اما می توان مطمئن بود که نام خوب برای ما سهم خواهد آورد. درست وضعیتی مشابه نام دلنشین «نوروز» که به برندی معتبر در عرصه جهان تبدیل شده است تا یادمان باشد اگر نام نیک ساختیم ماندگار خواهیم بود. این کلام دلنشین سعدی را فراموش نکنیم که «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز.» .   

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    6 2
    محمدهیراد عزیز عالی عالی....اینکه نوروز رو به یک برند برای ما ایرانی ها تشبیه کردی عالی بود.