این گزارشی است از خاطرات کشتی گیران در ایام نوروز در سال های مختلف.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛صدای پای عمونوروز، آمدن بهار را نوید می‌دهد. جیرینگ جیرینگ دایره حاجی‌فیروز در کوی و برزن نوای شادی و نشاط را در سطح شهر و روستا می‌پراکند. رنگ و بوی طبیعت، حال و هوای بهاری و نوروزی به خود گرفته و هر کس به فراخور حال و توش و توان سعی در شاد ساختن خانواده و هموطنان دارد. جامعه ورزش و قهرمانان هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. نوروز برای کودکان و نوجوانان خاطره‌انگیزتر و ماندنی‌تر است ولی برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم خاطرات و یادگارهای خاص خودش را دارد. قهرمانان و افتخارآفرینان کشتی هم در ایام عید نوروز، غم‌ها و شادی‌هایی را تجربه کرده‌اند که گوشه‌ای از خاطرات خود را پای سفره هفت‌سین مجموعه خبر این چنین مرور کردند. 

رضا يزداني: بچگي بهتر بود الان از عيدي خبري نيست
كاپيتان تيم‌ملي و پرچمدار كشتي آزاد هنوز هم پرچمش در 97 كيلو بالاست و اميد اول كاروان در ميادين مختلف است. يزداني گفت: ديگر براي ما عادت شده كه ايام عيد كنار خانواده نباشيم. امسال هم يا در اردو هستيم و يا بايد براي گرفتن ويزاي جام‌جهاني‌ آمريكا به سفارت آنها در يكي از كشورها برويم. حتي اگر اردو هم تعطيل باشد، ما نمي‌توانيم اردو را ترك كنيم و بايد به يكي از سفارتخانه‌هاي آمريكا برويم. اينقدر درگير تمرينات اردويي و آماده‌سازي براي جام‌جهاني‌ هستيم كه ديگر خاطره و عيد و سال تحويل از يادمان رفته است. هرچند الان خاطره‌اي يادم نمي‌‌آيد تا تعريف كنم ولي خوشبختانه خاطره بد از نوروز و ايام عيد ندارم. خيلي دوست دارم سال تحويل كنار خانواده باشم و به اولين كساني كه تبريك مي‌گويم يا متقابلاً تبريك مي‌شنوم، خانواده‌ام باشند ولي مطمئناً امسال هم مثل اكثر دوران قهرماني اين اتفاق برايم نمي‌افتد. دوران بچگي خيلي بهتر بود، همه بزرگترها با دادن عيدي خوشحالمان مي‌كردند ولي الان ديگر از عيدي خبري نيست. وقتي كوچولوها عيدي مي‌گيرند لذت مي‌برم و ياد دوران كودكي خودم مي‌افتم. واقعاً ايام كودكي و بي‌توجهي به اتفاقات اطراف، دوران خوبي است. اميدوارم همه مشكلات برطرف شود و سال بسيار خوبي براي همه هموطنانم باشد.

حميدسوريان: در جزيره جي‌جو سفره هفت‌سين پهن كرديم
نابغه كشتي‌ فرنگي جهان و المپيك، فوق‌ستاره حال حاضر كشتي ‌فرنگي دنيا در بخشي از خاطرات خود گفت: طي 10، 12 سال گذشته ايام نوروز و سال تحويل خيلي كم، پيش خانواده بودم. هميشه طي اين ايام يا در اردو و مسابقات بوديم يا به احترام هموطنان عزيز، اين سعادت را داشتم در برنامه‌هاي مختلفي كه نهادها، ارگان‌ها و صدا و سيما براي هموطنان برگزار و ما را دعوت مي‌كردند، حضور داشته باشيم. قطعاً دوست دارم زمان سال تحويل كنار خانواده باشم و پدر و مادرم را در آغوش بگيرم و بر دستشان بوسه بزنم و اولين كساني باشند كه حلول سال نو را به آنها تبريك بگويم و از همه زحماتي كه برايم كشيده‌اند، تشكر كنم. بعد از خانواده، وظيفه خودم مي‌دانم از آنهايي كه در اين چند سال زحمات بسيار زيادي برايم كشيده‌اند نيز تشكر كنم. به همين دليل هميشه بعد از خانواده، به اين عزيزان تبريك گفته و براي آنها و همه هموطنان سال خوب و پرباري را آرزو مي‌كنم. مسابقات قهرماني آسيا سال 2008 كره‌جنوبي همزمان با سال تحويل در جزيره جي‌جو برگزار شد. همه اعضاي كاروان ايران در حياط هتل محل اسكان سفره هفت‌سين چيديم و مراسم سال تحويل را آنجا برگزار كرديم. چون مدال طلا هم گرفتم سال تحويل شيرين و خوش‌يمني براي من بود.

اسماعيل‌پور: دقيقه 91 سال تحويل، به همسرم رسيدم
جوان اول كشتي آزاد حالا يكي از باتجربه‌هاي تيم‌ملي شده كه تا المپيك براي طلاي برزيل تمرين و تلاش مي‌كند. مسعود اسماعيل‌پور گفت: حدود 8 سال پيش در ايام نوروز پسرعمه و پسرعمويم كه دو تن از جوانان عزيز فاميل بودند، به رحمت حق پيوستند و ايام بسيار غم‌انگيزي براي تمام خانواده رقم خورد و بدترين خاطره من از نوروز درگذشت همين دو عزيز است. هر فرزندي وظيفه دارد بهترين‌ها را براي پدر و مادرش بخواهد. اميدوارم بتوانم وظيفه‌ام را در قبال پدر و مادرم انجام دهم. لذا تبريك عيد و آرزوي بهترين‌ها براي آنها در آغاز سال جديد را يكي از اصلي‌ترين وظايف خودم مي‌دانم. البته همين آرزو را براي پدر و مادر همسرم نيز دارم. چند سالي بود كه ايام نوروز و سال تحويل در اردو و كنار بچه‌هاي تيم‌ملي بوديم ولي در سال المپيك كه براي كسب سهميه لندن در اردو بوديم، آقاي رسول خادم سفره هفت‌سين را روي تشك كشتي پهن كردند و صميميت و محبتي كه بين بچه‌ها بود واقعاً بهترين خاطره من از ايام دوري از خانواده است. يك سال هم براي شركت در جام كيف راهي بلاروس بوديم كه در هواپيما سال تحويل شد. عيد 93، اولين عيد نوروز دوران متأهلي من بود و صبح روز سال تحويل از جام‌ جهاني‌ آمريكا به ايران رسيديم و بلافاصله راهي جويبار شدم كه دقيقه 91 سال تحويل كنار همسرم رسيدم تا اولين عيد متأهلي را تجربه كنم.

كميل قاسمي: اسكناس‌هاي 10توماني عيدي را نگه داشتم
كميل قاسمي نفر سوم المپيك و نايب‌قهرمان سنگين وزن كشتي آزاد، يكي از بزرگان مطرح دنياست كه ضمن آرزوي سالي بسيار خوب براي همه هموطنان گفت: دركنار خانواده بودن، ديد و بازديد فاميل يكي از بهترين اتفاقات نوروز بوده، عيدي گرفتن هم در ذهن و خاطره بچه‌ها ماندگار است. هميشه اول به ديدار پدربزرگ پدري‌ام می‌رفتیم که بيشتر از همه فاميل به بچه‌ها عيدي مي‌داد. البته همه عيدي مي‌دادند ولي اگر كسي كمتر عيدي مي‌داد حالمان گرفته مي‌شد. يك بار پدرم به من و برادرانم هر نفر يك بسته صدتايي 10 توماني عيدي داد. آن 1000 تومان عيدي را نگه داشته‌ام و هنوز هم از ديدن آنها لذت مي‌برم. هر موقع كه اردو يا مسابقه خارج از كشور بودم، به محض ورود با تلفن عيد را به پدر و مادرم تبريك گفته‌ام. الان كه وضعيت خيلي بهتر شده و برادرانم وايبر دارند و من هر جايي كه مسابقه بروم، بلافاصله با خانواده در ارتباط هستيم و از اين جهت خيلي راحت و نزديك شده‌ايم. مسابقات جام‌جهاني‌ 2011 در داغستان روسيه برگزار مي‌شد و ما آنجا نايب‌قهرمان شديم. زمان سال تحويل در اتاق سرپرست تيم سفره هفت‌سين پهن كرديم و مراسم تحويل سال نو داشتيم و آقاي اوليا نفري 50 دلار به همه عيدي داد.

پرويز هادي: ما ترك‌ها فكر مي‌كنيم زن‌ذليل نيستيم
پرويز هادي قهرمان سنگين‌وزن كشتي آزاد بازي‌هاي آسيايي و قهرمان آسيا، اولين مدال جهاني را مي‌خواهد. سال خيلي خوبي براي هموطنان آرزو كرده و مي‌گويد: پدر و مادرم مرحوم شده‌اند، خدا همه رفتگان را بيامرزد. هميشه عموي بزرگم بعد از سال تحويل اول مي‌آمدند منزل ما و به ما عيدي مي‌دادند. حتي ساعت 12 شب هم سال تحويل بود بلافاصله مي‌آمدند منزل ما و هميشه دوست داشتيم كه عمو را ببينيم اما يك سال، زن عمويم گفت پرويز ديگر بزرگ شده و عيدي نمي‌خواهد و با اين حرفش نان ما را آجر كرد. من هم خجالتي بودم و هيچ حرفي نزدم. حدود سال 81 - 80 دختر عمه جوانم به دليل بيماري مرحوم شد تا بدترين عيد تمام خانواده ما باشد. الان كه ما به پمپ بنزين و كارواش و هر جاي ديگر برويم بايد عيدي بدهيم. زيبايي عيد به همين عيدي دادن‌ها و عيدي گرفتن‌‌هاست. شايد مبلغ عيدي زياد باارزش هم نباشد ولي خيلي شاد‌كننده است. دو، سه سال است متأهل شده‌ام، خيلي دوست دارم سال تحويل كنار همسرم باشم. بعد از تبريك سال نو به همسرم مي‌خواهم به برادران بزرگترم كه به جاي پدر و مادر برايم زحمت‌ كشيده‌اند و بعد از اين‌ها به بقيه فاميل تبريك بگويم. ما ترك‌ها فكر مي‌كنيم زن‌ذليل نيستيم و فقط به همسران‌مان احترام مي‌گذاريم ولي فكر كنم اسمش همان باشد كه بقيه مي‌گويند، زن‌ذليل!


اميد نوروزي: اول خانواده خودم بعد همسرم
قهرمان جهان و المپيك در وزن جديد هم نايب‌قهرمان جهان شد تا سال 93 هم سال خوبي برايش باشد. نوروزي گفت: اصلاً اهل خاطره و خاطره‌بازي نيستم. ايام نوروز هميشه برايم معمولي بوده و اتفاق خاصي برايم نيفتاده كه تعريف كردن آن، شادي ديگران را فراهم كند اما چند سال اخير تا وقتي كه يادم مي‌‌آيد به قدري در اردو بوديم كه ديگر همه چيز از يادمان رفته است. دوست دارم حلول سال نو و فرارسیدن عيد را به پدر و مادر و خانواده‌ام تبريك بگويم و متقابلاً اول از آنها تبريك بشنوم. تا المپيك 2016 برزيل و كسب مدال طلاي المپيك كه به ازدواج و اين حرف‌ها فكر نمي‌كنم اما بعد از ازدواج هم اول تبريك به خانواده خودم، بعد خانواده همسرم. آخر هميشه حرف اول و آخر خانواده را بايد مرد بزند تا معلوم شود كت تنه كيه؟! پدربزرگم مرحوم شده و از بچگي او را نديدم اما مادربزرگم هميشه شكلات يا 50 توماني عيدي مي‌داد كه ما هم با ذوق و شوق مي‌گرفتيم. هيچ‌وقت از كسي توقع نداشته‌ام. ذاتاً و از بچگي همين‌طوري بودم، حالا هم هيچ انتظاري از كسي نداريم. سال خيلي خوبي براي همه هموطنان، ورزش كشور و جوان‌ها دارم. اميدوارم انشاءا... با كسب بهترين مدال‌ها بتوانيم هموطنان را خوشحال كنيم.

بيابانگرد: 7سال روي تشك كشتي هفت‌سين پهن كرديم
آچار فرانسه كادرفني تيم‌ملي شده و هر جا كه مربيان بخواهند با كسي كل‌كل كنند او را به ميدان مي‌فرستند. افشين بيابانگرد گفت: حدود 9 سال است زمان سال تحويل دور از خانواده هستم و 7 سال در اردو و روي تشك كشتي سفره هفت‌سين پهن كرده‌ايم و سال را ورزشي و كشتي‌‌گيري شروع كرده‌ايم. هركدام از اين عيدها هم حال و هواي خودش را داشته ولي فكر كنم اولين سال كه 87 يا 86 بود آقاي محمد بنا اجازه نداد هيچ‌كس اردو را ترك كند و همه اردونشينان را مجبور كرد بمانند و بچه‌هاي تهران و شهرستان، سال تحويل را در كنار هم باشند. هرچند دور از خانواده بوديم ولي خاطره خوبي بود. دوري از خانواده هنگام سال تحويل اصلاً خوب نيست ولي فعلاً كه چند سالي است مجبوريم تحمل كنيم. هر وقت اردو هستيم هميشه مادرم اول زنگ مي‌زند و سال نو را تبريك مي‌گويد. هرچند وظيفه خودم مي‌دانم اول به پدر و مادرم عيد را تبريك بگويم ولي هنوز نتوانسته‌ام زودتر از مادرم زنگ بزنم و عيد را تبريك بگويم. بچگي وقتي مادرم از لاي قرآن پول عيدي مي‌داد و مي‌گفت تبرك است نگه داريد، لذت مي‌برديم. البته بعد چند روز خرجش مي‌كرديم اما اگر كسي هديه‌اي ديگر مي‌داد، ناراحت مي‌شديم كه چرا پول عيدي ندادند. سال خيلي خوبي براي همه هموطنان آرزو مي‌كنم.

اخلاقي: اول انديمشك، بعد از ايذه
حبيب‌ا... اخلاقي تنها آقاي دكتر انديمشكي اردوي تيم‌ملي كشتي ‌فرنگي كه دو سال ديگر در مديريت تربيت‌بدني فارغ‌التحصيل مي‌شود گفت: با صداي بلند اعتراف مي‌كنم كه من حرف اول و آخر را در منزل مي‌زنم، البته بعد از همسرم. چون من بچه انديمشك هستم و همسرم بچه ايذه، لذا براي تبريك سال نو هم اول نزد اقوام من در انديمشك مي‌رويم البته بعد از تبريك به اقوام همسرم در ايذه! ما با هم تفاهم كامل داريم و من اصلاً از همسرم نمي‌ترسم، بلكه خودم را با توجيه تفاهم گول مي‌زنم. مرد هميشه خندان كشتي ‌فرنگي كه اميرعلي پسر 3ساله و نيمه‌‌اش هم مثل خودش مردادماهي است، معتقد است كنار خانواده نبودن بدترين خاطرات ايام نوروز بوده و كنار دوستان خوب و هم‌تيمي‌هاي اردونشين بودن هم از خاطرات خوب نوروز است. همسرم، پدر و مادرم و پسرم همه دنياي من هستند كه براي آنها و همه هموطنان عزيزم آرزوي سالي خوب و سرشار از سلامت و سعادت دارم. زماني كه در تيم‌ملي جوانان بودم، يك بار زمان سال تحويل ساعت حدود 4 يا 5 عصر بود، به گفته آقاي محمد بنا سرمربي تيم‌ملي، كشتي‌گيران و مربيان تيم‌ملي روي تشك كشتي سفره هفت‌سين پهن كرديم و بعد از مراسم سال تحويل سفره را جمع كرديم و تمرين را شروع كرديم.

 

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =