گزارش رویترز از لوزان: ایران و آمریکا واردمذاکره درباره جزئیات شده اند/ 24ساعت آینده تعیین کننده است

باشگاه خبرنگاران نوشت:

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت طرف‌های مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه در لوزان سوئیس مباحث مربوط به جزئیات توافق را آغاز کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: کار‌شناسان آمریکایی و ایرانی مذاکرات هسته‌ای روز چهارشنبه در لوزان سوئیس مباحث مربوط به جزئیات توافقی را آغاز کردند که باید پیش از پایان ماه مارس (کمتر از 2 هفته دیگر) امضا شود.

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا و «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران دور جدید مذاکرات را آغاز کردند. سپس «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «هلگا اشمید» معاون " فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به آن‌ها پیوستند.

محمد جواد ظریف در این باره گفت: «ما در مورد جزئیات گفتگو می‌کنیم و این امر نیازمند کار زیاد است. ما تلاش می‌کنیم بر اختلاف‌ها غلبه کنیم. اگر طرف دیگر اراده سیاسی نشان دهد، ‌ما می‌توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم.»
صالحی نیز پیش‌تر اطمینان داده بود ۹۰ درصد از جزئیات فنی حل و فصل شده است. او گفت یک یا دو مورد همچنان باقی مانده است.
با این حال هیئت اروپایی در اینباره کمتر خوش بین است و از پیشرفت در شناسایی گزینه‌های مختلف فنی برای هر یک از موارد مذاکرات خبر داد. این منبع افزود همچنان کارهای زیادی باقی مانده است.
یکی از اعضای هیئت آمریکایی با اشاره به تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران حفظ خواهد کرد و نیز میزان ذخیره مواد شکافت‌پذیر این کشور، گفت: «اگر قرار باشد توافقی حاصل شود، نمی‌دانم این اقدام بدون مشخص شدن جنبه‌های کمی چگونه خواهد بود.»
نمایندگان دیگر کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، ‌ چین و روسیه قرار است عازم لوزان شوند. هدف از این مذاکرات دست یابی به توافق اصولی در مورد نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران برای حل و فصل نهایی اختلافات تا 3 ماه دیگر است.
یک دیپلمات غربی درباره مذاکرات گفت: «همچنان پیشرفتی وجود ندارد. باید دید در ۲۴ ساعت آینده چه روی خواهد داد.»

 

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =