نتانیاهو، آمریکا را برای حمله به عراق تشویق کرد و قول داد این مسئله به تغییر رژیم در ایران کمک می کند. نتیجه، جنگ فاجعه باری شد که منجر به مرگ صدها هزار عراقی بی گناه، صدها تن از نیروهای آمریکایی و هدر رفتن میلیاردها دلار شد؛ اقدامی که دانه های رشد داعش امروز را کاشت و از همه مهمتر اینکه امروز ایران قدرتمندترین و پرنفوذترین کشور در منطقه است.

زهرا خدایی: با آغاز انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل امروز (سه‌شنبه) حدود شش میلیون اسرائیلی در اراضی اشغالی به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا 120 نماینده پارلمان (کنست) را انتخاب کنند. این در حالیست که بسیاری از موسسات نظرسنجی از شانس پایین نتانیاهو برای پیروزی سخن به میان آورده اند. اما چرا نتانیاهو به اینجا رسید؟ گفته می‌شود بخش قابل توجهی از کاهش اقبال نخست وزیر رژیم صهیونیستی سیاست خارجی اوست.

سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای و سفیر پیشین کشورمان در آلمان، در یادداشتی با عنوان" 17 نکته دربارۀ نتانیاهو" برای روزنامه گلف نیوز- که بخشهایی از آن را در ذیل می خوانید- به واقعیتهای موجود درباره نتانیاهو و مواضع خصمانه وی در قبال ایران پرداخته است.

دکتر موسویان در این مقاله می گوید:

سخنرانی نمایشی نتانیاهو در کنگره آمریکا در روز سوم مارس، تلاشی آشکار برای برانداختن سیاست خارجی آمریکا و هدایت آن به سمت فاجعه جنگ با ایران بود. این سخنرانی که همراه با اطلاعات غلط، تئوری بافی اشتباه توطئه درباره برنامه هسته ای و سیاست خارجی ایران بوده و هدفش تقلیل سیاست خارجی اوباما بود به خوبی این مسئله را برای جهان آشکار کرد که او تا چه اندازه نسبت به منافع آمریکا در خاورمیانه کم توجه است.
نانسی پلوسی، رهبر گروه اقلیت مجلس نمایندگان پس از سخنرانی نتانیاهو در این باره گفت: "در حین سخنرانی نتانیاهو نزدیک بود اشکم سرازیر شود، او به شعور و درک آمریکا به عنوان یکی از اعضاء گروه پنج به علاوه یک توهین کرد و این مسئله مرا آزرد".

اما لازم است به چند نکته دربارۀ نتانیاهو اشاره شود:

1-اول اینکه نتانیاهو همیشه آرزو داشته تا روابط ایران و آمریکا همیشه در بحران باشد. کمپینی که او علیه برنامه هسته ای ایران به راه انداخته، هر شانسی برای ایجاد صلح میان ایران و آمریکا را بسته است.

2-پیش بینی های نتانیاهو از 25 سال پیش تا کنون غلط از آب درآمد. او همانند یک گرگ زوزه کشان فریاد میزد و از اوایل دهۀ 1990 از خطر بی اندازه بمب هسته ای سخن می گفت.

3- حملۀ نظامی همواره گزینه مورد علاقه نتانیاهو علیه ایران و کشورهای منطقه بوده است. مئیر داگان، رییس سابق موساد که نزدیک به دو سال در دولت وی خدمت کرد، در این باره می گوید: "نخست وزیر به رغم مخالفت قاطع سرویس های امنیتی چهار سال پیش در چند قدمی حمله به ایران بود.

4-تصور و قالبی که نتانیاهو از برنامه هسته ای ایران دارد، دقیقا شبیه سخنرانی او در کنگره در سال 2002 دربارۀ عراق است. در آن زمان نتانیاهو از همان زبان قاطعی که امروز درباره ایران به کار می برد، استفاده کرد. او آمریکا را برای حمله به عراق تشویق کرد و قول داد این مسئله به تغییر رژیم در ایران کمک می کند. نتیجه، جنگ فاجعه باری شد که منجر به مرگ صدها هزار عراقی بی گناه، صدها تن از نیروهای آمریکایی و هدر رفتن میلیاردها دلار شد؛ اقدامی که دانه های رشد داعش امروز را کاشت و از همه مهمتر اینکه امروز ایران قدرتمندترین و پرنفوذترین کشور در منطقه است.

5- نتانیاهو می گوید نگران اسراییل و آینده دولت یهودیان است. سناتور دایان فاینشتاین(یهودی الاصل) در این باره می گوید: او دربارۀ این مسئله با من صحبت نمی کند، فکر می کنم این مسئله بیشتر یک موضع خودخواهانه است. و از همه مهمتر اینکه گروهی متشکل از 180 فرماندهان و مقامات ارشد از همۀ آژانس های دفاعی اسراییل نسبت به این مسئله هشدار داده اند که سیاست نتانیاهو در قبال ایران به منافع اسراییل صدمه می زند. داگان، نیز بر این مسئله تأکید دارد که سیاستهای توأم با احترام نتانتاهو در مقابل فلسطینیان می تواند به رویای صهیونیسم پایان دهد.

6-نتانیاهو مدعی است که معامله با ایران، موجودیت اسراییل را به خطر می اندازد. و این در حالیست که تامیر پاردو، رییس فعلی موساد گفته است که ایران هسته ای و یا حتی دستیابی این کشور به بمب هسته ای هیچ تهدیدی را علیه اسراییل متوجه نمی کند. روسای پیشین موساد اعم از داگان و افرائیم هالوی، نیز موضع نتانیاهو در مقابل تهدید ایران را مورد انتقاد قرار داده بودند.
7- نتانیاهو همواره این حقیقت مهم درباره برنامه هسته ای ایران را نادیده می گیرد؛ ایران یکی از امضاء کنندگان معاهدۀ ان پی تی است و اسراییل جز امضاء کنندگان نیست. ایران حتی یک بمب هسته ای ندارد اما اسراییل صدها بمب هسته ای دارد. و در نهایت اینکه ایران در کارنامه خود بازرسی 7000 ساعته بازرسان از سایتهای هسته ای را دارد و این رقم برای اسراییل صفر است.
8- سیاستهای تهاجمی نتانیاهو و توصیه های بیمارگونۀ وی، برخلاف مصالح و منافع مردم آمریکاست. طبق تازه ترین نظرسنجی ها، اکثر آمریکایی ها، از توافق با ایران در چهارچوب محدود کردن ظرفیتهای غنی سازی در ازای برداشته شدن تحریمها و بازرسی بازرسان آژانس حمایت می کنند.

برای مشاهدۀ یادداشت سید حسین موسویان در روزنامۀ گلف نیوز اینجا کلیک کنید

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    41 3
    عدو شود سبب خیر اینجا میگن