سایت جماران نوشت:

اوایل اسفند بود که عبدالرضا رحمانی فضلی در گردهمایی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست، گفت: «ورود این پول‌ها در چرخه انتخاباتی متاسفانه باعث ایجاد شکاف اعمال‌نظر و اعمال‌قدرت توسط برخی افراد شده است؛ تا جایی که اگر دقت لازم را نداشته باشیم، ورود این پول‌ها توانایی آن را دارد که قدرت‌ها را نیز آلوده کند.»

این اظهارات وزیر کشور توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر زیر سؤال برده‌شد و البته واکنش افراد مختلف را در پی داشت. مهم‌ترین این واکنش‌ها از آنِ علی لاریجانی رئیس مجلس بود که در نطق پیش از دستور گفت: اخیرا یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول های قاچاق به ساختار قدرت مطرح کرده است. اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده اعلام کنند؛ اینگونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد مگر مملکت قانون ندارد، اگر کسی از این‌گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود.

رحمانی فضلی نیز در اولین فرصت به هم‌صدایی با رئیس مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار کرد: ما در مورد پول‌های کثیف و ورود آنها به سیاست به کسانی که در قدرت هستند هشدار دادیم و گفتیم که اگر دقت نکنید ممکن است که پول‌های کثیف به حوزه سیاست و قدرت ورود پیدا کند. بنده آقای لاریجانی را انسانی بسیار منصف می‌دانم و تصوری که از ایشان دارم این است که در برخورد با چنین مسائلی جدی هستند.

وی ادامه داد: به نظرم در مورد صحبت‌های من اطلاع درستی به ایشان نداده‌اند و آقای لاریجانی از اصل صحبت‌های من اطلاعی نداشته است که فکر کرده من گفته‌ام که انتخابات کنونی مشکل دارد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: من هرگز چنین حرفی نزدم اما تذکر دادم به همه که مراقب باشید چون حوزه قدرت حوزه مهمی است و دارندگان پول‌های کثیف می‌خواهند برای ورود به این حوزه و ایجاد حاشیه امن برای خود هزینه کنند.

هشدار وزیر کشور درباره ورود پول‌های کثیف، علی رغم مخالفت برخی نمایندگان مجلس، رسانه‌ها و افکار عمومی را به این نتیجه رساند که شفاف سازی در مورد فرایندِ ورود پول کثیف به انتخابات یک ضرورت است.

سنگین شدنِ فضای رسانه‌ای و بیم آلوده شدنِ فضای انتخاباتی باعث شد بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، در تاریخ 17 اسفند خواستار حضور وزیر کشور در مجلس و پاسخ دادن به مسئله ورود پول های آلوده به سیاست شود. امری که اعلام آمادگی وزیر کشور برای حضور در مجلس را به همراه داشت و منجر به اظهار نظر وی شد، «آمادگی دارم که جریان پول کثیف و فرایند آن را هرکجا لازم باشد ارایه کنم. از همین جا اعلام می‌کنم که آماده ام در یک جلسه یک‌ساعته در صحن غیرعلنی مجلس فرایند پول‌های کثیف را در اقتصاد برای نمایندگان مجلس توضیح دهم.»

چند روز بعد سخنگوی شورای نگهبان به مردم وعده داد مسئله پول‌های کثیف در تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات سال آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت. نجات‌الله ابراهیمیان در خصوص صحبت‌های وزیر کشور درباره کمک‌های غیر قانونی به برخی از نمایندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از آن چیزهایی که اعلام شده دارای عناوین مجرمانه است که رسیدگی به آن در صلاحیت ما نیست اما معمولاً در مورد همه اطلاعات موثق واصله در مورد بررسی صلاحیت افراد مورد استناد قرار خواهد گرفت.

اهمیت هشدار وزیر کشور و هم‌صدا شدنِ مسئولان نظام با وی، در کنار مورد توجه قرار گرفتن منشأ پول‌های کثیف در رسانه‌ها، رسیدگی به فرایند ورود پول کثیف و قاچاق به عرصه سیاست و به ویژه انتخابات پیش رو را تبدیل به یک مطالبه عمومی کرد. مردم انتظار حضور وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی و شروع موج رسانه‌ای جدید درباره پول کثیف را می‌کشیدند که حمله به علی مطهری منجر به کشیده شدن ترمز اضطراری قطاری شد که وزیر کشور برای افشای فرایند پول کثیف بر آن سوار شده‌بود. 18 اسفند درست زمانی که عبدالرضا رحمانی فضلی برای شرکت در پنجاه و هشتمین نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل به وین سفر کرده بود، گروهی با حمله به خودروی علی مطهری در شیراز، مانع برگزاری مراسم سخنرانی وی در دانشگاه این شهر شدند.

در پی این اتفاق، روند ورودِ پول کثیف به انتخابات و اجماع عمومی برای ارائه توضیحات لازم درباره آن به حاشیه رفت و سنگ و آجر پرتاب کردن به تاکسی حامل یکی از تأثیرگذار ترین نماینده مجلس، استفاده از اسپری گاز فلفل، پناه بردن دکتر علی مطهری به کلانتری، محاصره شدن کلانتری توسط مهاجمان و ختم شدنِ قائله با بازگرداندن علی مطهری به تهران، افکار عمومی را تحت تأثیر خود قرار داد.

اینکه حمله‌کنندگان به علی مطهری، به وکیل وی نیز اخطار داده‌اند آن هم در شرایطی که استانداری فارس از شناسایی عاملان این واقعه خبر داده‌است، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا هدف اصلی «حوادث شیراز» ممانعت از برگزاری سخنرانی علی مطهری بوده یا میان اخطار اول نوشته شده بر ماشین وکیل علی مطهری و هشدار جدی وزارت کشور درباره ورود پول‌های کثیف به روند انتخابات ارتباطی وجود دارد؟ ادامه پیدا کردنِ آشوب‌ها در شیراز این شائبه را در ذهن به وجود می‌آورد که گروهی در حال هشدار دادن‌اند.

اینکه واقعه هولناکی همچون حمله به نماینده‌ای که با نطقِ مطهرِ خود خشم برخی نمایندگان مجلس را بر می‌انگیزد، جدی‌ترین پرسش درباره نحوه انتخاب صاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی را به حاشیه می‌راند، پرسش امروز افکار عمومی است. مردم می‌خواهند بدانند معنای این سخن مشاور ارشد رئیس جمهور چیست که «هر جا ما به نقطه کانونی فسادهای آنها می‌رسیم سر و صدا‌ها بلند می‌شود. هر جا از آنها بحث می‌کنیم خط و نشان کشیدن‌ها علیه دولت شروع می‌شود.» آنها می‌خواهند بدانند چه کسانی دلواپس افشای نام کسانی هستند که با پول کثیف « می‌خواهند برای ورود به حوزه انتحابات و ایجاد حاشیه امن برای خود هزینه کنند.»؟

فاجعه شیراز پس از عزم دولت برای ریشه یابی پول های کثیف، گویی اجرای نسخه ضعیف شده‌ی فاجعه‌ی کوی دانشگاه است که پس از افشای غده سرطانی عناصر محفلی فعال در قتل‌های زنجیره ای توسط دولتِ وقت به وقوع پیوست.

آیا دولت روحانی باید تاوان افشای ماجرای پول‌های کثیف که به گفته وزیر کشور «در چرخه انتخاباتی متاسفانه باعث ایجاد شکاف اعمال‌نظر و اعمال‌قدرت توسط برخی افراد شده است» را بپردازد؟ یا آن که پرونده پول های کثیف به سرنوشت پرونده بورسیه ها دچار می شود؟ قاطعیت در مواجهه و برخورد دولت با آمران و عاملان حوادث شیراز می‌تواند پاسخ این پرسش ها باشد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404906

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هلیا A1 ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    35 0
    همه چیز را همگان دانند ولی کاری از دستشان بر نمی اید .واکنش هیستریک چند روز پیش روزنامه کیهان به این واقعه گویای خیلی چیزهاست .