اظهارات باهنر درباره رفتارهای مطهری و حادثه شیراز، اختلاف با لاریجانی، حرف‌های یونسی و ...

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: در انتخابات آینده مجلس فتنه و انحراف خط قرمز جریان اصولگراست.

به گزارش ایسنا، محمد رضا باهنر در آخرین نشست خبری خود در سال 93 اظهار کرد: در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، فتنه و انحراف به صورت جدی خط قرمز جریان اصولگرایی به حساب می‌آید. البته این را قبول نداریم که همه اصلاح‌طلبان فتنه‌گر هستند چون طیف وسیعی از آن‌ها رفتار فتنه‌گران را قبول نداشتند. از طرف دیگر نمی‌توان گفت که تمام کسانی که در دولت‌های نهم و دهم بوده‌اند جزء جریان انحرافی به حساب می آیند چون خیلی از آن‌ها همان زمان و بعد از آن از جریان انحرافی اعلام برائت کردند.

وی درباره اینکه آیا ممکن است اصولگرایان در ائتلاف با جبهه پایداری همان اشتباه حمایت از احمدی نژاد را تکرار کنند، یادآور شد: اینکه یک جبهه تندرو را با احمدی نژاد خلط کنیم، نباید مطرح شود. جبهه پایداری یک شخصیت حقوقی دیگری است و احمدی نژاد شخصیتی دیگر. البته در همان سال 88 هم ما جزء حامیان احمدی نژاد نبودیم و کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری آقای لاریجانی بود. در مورد احمدی نژاد هم باید بپرسیم کدام احمدی نژاد؟ چون احمدی نژاد سال 84 و 88 و سال 92 و احمدی نژاد با حلقه انحرافی و بدون حلقه انحرافی تعریف‌های ویژه خودش را دارد.

باهنر اضافه کرد: در جبهه پایداری هم دوستانی داریم که به خصوص در زمان خانه‌نشینی احمدی نژاد خیلی تندتر از ما مقابل او موضع گرفتند. الان هم جبهه پایداری مجوز گرفته و دبیرکل دارد. البته ممکن است ما روی بعضی از مواضع آن‌ها نقد داشته باشیم. مثلا اوایل ما می‌گفتیم آن‌ها اصولگرایان تندرو هستند و آن‌ها اصلا ما را به عنوان اصولگرا قبول نداشتند اما الان این مواضع تعدیل شده است هرچند هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد که با بحث و گفت‌وگو می‌توان آن‌ها را حل کرد. مرحوم مهدوی کنی می گفت که وحدت ما فلسفی نیست بلکه ائتلاف است و روی نقاط مشترکمان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: درباره خبرگان باید فضای سیاسی عوض شود و نباید بگوییم دست یک طیف یا جناح سیاسی خاص است و این طور نباید قضاوت کنیم چون شأن خبرگان بالاتر از رفتارهای سیاسی و جناحی است و سال آینده هم خواهید دید که در انتخابات خبرگان رقابت‌ها کاملا درون تشکیلاتی خواهد بود و تشکیلات خبرگان کاملا رقیق و عاری از گرایش های ادبیات خاص سیاسی است.

وی افزود: جایگاه خبرگان سیاسی نیست و جایگاه رفیع مذهبی و ملی دارد و مساله انتخابات آن هم جایی رفیع‌تر از مسائل روزمره سیاسی دارد. در انتخابات هیات رییسه هم اتفاق خوبی افتاد و نهایتا آیت الله یزدی به ریاست رسید که به ایشان در خبرگان که این انتخاب درست را انجام دادند، تبریک می‌گوییم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره برنامه تشکل متبوعش در انتخابات آینده مجلس اظهار کرد: جامعه اسلامی مهندسین یک جریان سیاسی تخصصی است که سابقه فعالیتش به بیش از 20 سال می رسد و عموما در انتخابات حضور پررنگ دارد. در سال 93 هم فعالیت‌هایمان را بیشتر کردیم و با همکاری نهادها و NGOها روز مهندس را برگزار کردیم. فعالیت های آینده جام بیشتر در قالب ائتلاف جبهه پیروان امام و رهبری است که متشکل از 15 تا 17 حقوقی و ناظر است، انجام خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ ما فعالیت‌های سیاسی خود را در قالب ائتلاف جبهه پیروان پیش خواهیم برد و هماهنگی‌مان با جامعتین نیز یک همکاری تنگاتنگ خواهد بود و تلاش می‌کنیم زیر سایه جامعتین حرکت کنیم ولی این به این معنا نیست که از جامعتین تبعیت و تقلید محض کنیم بلکه تلاش خواهیم کرد زیر چتر جامعتین حرکت داشته باشیم.

پیش‌بینی سه سناریو برای ائتلاف‌ها در انتخابات آتی

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به انتخابات سال آینده عنوان کرد: برای انتخابات می توانیم سه حالت را تصور کنیم اول یک انتخابات دو قطبی با رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان؛ دوم یک انتخابات سه قطبی با رقابت اصلاح طلبان،‌اصولگرایان و معتدلین و سوم که احتمال آن کم است یک انتخابات چهار قطبی با حضور بخش تندرو و معتدل اصلاح طلبان و بخش تندرو و معتدل اصولگرایان. در هر سه حالت ما با اصلاح طلبان رقابت می‌کنیم و در هیچ کدام از این حالت ها اصولگرایان و اصلاح طلبان نمی‌توانند ائتلاف کنند.

وی همچنین درباره احتمال ائتلاف با جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری در جریان اصولگرایی تعریف می‌شود و جبهه پیروان خط امام و رهبری هم در این جریان تعریف می‌شود. ما با هم اختلاف مواضع داریم که در طول زمان و با صحبت کردن می توان آن را برطرف کرد چون ما یک رقیب مشترک به نام اصلاح طلبان داریم که با وجود همه احترامی که به آن‌ها می‌گذاریم مواضع‌شان را قبول نداریم و به همین دلیل چشم‌انداز ما ائتلاف 100 درصدی در جریان اصولگرایی است.

باهنر با رد کردن ائتلاف با اصلاح طلبان تاکید کرد: از حضور پررنگ، جدی ،‌شاداب و پر طراوت اصلاح طلبان در انتخابات استقبال می‌کنیم اما تکرار می‌کنیم که حضور برای همه فعالان شرط دارد که آن هم تبعیت از قانون اساسی و قبول فرآیند انتخابات است. ما در مقام و موقعیتی نیستیم که شرط بگذاریم. نظام برای همه ما شرط گذاشته و هرکس بخواهد در انتخابات شرکت کند باید التزام داشته باشد.

وی ادامه داد: من معنی ائتلاف بین اصلاح طلبان و اصولگرایان را نمی‌فهمم این دو جریان مواضع مختلفی دارند و رقیب هم هستند و اگر ائتلاف کنند دیگر رقابتی وجود نخواهد داشت. انتخابات آینده قطعا رقابت سالمی خواهد بود که همه باید از آن تمکین کنیم البته در فرایند قانونی ممکن است مشکلاتی باشد ولی اعتراض‌ها هم مسیر قانونی خودش را دارد در کل اعتقادی به ائتلاف با اصلاح طلبان ندارم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره برخوردهای صورت گرفته با علی مطهری تصریح کرد: ما مقوله قانون شکنی و اجرا یا اعمال قانون توسط افرادی غیر از ضابطین حاکمیت را قبول نداریم. هیچ کس حق ندارد انتظامات کشور را رعایت نکند حتی اگر فردی عزیزترین کسی را به قتل برساند باز ولی دم حق تعرض و برخورد ندارد و تنها می‌تواند از قاتل شکایت کند. این مساله در انتظامات کشور باید رعایت شود.

وی اضافه کرد: هر نوع رفتار خلاف قانون از هر مرجعی سر بزند محکوم و توسط قوه قضاییه قابل تعقیب است. البته برخی سیاسیون هم باید رعایت کنند آقای مطهری بعضا حرف هایی می‌زنند و رفتارهایی دارند که به قول معروف فریاد می‌زنند «پلیس بیا منو بگیر» اگر ایشان خودشان هم بیشتر رعایت کنند برای خود و خانواده‌شان مفید خواهد بود. هرچند باز هم تاکید می کنم که رفتارهای صورت گرفته با ایشان اصلا قابل تایید کردن نیست.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه به مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: مساله مفاسد اقتصادی برای ما اهمیت فراوانی دارد و این اهمیت را مقام معظم رهبری سال‌ها پیش با صدور فرمانی خطاب به روسای سه قوه ابلاغ کردند. روسای سه قوه هم در طول این ده سال تلاش‌های خوبی انجام دادند البته بیشتر توجهات باید به این نکته معطوف شود که ساختارها تنظیم شوند تا زمینه رشد فساد وجود نداشته باشد و بین علت ها و معلول‌ها تعادل به وجود بیاید.

وی افزود: اگر فقط به معلول‌ها توجه کنیم به مشکل می‌خوریم. جمعیت و کشور بزرگی داریم که درآمد بالایی دارد و مسائل اقتصادی هم وسوسه انگیز است. متاسفانه در کشور ما اقتصاد دولتی از زمان طاغوت به ارث رسیده و با وجود اصل 44 و خصوصی سازی که بارها مطرح شده هنوز سهم دولت در اقتصاد بالاست و درآمد ارزی و ریالی دولت از نفت در گوشه و کنار رانت‌هایی را به وجود آورده است که اگر کسی اخلاق اسلامی را رعایت نکند یا قوانین راه فرار را نبندند مشکل ایجاد می‌شود.

باهنر با بیان اینکه قوه قضاییه در زمینه مبارزه با مفاسد خوب عمل کرده یادآور شد: قوه قضاییه به عنوان درمان و پیشگیری طبیعی است که با مفسدین برخورد کند و هرچه مفسدین دانه درشت‌تر باشند این برخورد موثرتر خواهد بود. مقام معظم رهبری هم همواره تذکر داده‌اند که قدرت و ثروت با هم یکجا جمع نشوند تا تبانی نکنند. از قوه قضاییه انتظار داریم که به یکی از وظایف مهم خود که همان پیشگیری است بیشتر بپردازد و در مجمع تشخیص مصلحت هم در حال بررسی این موضوع هستیم. امیدواریم در سال 94 سازمان پیشگیری از جرم تاسیس شود.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مفاسد جهت جمع آوری اطلاعات و گردش های مالی قدم های بسیار خوبی برداشته و این با آن‌چه گاهی دولتمردان درباره سرک کشیدن به زندگی مردم مطرح می‌کنند، متفاوت است. چون همان طور که حاکمیت وظیفه حفاظت از مردم را به عهده دارد می‌تواند مبادلات و گردش‌های مالی یا ضایع شدن بیت‌المال و یا پرداخت نشدن عوارض و مالیات را کنترل کند تا مفسده‌ای به وجود نیاید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر علی یونسی خاطرنشان کرد: این توصیه باید به همه ما و کسانی که تریبون دارند انجام شود که خیلی مواظب حرف‌هایشان باشند. چون ممکن است از روی بی توجهی یا کم توجهی واژه‌ای استفاده شود که از آن برداشت دیگری صورت می‌گیرد چون ظاهر کلام است که واکنش ایجاد می‌کند. بعضی ها می گویند ترجمه صحبت‌های آقای یونسی دقیق نبوده و یا قصدش این معنا که برداشت شده نبوده است. من هم تردید دارم که قصد آقای یونسی این برداشتی باشد که صورت گرفته است.

وی افزود: امروز بزرگترین و محوری‌ترین پروژه رقبای ما و متخاصمین پروژه ایران هراسی است و هر لفظ و جمله‌ای که به این آتش بنزین اضافه کند ظلم در حق نظام است. بارها از زمان امام این مساله مطرح بوده که ایران اسلامی به هیچ وجه قصد صدور انقلاب با قدرت قاهره و نظامی را ندارد و به تمامیت ارضی همه کشورها به خصوص کشورهای منطقه و همسایه احترام می‌گذارد. اگر هم کمک و مساعدتی صورت می‌گیرد به تقاضاهای رسمی حکومت‌هاست و ما به خود اجازه نمی دهیم بدون اجازه کشورها حتی به کارهای آموزشی و اطلاعاتی وارد شویم. متاسفانه صحبت های آقای یونسی این برداشت را به ذهن متبادر می کرد که ایران دنبال کشورگشایی است و توصیه می شود عزیزان بیشتر در انتخاب واژه‌هایشان دقت کنند یا اینکه تریبون را کنار بگذارند تا بتوانند راحت‌تر صحبت کنند.

باهنر در پاسخ به سوالی در مورد نقش ناطق نوری در انتخابات آینده یادآور شد: درباره آقای ناطق بارها گفته‌ام که ظرفیت خوبی در عالم سیاست دارد و حضورش در میدان سیاست می تواند مفید باشد. اعتقاد قلبی دارم که آقای ناطق از ظرفیت‌های بزرگ اصولگرایی است اگرچه ممکن است نقدهایی داشته باشند ما از ایشان طلب می‌کنیم وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند و بدون شرط تشریف بیاورند. در مذاکراتی که با آقای ناطق شده می گوید که احساس تکلیف نمی کنم بیایم و چالش ما هم این است که ایشان به احساس تکلیف برسند و بیایند.

وی همچنین درباره شایعه اختلافش با لاریجانی تصریح کرد: درباره آقای لاریجانی هم بحثی که دارم مثل آقای ناطق است و قطعا ایشان از ظرفیت‌های بزرگ و موثر جریان اصولگرا هستند که قطعا نمی‌توان ایشان را در طیف اصلاح‌طلب جا داد و قرار نیست اصولگرایان با آقای لاریجانی وارد رقابت شوند. در غیاب احزاب این جریانات سیاسی هستند که در انتخابات فعالیت می‌کنند و شامل طیف وسیعی از رادیکال تا معتدل می‌شوند. البته رقابت‌های درون تشکیلاتی بین اصولگرایان طبیعی است. اما نهایتا جریان اصولگرایی باید به یک لیست واحد برسد.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر برخوردی که با مطهری انجام شد با شما صورت می‌گرفت چه می‌کردید، اظهار کرد: اصولا من کاری نمی‌کنم که این گونه با من برخورد شود و مختصری عاقل هستم تا نگذارم این طور شود و به جمعی نمی‌روم که علیه‌ من این چنینی برخوردهایی صورت بگیرد. اگر بخواهیم این دوران 30 ساله را ارزیابی کنیم از این داستان‌ها زیاد بوده، مثلا زمان اوایل انقلاب که آقای ناطق وزیر کشور بود، عده‌ای از همین رادیکال ها که حالا آزادی‌خواه شده‌اند اعمال خودسرانه انجام می‌دادند که آقای ناطق با آن‌ها برخورد کرد. بارها خود ما هم در دوران اصلاحات سخنرانی داشتیم که نه تنها دانشجویان بلکه خود مسئولان دانشگاه اجازه ندادند. ما این رفتارها را از همه طیف‌ها دیده‌ایم و همیشه هم چنین رفتارهایی را محکوم می‌کنیم.

وی همچنین درباره پول‌های کثیف مطرح شده توسط وزیر کشور که وارد سیاست شده است، گفت: برداشتی که اول از صحبت‌هایشان شد این بود که امکان دارد این پول‌های کثیف در گذشته استفاده شده باشد که بعد خود ایشان صحبت‌ها را اصلاح کرد ولی در هر صورت این خطر وجود دارد و این حرف‌ها هم از نوع تذکرات حراستی است و طبیعی است که از ایشان درخواست شود بیایند و مستندات ارائه دهند و حتما در این زمینه جلسه‌ای تشکیل خواهد شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فعالیت‌های مجمع اظهار کرد: یکی از فوری‌ترین مباحث مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام کارهای مربوط به سیاست‌های کلی حاکم بر برنامه ششم توسعه است که از ابتدای سال 95 باید آغاز شود. از نظر جدول زمان‌بندی قاعدتا قانون برنامه ششم حداکثر تا شهریور باید ابلاغ شود. ما جلسات متعددی در این زمینه داشته‌ایم و کمیسیون ویژه‌ای هم تشکیل شده و دو جلسه اخیر مجمع نیز به سیاست‌های کلی قانون برنامه ششم اختصاص داشته که قاعدتا فعالیت‌های آن باید تا آخر فروردین انجام شود تا خدمت مقام معظم رهبری ارائه گردد.

وی اضافه کرد: فعالیت دیگر مجمع درباره تعیین تکلیف وضع مالی و حقوقی و رسیدگی به اموال مسئولین طبق اصل 142 قانون اساسی است که اختلافاتی بین شورای نگهبان و مجلس در این زمینه وجود دارد. زمانی این بحث در مجلس مطرح شد و تنها منحصر به وزرا و معاونین بود اما بعدا به نمایندگان و سایر مسئولین نیز تسری پیدا کرد تا جایی که به بیش از 100 هزار نفر رسید و قوه قضاییه هم می‌گوید این کار سنگین است و قرار شد تجدیدنظری روی آن صورت گیرد و اهم و مهم شود تا به نتیجه برسد.

باهنر افزود: سیاست کلی انتخابات هم مبحث دیگری است که در مجمع مطرح شده و سه چهارم بحث‌های آن صورت گرفته و فعالیت‌های آن در کمیسیون ها آغاز شده است. از همه مهم‌تر سیاست های نظارتی مجمع است. طبق اصل 110 قانون سیاست‌های کلی نظام در اختیار مقام معظم رهبری است که بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام می شود و در همان اصل آمده که نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های راهبردی نیز بر عهده رهبری است. رهبر معظم انقلاب حدود پنج سال قبل این وظیفه را به مجمع تفویض کردند و در این رابطه کمیسیون نظارت تشکیل شده که معاونین سه قوه و رییس مجمع عضو آن هستند و برای حسن اجرای سیاست‌های کلی برنامه مستمر داریم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    61 2
    مطلب قابل تامل و تاثیر گذاری نگفته.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    85 3
    من با باهنر بیشتر از پایداری چی ها مشکل دارم. خیلی نچسبه
  • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    53 4
    منظورش دقیقا از پلیس بیا منو بگیر چی بود
  • بی نام A1 ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    50 4
    منظور ایشون از اینکه "خواهید دید انتخابات اینده خبرگان درون تشکیلاتی است" چیه؟ درون تشکیلاتی بودن انتخابات خبرگان یعنی چی؟ کدام تشکیلات؟ اگر منظور ایشان تشکیلات اصولگرایان است یعنی قراره تمام کاندیداهای خبرگان از میان اصولگرایان باشند و خودشان با خودشان رقابت کنند ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    99 6
    دکتر باهنر من دکتر مطهری بیشتر از قبل دوست دارم
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    67 5
    انچه اقای باهنر میگوید ترجمان وتوجیه همان چیزی است جبهه پایداری،امام جمعه شیراز وطراحان پشت صحنه این حرکت در شیراز واصولگرایان تندرو میخواستندومیخواهند بگویند.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    90 7
    آقای باهنر میفرمائید "مختصری عاقل هستم " یعنی آقای مطهری عاقل نیستند ؟فکر نمیکنید ادبیات مقدماتی اجتماعی رو رعایت نمیکنید؟
  • مهدی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    48 2
    اصولا من کاری نمی‌کنم که این گونه با من برخورد شود و مختصری عاقل هستم تا نگذارم این طور شود و به جمعی نمی‌روم که علیه‌ من این چنین برخوردهایی صورت بگیرد این جمله یعنی چی؟؟؟ مگر نه اینکه نظرات مخالف و نقد هست که باعث پیشرفت و اصلاح میشه؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    61 4
    بجای محکوم کردن این حرکت مییگه من عاقل هستم متاسفم واقعا
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    27 4
    "...اصولا من کاری نمی‌کنم که این گونه با من برخورد شود و مختصری ""عاقل"" هستم تا نگذارم این طور شود و به جمعی نمی‌روم که علیه‌ من این چنینی برخوردهایی صورت بگیرد" آقاي باهنر به نظر مياد صحبت هاي شما هم همسو با اون جماعت ارازل و اوباشي هست كه به آقاي دكتر مطهري حمله كردند.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    2 0
    دوستان ایشان فوق الغاده محافظه کار تشریف دارندو بقول معرف سیاست اهسته برو اعهسته بیا که گربه شاخت نزنه را ممشای حرکت خود دارند.سیاست یکی به میخ یکی به نعل