معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: ۶۰۰ نفر از ایرانیان زندانی در خارج از کشور آزاد شده‌اند که این حاصل تلاش گسترده نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قشقاوی در نشست خبری خود گفت: ۹۷ درصد ایرانی‌های خارج از کشور مشکلی برای برگشت به ایران ندارند.

حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تأکید رئیس جمهور برای بررسی تسهیل ورود هموطنان خارج از اکشور به داخل از کشور گفت: بر اساس جلسات متعدد صورت گرفته حاصل رایزنی‌ها این بوده است که همه هموطنان ما می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور درخواست گذرنامه یا سند دیگری در حکم گذرنامه مانند برگه عبور داشته باشند و ما بدون توجه به اسناد اقامت آنها تنها به صرف ارائه سندی مبنی بر احراز هویت ایرانی نمایندگی‌های ما در خارج از کشور موظف به صدور گذرنامه برای آنها هستند.

او گفت: همینطور همه هموطنانی که وارد کشور شده و فرصت دریافت گذرنامه پیش از آن را نداشته باشند به صرف ورود به ایران زمانی که سندی مبنی بر ایرانی بودن نشان داده شود تمامی دستگاه‌ها موظف هستند برای آنها گذرنامه ایرانی صادر کرده و هیچ نیازی به بررسی اقامت آنها در خارج از کشور نیست.

او گفت: هیچگونه پرس و جویی توسط ناجا و دیگر ارگان‌ها صورت نخواهد گرفت و همه هموطنان به صرف ارائه سند هویت ایرانی به راحتی می‌توانند وارد کشور شوند.

قشقاوی با اشاره با بیان اینکه برای قانون تابعیت در ایران تنها هویت ایرانی معتبر است گفت: هر سندی که احراز کننده هویت ایرانی باشد برای دریافت گذرنامه و ورود به کشور بدون توجه به سند اقامتی در دیگر کشورها کفایت می‌کند.

 

300 هزار سربازان غایب در خارج از کشورند

معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه در خصوص مشمولی غائب سربازی گفت: بر اساس قانونی که در مجلس تصویب شده و اکنون مجلس در حال رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد آن است فکر می‌کنیم 300 هزار ایرانی که غیبت داشته‌اند و در خارج از کشور ساکن بوده‌اند با پرداخت وجهی برای آنها گشایشی ایجاد خواهد شد.

او گفت: با دو طرح تسهیل ورود ایرانیان و همچنین مشمولان غائب بخش اعظمی از ایرانیان می‌توانند ورود و خروج به کشور داشته و همچنین به همراه ویزای خانواده که برای شوهران خارجی زنان ایرانی صادر می‌شود برای تسهیلات زیادی برای ورود اتباع ایرانی ایجاد شده است.

قشقاوی با تأکید براینکه صرف حضور در خارج از کشور هیچ عمل مجرمانه‌ای نبوده گفت: البته جرم و اتهام جغرافیای مکانی نمی‌شناسد و اگر عمل مجرمانه‌ای از فرد سر زده باشد مانند دیگر اتباع ایرانی پرونده قضائی تشکیل می‌شود اما برای ایرانیانی که پرونده قضائی ندارند هیچ نگرانی و مشکلی آنها را تهدید نمی‌کند.


جایی برای ترس بی مورد نیست، به کشور برگردید

او گفت: فرقی بین داخل و خارج ایران نیست و سخن ما در رابطه با کسانی است که به دلیل اظهارات اپوزسیون خارج از کشور ترس بی موردی داشته و به این افراد می‌گوییم اگر می‌خواهند باز گردند و فامیل‌های خود را ببینند هیچ مشکلی وجود ندارد.

معاون امور ایرانیان خارج از کشور گفت: با طرح تسهیل نه تنها هیچ مدرکی ضبط نخواهد شد بلکه جاده‌ای برای بازگشت ایرانیان به خارج از کشور تبدیل به اتوبان شده است.

او با اشاره به حضور حدود 5 میلیون ایرانی خارج از کشور گفت: بر اساس آمار تنها 3 درصد از این افراد را اپوزسیون تشکیل می‌دهند و از نظر ما 97 درصد از ایرانیان خارج از کشور هیچ مشکلی برای ورود به سرزمین مادری ندارند.

او با اشاره به اینکه ما هیچ اصراری به سکونت ایرانیان خارج از کشور در ایران نداریم گفت: تمام افراد ساکن در خارج از کشور می‌توانند به عنوان سفیر فرهنگی ایران در خارج ساکن باشند و البته به سرزمین مادری خود نیز رفت و آمد کنند.

قشقاوی با اشاره به موضوع آزادی و انتقال ایرانیان خارج از کشور به ایران گفت: این موضوع یکی از بهترین عملکردهای وزارت خارجه در میان دیگر وزارت خارجه‌های جهان است که به آن افتخار می‌کنیم.

او با اشاره به صدور وجود موافقت‌نامه‌های معاضدت قضایی در امور حقوقی بحث استرداد محکومین و همچنین انتقال آنها به کشور بین ایران و برخی کشورها گفت: علاوه بر این برخی کشورها هر چند این سه نوع توافق نامه را با ایران امضاء نکرده‌اند اما ما به شکل موردی شاهد انتقال محکومین از این کشورها به ایران بوده‌ایم .


زندانیان ایرانی در خارج از کشور بیشتر محکومان مواد مخدر هستند

او با اشاره به محکومین ایرانی زندانی در ترکمنستان گفت:‌در 4 ماه اخیر موفق شده‌ایم 53 ایرانی آزاد کرده و به ایران باز گردانیم و همچنین 9 محکوم ترکمن به این کشور برای طی کردن ادامه محکومیت خود به این کشور باز گردانده شدند.

او با اشاره به لزوم پیشگیری از زندانی شدن ایرانی در خارج از کشور گفت: اکثر ایرانیان زندانی در خارج از کشور را موضوع مواد مخدر تشکیل می‌دهد که تلاش برای به صفر رساندن آنها در حال انجام است که در موضوع حج عمره خوشبختانه موفق شده‌ایم این موضوع را به صفر برسانیم.

او با اشاره به عدم وجود فضای رسانه‌ای واقع بینانه در خصوص موضوع زندانی شدن ایرانیان در خارج از کشور گفت: به جای اینکه در برخورد اول وزارت خارجه مورد توبیخ قرار گیرد که چرا ایرانیان زندانی شده‌اند باید این افراد را توبیخ کرد که چرا آبروی ایران را برده‌اند.

معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه در خصوص بحث مهاجرت ایرانیان به استرالیا و حوادثی که در خلال این مهاجرت رخ می‌دهد گفت: معمولاً 90 درصد افرادی که سوار کشتی‌های قاچاق برای مهاجرت به استرالیا می‌شوند غرق می‌شوند که ما در این خصوص به خانواده‌ها اخطار می‌دهیم که مراقب جوانان خود باشند.

او با بیان اینکه پناهجویان به منظور مهاجرت معمولاً تمام اسناد هویت ایرانی خود را از بین میبرند گفت: در این صورت چگونه ما می‌توانیم این پناهجویان را مورد حمایت قرار دهیم.

قشقاوی با اشاره به آزادی 600 نفر از ایرانیان زندانی در خارج از کشور آن را حاصل تلاش گسترده نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور دانست و گفت: این نشان دهنده این است که نمایندگی‌های ما در خارج از کشور زحمت زیادی را متحمل شده‌اند.

قشقاوی با اشاره به مشکلات مالی وزارت خارجه در خصوص حمایت از ایرانیان زندانی در خارج از کشور گفت: ما همیشه از مجلس و دولت درخواست داشته‌ایم ردیف بودجه خاصی به منظور گرفتن وکیل برای ایرانیان زندانی خارج از کشور اتخاذ داده شود که متأسفانه هنوز چنین بودجه‌ای اتخاذ داده نشده و برخی موارد که ما از دکتر ظریف برای این موضوع درخواست کمک کرده‌ایم ایشان با عنایتی که داشته‌اند از بودجه ابن السبیل وزارت امور خارجه مبالغی را برای این امر اختصاص داده‌اند اما متأسفانه هنوز بودجه خاصی در این زمینه منظور نشده است.


سرنوشت پناهندگان ایرانی مهم است

او با اشاره به آزادی 13 ایرانی زندانی در خارج از کشور به دلیل موضوع تحریم‌ها گفت: این آزادی‌ها در حالی اتفاق افتاده که دادستان آمریکا نیز در جلسات دادگاه شرکت داشته و زمانی که ما در این پرونده‌ها پیروز شده‌ایم موفقیت بزرگی را برای دستگاه قضائی ایران به دست آورده‌ایم که هر چند اکنون نمی‌توانیم در خصوص چگونگی این امور اطلاع رسانی کنیم اما اگر زمانی اطلاعات آن آشکار شود مشخص می‌شود که چه کارهای معجزه‌آسایی انجام شده.

قشقاوی با اشاره به نیاز به کار فرهنگی برای موضوع پناه جویان گفت: هنوز هیچ فیلم یا سریالی پخش نشده تا مشکلات این موضوع به هموطنان اطلاع رسانی شود و متأسفانه تنها زمانی که یک کشتی غرق می‌شود صحنه‌های دلخراش آن را نشان می‌دهد.

معاون امور کنسولی وزارت خارجه با اشاره به اینکه برخی از پناه جویان استرالیا به شکل قانونی از ایران خارج می‌شوند گفت: معمولاً این افراد ویزای خود را در اندونزی از بین می‌برند و معمولاً بعد از آن سوار کشتی‌های مرگی می‌شوند که حتماً غرق خواهند شد و زمانی که ما با خانواده‌های این افراد صحبت می‌کنیم می‌گویند چک و تعداد افرادی که سوار این کشتی‌ها شده‌اند نشان می‌دهد که این کشتی‌ها حتماً غرق خواهند شد.

او با تأکید بر اینکه صرف پناهندگی در خارج از کشور مخل ورود به ایران نیست گفت: ما در ایران مجازات ممنوع الورودی اصلاً نداریم با این وجود اگر کسی مرتکب عمل مجرمانه‌ای شده باشد باید به دادگاه برود و روند قضائی خود را طی کند.

او در ادامه با اشاره به حجم مبادلات 15 میلیاردی بین ایران و ترکیه گفت: با وجود اختلافات سیاسی بین دو کشور شاهد تلاش برای لغو روادید میان دو کشور هستیم که این می‌تواند الگوی مناسبی برای عربستان باشد.

قشقاوی در ادامه به موضوع شناسایی ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت:‌ما به نمایندگی‌های خود در خارج از کشور دستور شناسایی ایرانیان محلی آن مناطق در خارج از کشور را داده‌ایم و در سفرهای استانی نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم.


مشکل عمره گذاران را حل می کنیم

قشقاوی همچنین گفت: پیگیر از سرگیری سفرهای عمره به عربستان هستیم. معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه این موضوع لغو روادید مطرح شد. بر اساس عمل متقابل، عمل می‌کنیم.

قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در خصوص لغو سفر عمره به عربستان سعودی گفت: هرچند تلاش‌هایی برای برقراری این سفر انجام شده اما هنوز مشکلات در این خصوص حل نشده است. همانگونه که رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرده است سفر عمره تا 10 فروردین لغو است.

او در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص امکان لغو روادید عمومی بین ایران و عراق بعد از لغو روادید سیاسی گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه این موضوع مطرح شد و هر چند ما به دنبال لغو روادید با تمام همسایه‌های خود و سیاست درب‌های باز هستیم اما بر اساس عمل متقابل عمل می‌کنیم.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =