ایرنا نوشت:

محمد البرادعی سیاستمدار مصری گفت: حکومت عربستان برای محکوم کردن الحشد الشعبی (نیروهای داوطلب مردمی عراق) توسط دانشگاه الازهر مصر سه میلیارد دلار به سران این دانشگاه باج داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ، البرادعی افزود: رهبران الازهر برای صدور بیانیه جهت محکوم کردن الحشد الشعبی عراق به شدت از سوی عربستان تحت فشار قرار گرفتند و ریاض در نهایت مجبور شد آنها را تطمیع کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت دارایی مصر از عربستان خواست تا به مفتی الازهر جهت صدور بیانیه علیه گروههای شبه نظامی شیعه در حال نبرد با داعش در عراق کمک مالی کند.

البرادعی توضیح داد: عربستان پرداخت چنین مبلغی را منوط به صدور بیانیه مزبور دانست؛ بحران اقتصادی مصر به شدت این کشور را تحت فشار قرار داده به گونه ای که مجبور است گاهی به نفع دیگران مواضعی اتخاذ کند.

الازهر اخیرا با صدور بیانیه ای به دروغ مدعی شده که 'این گروهها در مناطق سنی مذهب آزاد شده توسط ارتش عراق به ویژه تکریت و الانبار مرتکب جنایات وحشتناکی می شوند.'

الازهر از ارتش عراق خواسته تا در انتخاب نیروهای همراه خود دقت نظر بیشتری به عمل آورد و مطمئن شود که آنها در حال نبرد با داعش هستند نه اهل تسنن و به شبه نظامیان تندرو اجازه نبرد در زیر چتر خود را ندهد تا وحدت و ثبات عراق حفظ شود.

در همین راستا نوری مالکی معاون رییس جمهور عراق با صدور اطلاعیه ای خاطرنشان کرده که الازهر با صدور این بیانیه در دام داعش افتاد و بهتر است الازهر در بیانیه های رسمی خود بر اطلاعات موثق تکیه کند و بر اساس شایعه های مغرضانه برخی از روحانیون درباری اقدامی انجام ندهد، روحانیونی که شبانه روز در حال فتنه انگیزی طائفه ای بسر می برند و در برابر جنایات تروریست های تکفیری سکوت مرگباری در پیش گرفته اند.

مالکی افزوده که ما از بیانیه صادر شده از سوی الازهر شوکه و شگفت زده شدیم. این بیانیه در بردارنده اتهامات خطرناکی علیه الحشد الشعبی است که در کنار نیروهای نظامی در حال دفاع از حاکمیت ملی و مقدسات و تمامی اقشار جامعه عراق است.

وی خاطرنشان کرده که الحشد الشعبی که از نیروهای داوطلب شیعه و سنی تشکیل شده، هم اکنون در تاریخ معاصر عراق در حال آفریدن یک حماسه ملی هستند. این حماسه از سوی همه افرادی که در داخل و خارج عراق غیرت دینی دارند، شایسته تقدیر و ستایش است.

نخست وزیر سابق عراق تصریح کرده که الازهر به خوبی می داند که جامعه بین الملل هم اکنون تماشاگر اقدامات وحشیانه داعش است که در کشورهای عربی مرگ و ویرانی می کارند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =