ایسنا نوشت:

 روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، حدود یک میلیون دلاری را که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای یکی از بودجه‌های محرمانه دولت افغانستان تامین کرده بود، نهایتا در سال 2010 میلادی به دست القاعده رسید که در آن موقع برای پرداخت باج در راستای آزادسازی یکی از دیپلمات‌های افغان استفاده شد.
 به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در ابتدا نسبت به این پرداخت نگران بود و می‌ترسید سازمان سیا از این پول مطلع باشد و آن را آغشته به سم یا مواد رادیو اکتیو کرده و یا داخل آن وسایل ردگیری جاسازی کرده باشد به همین خاطر پیشنهاد داد تا این پول به وجه رایج دیگری تبدیل شود.

این روزنامه در گزارش خود نوشت، نامه‌های مربوط به پرداخت این باج در سال 2011 میلادی به دنبال حمله کماندوهای آمریکایی که بن لادن را در محل اختفایش در ابیت آباد پاکستان کشتند، پیدا شد. این مکاتبات به عنوان سند و مدرک در دادگاه عبید ناصر ارائه شد که ماه جاری میلادی در نیویورک به حمایت از تروریسم و توطئه چینی برای بمب گذاری در یکی از مراکز خرید منچستر واقع در انگلیس محکوم شد.

در این گزارش آمده است، عبدالخالق فرهی هنگامی که در سال 2008 میلادی ربوده و به القاعده تحویل داده شد، سرکنسول افغانستان در پیشاور پاکستان بود. وی در سال بعد پس از آنکه افغانستان به القاعده پنج میلیون دلار باج داد آزاد شد.

یک پنجم این مبلغ پول سازمان سیا بود که از بودجه دولت افغانستان که سازمان سیا ماهانه مبالغی را به آن اختصاص می‌داد، تامین شده بود.

روزنامه نیوروک تایمز نوشت، یکی از مقامات القاعده خطاب به بن لادن نوشت، از این مبلغ باج برای خرید تسلیحات، نیازهای عملیاتی و مبالغی که به خانواده‌های شبه نظامیان القاعده بازداشت در افغانستان داده می‌شود، استفاده خواهد شد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت، مبالغ ارسال شده از سوی سازمان سیا به دفتر حامد کرزای، رئیس جمهوری وقت افغانستان برای جلب حمایت فرماندهان نظامی، قانونگذاران و دیگر مقامات و همچنین برای هزینه‌های سفرهای دیپلماتیک محرمانه و اسکان مقامات ارشد استفاده شد.

مقامات افغانستان گفتند، از زمان ریاست جمهوری اشرف غنی در سپتامبر سال گذشته میلادی، این پرداخت‌ها گاه به گاه صورت گرفته است.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت، این گزارش علاوه بر مکاتبات القاعده بر مبنای مکالمه با مقامات افغانستان و غرب تهیه شده اما سازمان سیا در این باره هنوز اظهارنظری نکرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =