ایسنا نوشت:


بیست و یک سال پس از انفجار در مرکز یهودیان آرژانتین، اسناد این پرونده از حالت "محرمانه" خارج شد.

 دولت آرژانتین روز جمعه تمام اسناد پرونده‌ بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز همیاری یهودیان در بوئنوس‌آیرس را از حالت محرمانه خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه طبق دستوری که از سوی دفتر اسناد رسمی دولتی آرژانتین صادر شد، هر سند و مدرک تازه‌ مرتبط با این پرونده نیز غیرمحرمانه خواهد بود و می‌تواند در اختیار عموم قرار گیرد.

در بمب‌گذاری در مرکز همیاری یهودیان آرژانتین موسوم به "آمیا" ۸۵ تن کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند. این حمله در تاریخ حملات آمریکای جنوبی، "مرگ‌بارترین" حمله بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جامعه‌ یهودیان آرژانتین از این اقدام دولت استقبال کرده است. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان آرژانتین یهودی‌اند.

والدو وولف، رئیس "انجمن یهودیان آرژانتین" با استقبال از این اقدام دولت گفت: «از این اقدام حمایت می‌کنیم. با این‌حال نگرانی‌ای هم وجود دارد. معلوم نیست این اسنادی که از سوی دولت در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد تا چه‌حد صحت دارد و با چه سازوکاری می‌توان صحت آن‌ها را محک زد.»

بررسی‌ قضایی اولیه بعد این بمب‌گذاری مرگ‌بار هیچ حکم قضایی نهایی در پی نداشت.

به گزارش دویچه‌وله، کارلوس منم، رئیس‌جمهور وقت آرژانتین بعدتر متهم شد که مانع از پیگیری دقیق و جدی پرونده شده است. بیست ‌و یک سال بعد از این واقعه‌، با دستور دادستان قضایی بررسی مجدد پرونده‌ آمیا آغاز شد.

در ژانویه‌ گذشته آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتینی مسئول رسیدگی مجدد به پرونده‌ آمیا، یک روز قبل از آن‌که برای توضیح درباره‌ یافته‌های تازه در پارلمان کشور حاضر شود، در منزل مسکونی خود به قتل رسید. مرگ معماگونه‌ او خشم افکار عمومی از ناکارآمدی دولت در پیگیری جدی این پرونده‌ را به دنبال داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =