۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۵

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

ابراز تاسف شماری از سناتورهای آمریکایی امضاء کننده نامه اخیر به ایران، شروع شده است.
پایگاه اینترنتی «تینک پروگرس» در گزارشی قلم «نیکول فلاتوو» نوشت : شماری از سناتورهای آمریکایی که نامه اخیر را به رهبری ایران امضا کرده اند از این اقدام ابراز تاسف می کنند. هفته گذشته تصمیم جمهوریخواهان آمریکا مبنی بر ارسال نامه ای به حکومت ایران با هدف تخریب مذاکرات هسته ای باعث خشم و ناراحتی شد. این نامه توسط سناتور جمهوریخواه «تام کاتون» تدوین شده است و چهل و شش نماینده کنگره آمریکا هم - که متشکل از نمایندگان مجلس و سنا می باشد- آن را امضا کردند. امضا کنندگان این نامه هشدار دادند هر توافقنامه ای که ایران با آمریکا یا کشورهای دیگر امضا می کند بعد از پایان ریاست جمهوری باراک اوباما اعتبار نخواهد داشت شود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این نامه گفت این اقدام کاملا غیرقابل قبول بود. کری در نشست سنا گفت این اقدام بی سابقه و خطرناک بود و پیام آن به جهان این است که اگر می خواهید به تعامل با آمریکا اعتماد داشته باشید شما ناچار هستید با پانصد و سی و پنج نماینده کنگره مذاکره کنید. باراک اوباما هم گفت : وی به علت اقدام نمایندگان سنا که به دشمن مهلک آمریکا پیام داده اند آنها نمی توانند به اوباما اعتماد کنند کاملا خجلت زده است.
نویسنده گزارش پایگاه اینترنتی تینک پروگرس در ادامه نوشته است اما اکنون حداقل تعدادی از نمایندگان جمهوریخواه که نامه اخیر را به ایران امضاء کرده اند اعتراف می کنند که از این اقدام و به علت ارسال چنین پیامی به شکل مستقیم به رهبران ایرانی متاسف هستند. سناتور ران جانسون روز جمعه به بلومبرگ نیوز گفت تنها تاسف وی این است که آنها در این نامه چه کسی را مخاطب قرار داده اند. وی همچنین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت شاید بهتر بود این نامه نامه ای علنی بود بدون آن که مخاطب آن شخص خاصی باشد.
سناتور پت روبرتس که وی نیز یکی از امضا کنندگان نامه اخیر به رهبری ایران است اعتراف کرد که این نامه باید خطاب به کسان دیگری نوشته می شد و پیام آن به شکل دیگری ارسال می شد.

وی افزود : من فکر می کنم پیام مهم تر از آن است که ما نامه را برای چه کسی ارسال کرده ایم.

حدود هفت نفر از نمایندگان جمهوریخواه سنا که این نامه را امضا نکرده اند به شدت از این اقدام انتقاد کردند. بسیاری از تحلیلگران و سردبیران رسانه ها و مطبوعات هم از این نمایندگان حمایت کردند که از آن جمله می توان به جورج پاتاکی فرماندار سابق جمهوریخواه، سناتور سوزان کولین اشاره کرد. این افراد گفته اند محتوای این نامه باید خطاب به اوباما ارائه می شد نه خطاب به رهبر ایران. برخی از سردبیران رسانه ها و مطبوعات هم این اقدام نمایندگان سنا را تصمیمی غیرقابل قبول توصیف کرده اند و گفته اند این اقدام عزت و احترام سنا را از بین می برد.

نویسنده گزارش پایگاه اینترنتی تینک پروگرس در پایان نوشت این نامه در حالی مطرح شد که مذاکرات درباره یک توافقنامه برای محدودکردن توانایی ایران در خصوص غنی سازی اورانیوم مورد نیاز ساخت سلاح هسته ای ادامه دارد. این توافقنامه می تواند تعداد سانتریفیوژهای فعال و پیشرفته ایران را کاهش دهد همچنین میزان ذخائر اورانیوم غنی سازی شده ایران را در مقیاس پایین کاهش خواهد داد. علاوه بر انتقادات از اقدام جمهوریخواهان، نامه آنها به رهبری ایران می تواند مذاکرات متزلزل را به اتمام برساند و حتی به ایجاد خشونت منجر شود. کارشناسان بخش حقوقی خاطر نشان کرده اند که جمهوریخواهان اشتباه تکنیکی آشکاری مرتکب شدند زمانی که به ایرانی ها اعلام کردند این توافقنامه باید در سنا تایید و تصویب شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =