پس از پایان نظرسنجی خبرآنلاین، کاربران این خبرگزاری سردار قاسم سلیمانی را به عنوان چهره سال 1393 انتخاب کردند.

آن روزها که در میان رسانه‌ها باب نبود چهره‌ سال انتخاب شود و نظرسنجی و نظرخواهی صورت پذیرد، خبرآنلاین چنین رویه ای را در میان رسانه های فارسی زبان باب کرد و در روزهای پایانی هر سال چهره آن سال را با نظر مردم و یاری کارشناسان انتخاب نمود. این قصه امسال پنج ساله شد و در دو مرحله کاربران خبرآنلاین نظر خود را در این باره به صورت کامنت به ما اعلام کردند و پیروز امسال کسی نبود جز سردار قاسم سلیمانی.

این عنوان در حالی به سردار سلیمانی رسید که پیشتر و در سال ۸۹ آیت الله هاشمی رفسنجانی  در این جایگاه قرار گرفته بود،   در سال ۹۰ اصغر فرهادی این عنوان را به خود اختصاص داد، سال ۹۱ فرهاد مجیدی چهره سال شد و سال قبل (۱۳۹۲) هم دکتر جواد ظریف در نظرسنجی خبرآنلاین در جایگاه نخست مخاطبان قرار گرفت.

اما سوالی که بسیاری از مخاطبان در کامنت‌ها مطرح کرده بودند چگونگی انتخاب و معرفی چهره‌های نهایی بود. رویه امسال از این قرار بود که در ابتدا و در سرویس‌های مختلف (جامعه، اقتصادی، بین الملل، سیاسی، فرهنگی و ورزشی) از مخاطبان خواستیم نامزدهای مد نظر خود را در حوزه‌های مختلف با ذکر دلیل معرفی کنند. کاربران هم چهره‌هایی که در بخش‌های مختلف مناسب می‌دانستند را به صورت کامنت در پایین خبر ثبت کردند. پس از پایان دور مقدماتی و شمارش کامنت‌ها، ده چهره‌ای که در این مرحله بیشتر از دیگران نامشان تکرار شده بود به فینال راه یافتند و انتخاب چهره سال از نظرخواهی به نظرسنجی تغییر کرد.

نکته جالب در خصوص مرحله نظرخواهی، میزان محبوبیت بالای محمدجواد ظریف و قاسم سلیمانی بود که در دو سرویس سیاسی و بین الملل بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند. دکتر ظریف در هر دو گروه در رده اول قرار گرفت و سردار سلیمانی در سرویس سیاسی در جایگاه سوم و در سرویس بین الملل در رده دوم قرار گرفت.

در مرحله نهایی نظرسنجی زنده‌یاد مرتضی پاشایی و محسن چاووشی از سرویس فرهنگی، علی طیب نیا از سرویس اقتصادی، رضا فرجی دانا و حسن قاضی‌زاده هاشمی از سرویس جامعه، کارلوس کیروش و سعید معروف از گروه ورزشی، علی مطهری از سرویس سیاسی و محمد جواد ظریف و قاسم سلیمانی هم به صورت مشترک در گروه‌های سیاسی و بین‌الملل بیشترین کامنت را به خود اختصاص دادند.

مرحله نهایی نظرسنجی از یکشنبه ۱۷ اسفند آغاز شد و تا شنبه ۲۳ اسفند هم ادامه یافت. این نظرسنجی که بالا و پایین بسیاری داشت و در روزهای مختلف افراد متفاوتی در صدر این لیست حضور داشتند با صدرنشینی سردار سلیمانی به پایان رسید. سردار قاسم سلیمانی از مجموع حدود ۴۷۰ هزار نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند با کسب ۳۷ درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفت. مردم همچنین محمدجواد ظریف را در رده دوم قرار دادند و وزیر خارجه با کسب حدود ۲۸ درصد آرا پس از فرمانده سپاه قدس در جایگاه دوم قرار گرفت. زنده یاد مرتضی پاشایی و علی مطهری هم با کسب ۱۸ و ۱۳ درصد در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.  

 

گفتنی است تعداد کاربران شرکت کننده نظرسنجی خبرآنلاین نسبت به سال قبل حدود ۲۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد و از حدود ۳۰۰ هزار سال ۹۳ به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسید.  

23308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404502

برچسب‌ها