ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس اقتصادی شرم‌الشیخ به بیان دیدگاه‌های آمریکا در خصوص تحولات منطقه به ویژه عراق، فلسطین، پرونده هسته‌ای ایران و اوضاع جاری در مصر پرداخت.

به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، در ابتدا به پرونده هسته‌ای ایران پرداخت و گفت که واشنگتن مصرانه به دنبال امضای یک توافق خوب با ایران است. او در عین حال تاکید کرد، در صورتی که دوطرف به توافقی در این باره دست نیابند واشنگتن به گزینه‌های دیگر خود رجوع خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نامه اخیر نمایندگان کنگره آمریکا به ایران مبنی بر عدم صلاحیت رئیس‌جمهور آمریکا برای امضاء توافق هسته‌ای گفت: کنگره هیچ اختیاری دراین باره ندارد، این نامه در روند مذاکرات وارد شده و به همه اطمینان می‌دهیم که رئیس‌جمهوری آمریکا اختیارات کامل و قانونی برای امضا توافقنامه با ایران را دارد.

جان کری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کمک‌های اقتصادی و نظامی به مصر نیز گفت: ما از هرگونه کمکی به مصر به ویژه کمک‌های اخیر که در کنفرانس شرم‌الشیخ وعده آن داده شد، استقبال می‌کنیم اما برای اینکه مصر بتواند اقتصادی پویا و متکی به خود داشته باشد باید شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی بین المللی در این کشور فعال شوند و بخش خصوصی و نیز شرکت‌های دولتی در اقتصاد مصر وارد شوند.

او گفت: ما کمک‌ها به مصر و روابط اقتصادی خود با این کشور را ادامه می‌دهیم. آمریکا هم‌اکنون دومین سرمایه‌گذار بزرگ در مصر محسوب می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری‌های ما در مصر هم‌اکنون بالغ بر 8.8 میلیارد دلار است. ما معتقدیم که اقتصاد قوی باعث ثبات و بهبود وضعیت دموکراسی در مصر خواهد شد.

کری در عین حال گفت که آمریکا مسائل حقوق بشری در مصر را زیر نظر دارد و معتقد است که قاهره در این باره به ویژه در زمینه مشارکت دادن گروه‌های سیاسی مختلف مصر در روند سیاسی، گام‌های مهمی برداشته است.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود به مساله عراق و عملیات علیه داعش در این کشور پرداخته و گفت: ما می‌دانیم که ایران در عراق فعال است و فعالیت‌های ایران و گروه‌های شیعه نزدیک به این کشور در شمال و شرق عراق را زیر نظر داشته و به خوبی از آنها اطلاع داریم. ما در این باره با نخست‌وزیر عراق صحبت کرده‌ایم و وی فعالیت نظامی ایران در عراق را تایید کرده است.

کری ادامه داد: ایران نیز در عراق منافعی دارد و ما این مساله را درک می‌کنیم. آنها علیه داعش می‌جنگند و ما نیز علیه این گروه هستیم اما هیچ‌گونه هماهنگی‌ درباره پرونده عراق و مبارزه با داعش میان ایران و آمریکا انجام نشده است. هر کشوری به نحوی علیه داعش می‌جنگد.

کری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت حقوق بشر در مناطق آزاد شده نیز گفت: ما از نزدیک وضعیت انسانی در مناطق سنی‌نشین که از دست داعش آزاد شده را زیر نظر داریم. در عملیات آزادسازی مناطق تحت کنترل داعش عشایر سنی و ساکنان محلی نیز حضور داشته‌اند که این گامی مثبت است.

کری در بخش پایانی سخنان خود به مساله فلسطین و مذاکرات صلح پرداخت و گفت: موضع دولت‌های آمریکا در 50 سال گذشته در راستای برقراری صلح در خاورمیانه بوده است و کابینه باراک اوباما نیز از این امر مستثنی نیست. انتخابات اسرائیل نزدیک است، من نمی‌خواهم بیشتر از این موضوع انتخابات را باز کنم تا باعث سوءبرداشت نشود اما اسرائیلی‌ها در انتخابات آتی یقیناً کسی را انتخاب خواهند کرد که هم مسائل داخلی را مدنظر داشته باشد و هم پرونده صلح با فلسطین را پیش ببرد و ما امیدواریم که چنین کسی نیز انتخاب شود.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =