نسیم آنلاین نوشت:

ابراهیمیان گفت: سلایق سیاسی اگر مرزبندی خود با دشمنان را اعلام کنند امکان حضور در انتخابات را دارند. سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس اگر ایرادات گذشته را داشته باشد دوباره رد می‌شود. در صورت اطلاعات موثق از پول‌های آلوده، در بررسی صلاحیت‌ها استناد می‌شود.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص موضوع استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات به دست ما نرسیده است گفت: باید منتظر باشیم تا این طرح به دست ما برسد اما آن چیزی که پیش از این سابقه دارد این بوده که طرحی قبلاً به شورای نگهبان در این خصوص داده شده که از طرف شورا رد شده و اگر طرح فعلی نیز مانند گذشته ایرادات سابق را داشته باشد احتمالاً رد خواهد شد.

ابراهیمیان در خصوص موضوع برگزاری زمان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: چگونگی برگزاری انتخابات نتیجه قانونگذاری و شورای نگهبان تنها برگزار کننده آن است.

او گفت: اما آن چیزی که به عنوان نظر شخصی می‌توانم بگویم این است که در بسیاری از نظام‌های حقوقی تدابیری اندیشیده شده که همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به یک باره درگیر موضوع برگزاری انتخابات نشوند.

او در خصوص ثبت‌نام افراد در انتخابات گفت: ثبت‌نام در انتخابات حق هر کسی است که می‌خواهد داوطلب شود و شرایط این موضوع در قانون انتخابات آمده است و هر کس باید خود را با شروط و موانع قانون تطبیق دهد و اولین ناظر برای تطبیق با شروع انتخابات خود فرد است و توصیه ما این است که در تصمیمات با یک محاسبه قبلی افراد نسبت به ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نام با انتخاب عقلایی اقدام کنند.

او با تأکید بر اینکه هر سلیقه‌ای که در نظام هست و به موقع مرزبندی خود را با دشمنان اعلام کرده امکان حضور در انتخابات را برخوردار است گفت: اگر کسی فعالیتی داشته که مصداق معاندت با نظام یا رفتاری از خود داشته که نشان از عدم التزام به قانون است نباید انتظار داشته باشد ما اجازه ورود وی به انتخابات را بدهیم.

او در خصوص اظهار نظرهای برخی درباره انتخابات آتی با بیان اینکه اظهار نظر و خطاب قرار دادن نهادهای رسمی از حقوق مردم است گفت: مردم گاهی ما را دعوت به برخی از مواضع می‌کنند از حقوق آنها است اما آن چیزی که برای شورای نگهبان ملاک عمل است عمل به قانون و اطاعت از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و ما تحت تأثیر هیچ جوسازی قرار نمی‌گیریم و همچنین از سیاسیون نیز درخواست می‌کنیم با اعلام مواضع خود در جهت رشد نظام قدم برداشته و از تخریب در این خصوص بپرهیزند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص لایحه بودجه 94 با بیان بیان اینکه با توجه به ایرادات گرفته شده توسط شورای نگهبان تصور نمی‌کنیم که رفع این ایرادات نیاز به زمان زیادی داشته باشد گفت: امیدواریم قبل از پایان سال بررسی بودجه به پایان برسد.

او در خصوص صحبت‌های وزیر کشور درباره کمک‌های غیر قانونی به برخی از نمایندگان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از آن چیزهایی که اعلام شده دارای عناوین مجرمانه است که رسیدگی به آن در صلاحیت ما نیست اما معمولاً در مورد همه اطلاعات موثق واصله در مورد بررسی صلاحیت افراد مورد استناد قرار خواهد گرفت.

او همچنین در خصوص ادعای یکی از دولتمردان سابق درباره پرداخت پول به نمایندگان گفت: تا کنون اطلاعی در این زمینه به دست ما نرسیده و ما همانقدری که در رسانه‌ها مطرح شده از این موضوع مطلعیم اما در صورت رسیدن اطلاعات کافی تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

او گفت: آن چیزی که مورد رسیدگی قضایی بوده و اتهاماتی که بررسی شده این موضوع را شامل نمی‌شود اما اگر روزی موضوع مورد رسیدگی قضائی قرار گیرد نتیجه آن برای بررسی در مورد مقرر به کار خواهد آمد همچنین اگر شورای نگهبان علم به سوء جریان مالی در جریان انتخابات پیدا کند و بر فرض اثبات اگر مال حرامی تحصیل شده است ما آن را در سرنوشت نامزدها مدنظر خواهیم داشت.

ابراهیمان با تأکید بر اینکه مطالب بیان شده در ابتدای جلسه تنها توصیه به اصحاب رسانه بوده است گفت: ما بر اساس تجربه‌ای که در سال 88 داشته‌ایم که فرصت خوبی که در آن سال از مشارکت عمومی ایجاد شده بود که می‌توانست به عنوان ابزار قدرت از آن استفاده کنیم این اظهارات را بیان داشته‌ام و نادیده گرفتن برخی از همین توصیه‌های باعث ایجاد بحران شد و تجربه نشان می‌دهد ما باید به یک اتفاق در فضای داخلی خود برسیم و همچنین باید رفتار درست سیاسی را در کشور نهادینه کنیم.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =