جباری می گوید انتخاب شدن به عنوان یکی از 5 بازیکن محبوب را هرگز فراموش نمی‌کند.

محمد حسین زرندی:مجتبی‌ جباری بدون تردید یکی‌ از به‌یادماندنی‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است، زیرا جدا از ارزش‌های فنی‌ بالایی که دارد، صحبت‌های خاص خود‌ را هم مطرح می‌کند و به دنیای سینما هم وارد شده است. جباری این روز‌ها در فوتبال قطر می‌درخشد و در آخرین دیدار الاهلی هم یک گل زد، یک پاس گل داد و یک پنالتی برای تیمش گرفت. به همین بهانه با جباری گفت‌وگویی اختصاصی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

قرارداد خودت را با الاهلي تا ۲۰۱۷ تمديد كردي؟
بله، قراردادم را تمديد كردم و اگر خدا بخواهد تا ۲۰۱۷ اينجا هستم.

چطور شد تصميم به اين كار گرفتي؟
من اينجا راحت هستم. پيشنهاداتي از چند باشگاه ديگر هم داشتم و مي‌توانستم صبر كنم تا پايان فصل اما ترجيح دادم زودتر قراردادم را تمديد كنم و تا پايان فصل ريسك نكنم. من از شرايطي كه در الاهلي دارم راضي‌ هستم و نمي‌خواستم تا پايان فصل ريسك كنم. ضمن اينكه اگر امسال رتبه خوبي در جدول كسب كنيم، براي فصل بعد تيم‌ بهتري خواهيم داشت.

اينكه بازيكني در وسط فصل قراردادش را براي چند سال بعد تمديد كند، كمتر در فوتبال ايران اتفاق مي‌افتد و بيشتر در فوتبال اروپا شاهد اين مسئله هستيم. 
بيشتر به خاطر مدل پرداخت است كه در فوتبال ايران اين اتفاق نمي‌افتد. اگر يك بازيكن در اواسط فصل قراردادش را تمديد كند، هيچ تضميني نيست كه پولش را كامل دريافت كند. به همين دليل هم بازيكنان معمولاً تيمشان را عوض مي‌كنند تا اول فصل يك پيش‌پرداخت خوب بگيرند. خود من هم چند بار همين كار را كردم اما در اينجا پرداخت‌ها سر زمان است و تضمين لازم وجود دارد. من هم با توجه به مصدوميت‌ها و اتفاقات بدي كه در اوج دوران فوتبالم برايم اتفاق افتاد، ديگر نمي‌خواهم ريسك كنم. الان شرايط خوبي دارم و بدون ريسك قراردادم را تمديد كردم. 
آمار خوبي هم در الاهلي داشته‌اي، بيشترين بازي‌ها را انجام دادي، خيلي‌ كم تعويض شدي و در گلزني و پاس گل دادن هم موفق بوده‌اي. 
خدا را از اين بابت شكر مي‌كنم. سيستم فيزيوتراپي خوبي اينجا داريم. فيزيوتراپ ما يك‌ تونسي است به اسم مراد كه بعد هر بازي طوري با ما كار مي‌كند كه انگار يك ماشين رفته مكانيكي و به طور كامل سرويس شده است. براي هر بازي با آمادگي و شرايط خيلي‌ خوب به زمين مي‌رويم. ضمن اينكه آرامش بالايي دارم و اينجا خبري از حاشيه و جنجال نيست و تمركز بالايي دارم.

در بازي‌ آخر الاهلي، هم گل زدي، هم پاس گل دادي و هم پنالتي گرفتي‌. 
بله، با السد بازي داشتيم كه اتفاقات خوبي برايم افتاد و البته مي‌توانم بگويم در بازي‌هاي قبلي‌ بهتر از بازي‌ با السد بودم اما اين بار چون گل زدم و پاس گل دادم و پنالتي گرفتم، عملكردم بيشتر به چشم آمد اما خودم از چند بازي‌ قبلي‌ام بيشتر راضي بودم.

در نظرسنجي هفته قبل برنامه ۹۰، جزو ۵ بازيكن محبوب استقلال در ۲ دهه اخير انتخاب شدي. 
باور كنيد اين يكي‌ از بهترين خبر‌هايي بود كه در چند ماه اخير شنيده‌ام. اين مسئله بسيار مرا خوشحال كرد. شايد خيلي‌‌ها فكر مي‌كردند من بازيكن حاشيه‌اي هستم يا برخي‌ مي‌خواستند مرا حاشيه‌ساز معرفي‌ كنند اما فكر مي‌كنم مردم تا حدودي به حرف‌هايي كه زدم رسيدند. من ۲ فصل قبل از استقلال رفتم و نظر مردم باعث شد برگردم به دوران حضورم در استقلال و خاطراتم زنده شود. لطف هواداران، خاطره‌اي فراموش‌نشدني‌ براي من بود كه هرگز از ياد نمي‌برم. نمي‌دانم اين حرف را بزنم يا نه اما دوست دارم اگرشرايط مهيا بود به استقلال برگردم. البته اين به معناي اين نيست كه بخواهم جاي يك جوان را بگيرم. من تا ۲۰۱۷ با الاهلي قرارداد دارم و در آن زمان ۳۵ ساله مي‌شوم و بايد ديد در ۳۵ سالگي شرايط كمك به استقلال را دارم يا نه. اگر بتوانم به طور كامل به استقلال كمك كنم، دوست دارم برگردم در غير اين صورت نه، چون نمي‌خواهم سربار استقلال باشم.

وقتي‌ در بين ۵ بازيكن محبوب استقلال هستي‌، طبيعي است كه تمديد قراردادت تا ۲۰۱۷ با الاهلي نمي‌تواند خبر خوبي براي هواداران استقلال باشد. مي‌تواني‌ بگويي پس از آن به استقلال بر مي‌گردي و با پيراهن آبي از فوتبال خداحافظي مي‌كني‌؟
براي من اين مسئله باعث افتخار است. همه من را با استقلال مي‌شناسند اما از حالا نمي‌‌توانم حرف خاصي‌ بزنم. دوست ندارم حرفي‌ بزنم يا تصميمي بگيرم كه احساسي‌ باشد. اينكه به استقلال بازگردم يا با پيراهن اين تيم‌ خداحافظي كنم، نياز به يك سري شرايط دارد. از جمله اينكه احساس كنم به درد استقلال مي‌خورم نه اينكه سربار باشم. بايد از نظر جسمي‌، توان و آمادگي كمك به استقلال را داشته باشم. بايد در خودم اين توانايي را داشته باشم و استقلال هم من را بخواهد. اميدوارم استقلال آن زمان هم در ليگ قهرمانان آسيا باشد و من هم با آمادگي كامل به اين تيم كمك كنم. اينكه من سال‌ها براي استقلال بازي‌ كرده‌ام، نبايد دليلي‌ باشد كه هر وقت خواستم بتوانم برگردم و جايم رزرو شده باشد. من مي‌خواهم اگر به استقلال مي‌آيم، زماني‌ باشد كه بتوانم ۹۰ دقيقه براي تيم‌ مثمرثمر باشم. اگر اين‌طور شد و بتوانم با تمام قدرت در خدمت استقلال باشم، دوست دارم برگردم در غير اين صورت ترجيح مي‌دهم يك جوان به جاي من در استقلال باشد و از فرصت حضور در اين تيم‌ استفاده كند.

در مورد ميزباني جام ملت‌ها نيز صحبت كنيم، فرصت بزرگي‌ كه به خاطر كمبود امكانات از دست‌مان پريد و به امارات رسيد. 
متأسفم همين‌طور است. من قبلاً هم بار‌ها اين را يادآوري و از نبود امكانات گفته‌ام. ما چند استاديوم ساختيم اما به نظر مي‌رسد جاي ۱۰ روستاي آباد، ۱۰۰ شهر خراب ساخته‌ايم.

‌خوب بود که يك نفر جواب دهد كه اين همه ورزشگاه اگر ساخته شد، به چه دردي خورد؟ همه كشور‌هاي دنيا همين كار‌ها را انجام مي‌دهند و كشور‌هاي بيخ گوش ايران هم اين همه ورزشگاه مي‌سازند و امكانات دارند اما خود ما نه. 

عجيب است كه همه دنيا مشغول پيشرفت در ورزش و ساخت ورزشگاه و امكانات هستند اما ما نه. اگر هم چيزي ساختيم، مورد تأييد كنفدراسيون فوتبال آسيا نبود كه به ما ميزباني ندادند. اين همه از فوتبال ما و فوتباليست‌هاي ما انتظار مي‌رود اما در مقابل چه امكاناتي به بازيكنان داده‌ايم؟اول چند تا ورزشگاه و زمين خوب و كمپ استاندارد بسازيم، بد توقع داشته باشيم. اگر كارهايي كه همين قطري‌ها براي بازيكنان‌شان انجام مي‌دهند را در ايران انجام مي‌‌دادند، حتماً انتظار قهرماني جهان از تيم‌ملي‌مان را داشتيم! ما بايد چيزي بكاريم تا بتوانيم محصولش را درو كنيم. مطمئن باشيد فوتباليست‌ها در ايران آنقدر انگيزه دارند و مي‌خواهند خوب باشند، محبوب شوند، به تيم‌ملي‌ برسند و پول دربياورند كه كسي‌ نمي‌‌تواند آنها را متوقف كند اما امكانات و شرايط براي پيشرفت‌شان مهيا نيست. اين حرف‌ها خيلي‌ زده شده اما نمي‌دانيم چه كسي‌ بايد جوابگو باشد و از چه كسي‌ بايد انتظار داشت. ما در اين دايره دور خودمان مي‌چرخيم و نمي‌دانم تا چه زماني‌ به اين كار ادامه مي‌دهيم.
الان من با شما درد دلم مي‌كنم زيرا ديگر نمي‌توانم اين حرف‌ها را در دلم بريزم و اميدوارم دفعه بعد با افتخار بگويم ما فلان كمپ يا فلان ورزشگاه را ساخته‌ايم كه در خاورميانه تك است. مگر مي‌شود هر سال يك سري آدم بيايند و بروند و پولي خرج شود اما ما پيشرفت نكنيم؟ اگر پول درست در فوتبال ما خرج شود و در مسير پيشرفت باشيم، مطمئن باشيد بازدهي فوتبال و فوتباليست‌هاي ما چندين برابر مي‌شود.

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =