اقدامات بنیامین نتانیاهو به شدت بر حجم واگرایی میان آمریکا و اسرائیل افزوده است.

سعید جعفری پویا

آلون بن میر، استاد روابط بین الملل دانشگاه ییل در نیویورک طی یادداشتی برای هافینگتون پست می گوید: نتانیاهو مهارت فراوانی دارد که هر موضوعی را به امنیت اسرائیل ربط دهد و با پررنگ کردن این موضوع سرپوشی روی اشتباهات خود بگذارد و با ادامه اشغال فرآیند صلح را به بن بست برساند.

مشاهده چنین رویکردی از سوی نخست وزیر اسرائیل اصلا تازه نیست و او برای اقناع افکار عمومی سالهاست که از روش های نخ نما شده استفاده می کند.  تاکید چند صدباره نتانیاهو بر غیر قابل اعتماد بودن فلسطینی ها و البته خطر ایران برای استمرار حیات این رژیم دیگر به قصه تکراری و کسل کننده تبدیل شده است.

تا جایی که بعد از آخرین سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اعتراضات نسبت به تکرار مکررات بی بی بیش از همیشه به گوش رسید. فرید زکریا آن را تکرار چندین باره اظهارات و ادعاهای نخست وزیر اسرائیل دانست، روزنامه واشینگتن پست از اوباما خواست پاسخ ادعاهای او را بدهد و نانسی پلوسی آنها را شرم آور و مایه توهین به آمریکا دانست.

اما این همه قصه نبود. نتانیاهو طی سالهای اخیر با راه انداختن جنگ های پیاپی محبوبیت خود را هم در سرزمین های اشغالی از دست داده است.

افت محبوبیت «بی بی»

پس از 26 سال حضور در صحنه سیاست اسرائیل، 14 سال حضور در کابینه و حدود 9 سال فعالیت به عنوان نخست وزیر به نظر می رسد اسرائیلی ها هم به دنبال یک چهره جدید باشند. آخرین باری که بنیامین «بی بی» نتانیاهو در انتخابات شکست خورد سال 1999 بود که مردم سرزمین های اشغالی شعار «هرکسی بجز نتانیاهو» را ابداع کردند. شاید اینبار هم آنها به دنبال هرکسی باشند بجز نتانیاهو؛ دست کم نظرسنجی ها که اینطور نشان می دهند.

براساس نظرسنجی روزنامه هاآرتص، میزان محبوبیت بنیامین نتانیاهو روندی نزولی را در پیش گرفته است. اوایل ماه آگوست سال 2014 و در میانه آغاز درگیری ها در غزه میزان محبوبیت وی 77 درصد برآورد شده بود اما نظرسنجی ماه دسامبر نشان می دهد این رقم که در پایان جنگ غزه به 50 درصد رسیده بود، طی ماه دسامبر به 38 درصد افت کرده است.

تحلیل گران سیاسی معتقدند همین تنزل که بازتاب ناامیدی مردم از درگیری های غزه است، اسرائیل را در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام قرار داده است. تازه ترین نظرسنجی نشان داد 47 درصد پاسخ دهندگان مخالف نخست وزیری نتانیاهو در دور بعدی هستند و 45 درصد موافق. تحلیل گران معتقدند نتانیاهو از آن جهت با مشکل روبرو شده که علیرغم صرف تمام سال های فعالیت خود به مسائل امنیتی، در ایجاد حس امنیت در میان اسرائیلی ها ناموفق بوده است.

چند روز پیش و پس از بازگشت نتانیاهو به تل آویو حدود سی و پنج هزار نفر از اهالی سرزمین های اشغالی در اعتراض به سیاست های بنیامین نتانیاهو به خیابان ها آمدند و تظاهرات گسترده ای را علیه دولت بی بی ترتیب دادند.

آمریکا دیگر نتانیاهو را نمی خواهد

تابستان گذشته بود که فیلیپ گردن، مشاور سیاست خارجی اوباما با هشدار نسبت به اینکه اگر اسرائیل نتواند در فرایند صلح مشارکت داشته باشد، با «سونامی» فشارهای بین المللی روبرو خواهد شد، حامیان اسرائیل را شگفت زده کرد. حال به نظر می رسد هشدار وی جامه عمل پوشیده است.

آرون دیوید میلر، مشاور شش ‌وزیر خارجه آمریکا از سال 1988 تا 2003 که اکنون به‌ عنوان پژوهشگر سیاست عمومی در اندیشکده «وودرو ویلسون» (یکی از برجسته‌ترین اتاق‌های فکر در ایالات‌متحده) در واشنگتن مشغول به کار است در یادداشتی برای فارن پالسی بهترین هدیه کریسمسی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به دنبالش است را «اسرائیلی بدون نتانیاهو» دانست. میلر در یادداشت خود می نویسد: جان کری واقعا برای شب کریسمس چه آرزویی می کند؟ توافق هسته ای ایران-آمریکا؟ پایان دادن به دوران اسد؟ یا شاید توبیخ ولادیمیر پوتین؟ البته این گزینه ها می توانند هدایای خوبی باشند اما من شرط می بندم که وزیر خارجه آمریکا امیدوار است انتخابات مارس 2015 منجر به روی کار آمدن نخست وزیری شود که دست کم با اقدام صلح طلبانه وی همراهی بیشتری داشته باشد. بنابراین وی در شب کریسمس اسرائیلی را بدون نتانیاهو آرزو خواهد کرد. 

چنین رویکردی تنها مختص جان کری نیست. مقامات ارشد دولت اوباما نسبت به این مقام خارجی که بیش از همه باعث ناامیدی کاخ سفید می شود، اصلا دید مثبتی ندارند. جفری گلدبرگ، خبرنگار و مجری آمریکایی می گوید طی سال های گذشته شاهد بوده که مقامات دولت اوباما در توصیف نتانیاهو برای وی از کلماتی چون سرکش، کوته نظر، مرتجع، کند ذهن، پر سروصدا و آسپرگر (فرد مبتلا به نوعی اختلال زیستی- عصبی) استفاده می کنند اما تازه ترین لفظی که از یکی از مقامات آمریکایی شنیده عبارت 'chickenshit' (فضله مرغ) به معنای فرد ترسو و بی ارزش بود. این مقام آمریکایی به گلدبرگ گفته بود: «موضوع خوب درباره نتانیاهو این است که او از راه اندازی جنگ می ترسد اما موضوع بد این است که برای کنار آمدن با فلسطینی ها یا کشورهای عربی هر کاری که لازم است انجام نمی دهد. نتانیاهو تنها به فکر محافظت از خودش دربرابر شکست سیاسی است وهیچ دل و جراتی ندارد.»

هر چند مقامات اسرائیل معمولا از پاسخگویی به مقاماتی که هویت شان مشخص نیست خودداری می کنند اما نتانیاهو در مراسمی در پارلمان اسرائیل به این مسئله اشاره کرد و گفت: «منافع عالی ما بخصوص امنیت و وحدت اورشلیم نگران این مقام بی نام ونشان نیست.»

جنگ لفظی نتانیاهو با مقامات آمریکایی به همین سطح ختم نمی شود. به نظر می رسد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز موضعی مشابه نسبت به نتانیاهو دارد تا جایی که بسیاری از ناظران می گویند این دو مقام اسرائیلی و آمریکایی سال ها است که علاقه ای به هم ندارند و تنها طی سال های اخیر خود را زحمت نمی دهند که این رویکرد را پنهان کنند. سال 2011 بود که نتانیاهو با سخنرانی در دفتر اوباما در مورد تاریخچه مذاکرات صلح و هشدار نسبت به اینکه مبادا اوباما گرفتار «توهمات» شود، مقامات کاخ سفید را تا مرز سکته برد. طی همان سال بود که اوباما بدون اطلاع از روشن بودن میکروفن به نیکلا ساکوزی، رئیس جمهوری وقت فرانسه گفته بود: « تو از دستش خسته شدی؟ من مجبورم هر روز با او سروکار داشته باشم.»

برخی مقامات کاخ سفید حمایت علنی نتانیاهو از میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا را دلیلی بر روابط غیردوستانه اوباما و نتانیاهو می دانند اما ریشه این دشمنی عمیق تر از اینها است. برداشت های کاملا متفاوتی که دو طرف در مورد ایران دارند و البته پیشرفت هایی که در مذاکرات هسته ای اخیر میان ایران و گروه 1+5 صورت گرفته این اختلافات بی سابقه را عیان تر کرده است.

چالش هسته ای ایران برای اوباما، بحران دیگری است که باید مدیریت شود و آزمونی بر دکترین وی مبنی بر اینکه آمریکا باید آماده مذاکره با دشمنان خود شود. اما نتانیاهو برنامه هسته ای ایران را تهدیدی می داند که باید به طور کامل از بین برود.

حالا با اقدام تازه بنیامین نتانیاهو و سخنرانی چالش برانگیز او در کنگره آمریکا میزان واگرایی میان تل آویو و واشنگتن به بیشترین حد طی سالهای اخیر رسیده است. رئیس جمهور آمریکا بدون اینکه سخنرانی نتانیاهو را در کنگره حتی پای گیرنده های تلویزیونی ببیند آنها را اظهارات تکراری ارزیابی می کند. جو بایدن به عنوان رئیس مجلس سنا حاضر نمی شود در آن جلسه حضور یابد و کاخ سفید از نخست وزیر اسرائیل برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا دعوت نمی کند. شاید همه این اقدامات ما را به این نتیجه برساند که اقدامات اسرائیل و به ویژه بنیامین نتانیاهو خود برای منزوی کردن این رژیم کافی باشد.

30849

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =