مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به این که شورای رقابت دخالتی در تعیین قیمت وانت آریسان نخواهد داشت گفت ایرانخودرو با توجه به هزینههای تولید قیمت آن را تعیین خواهد کرد که بیشتر از ۲۵ میلیون نخواهد بود.
هاشم یکهزارع در حاشیه مراسم امروز توقف خط تولید وانت پیکان به همراه سایر میهمانان حاضر در این مراسم در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسشهای آنها پاسخ داد.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قیمت نهایی وانت آریسان چه میزان خواهد بود، گفت: شورای رقابت موظف است فقط برای خودروهای سواری ضوابط قیمتگذاری تعیین کند، در تولید وانت آریسان ایرانخودرو با توجه به هزینههای تولید قیمت آن را تعیین خواهد کرد.
مدیرعامل ایرانخودرو گفت: البته قیمت این خودرو بیشتر از 25 میلیون نخواهد بود.
یکهزارع در رابطه با رویکرد ایرانخودرو در توافقات جدید خود با شرکتهای خودروسازی خارجی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: هدف ما در تولید خودروهای تیراژ بالا استفاده از تامینکنندههای داخلی است، این موضوع را در توافقات خود با طرف خارجی نیز مدنظر قرار میدهیم. براساس همین اولویت اقدام به انعقاد تفاهمنامههای جدید میکنیم.
او در رابطه با میزان سرمایهگذاری شرکت پژو در توافقات اخیر خود با این شرکت نیز اعلام کرد، در گام نخست 100 میلیون یورو سهم دوطرف ایرانی و پژو برای تاسیس کارخانه مشترک است البته این میزان تا 250 میلیون یورو در سالهای بعد افزایش خواهد یافت.
یکهزارع در رابطه با مذاکرات ایرانخودرو با شرکتهای رنو و سوزوکی نیز گفت: در مذاکرات خود با این دو شرکت نیز تمام اولویتها را مدنظر قرار میدهیم و سپس اقدام به تنظیم توافقنامه میکنیم.
مدیرعامل ایرانخودرو در رابطه با تولید خودروهای برقی که یکی از تاکیدات رئیسجمهور در سالهای اخیر است به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در تولید انبوه خودروهای برقی ما نیازمند پیششرطهایی هستیم. براین اساس نخست دولت باید برنامه خود برای ارائه سوبسید به مشتریان این خودروها اعلام کند. در کنار این موضوع زیرساختهای تولید این خودروها نیز مهم است، البته باید هماهنگیهای لازم با وزارت نیرو برای قیمت برق مصرفی این خودروها انجام شود زیرا باید مشخص شود صاحبان خودروهای برقی که در پارکینگها خودروها را شارگژ میکنند چه میزان باید هزینه مصرف کنند.
یکهزارع گفت: در کشورهای توسعه یافته هزینه اندکی از مصرفکنندگان برای سوخت خودروهای برقی گرفته میشود.
صالحینیا نیز در ادامه صحبتهای یکهزارع به اعلام برنامه وزارت صنعت برای تولید خودروهای برقی و هیبردی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه دولت در سال 93 باید برنامه ریزی لازم برای تولید خودروهای برقی و هیبردی تدوین شود، به همین منظور وزارتخانه نیز اقدامات لازم را در این زمینه انجام میدهد.
او گفت: برای تولید انبوه خودروهای برقی و هیبردی نیازمند برنامه مشترک وزارت صنعت، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست هستیم.
صالحینیا با اشاره به اینکه خودروی برقی اخیری که رونمایی شده است نتیجه کار تحقیقاتی بخشهای مختلف بوده است، گفت: در گام نخست این خودروها در ناوگان حملونقل و تاکسیها استفاده میشوند و به شرط استقرار زیرساختهای لازم در سطح انبوه در بخش خودروهای سواری نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
او با تاکید بر اینکه باید اقداماتی برای مناسب شدن قیمت تمام شده خودروهای برقی از سوی مراجع مربوطه انجام شود، گفت: ما تمام استانداردهایی را که برای تولید خودروهای برقی باید در گامهای نخست انجام شود را اجرا میکنیم اما تولید انبوه آن نیازمند بسترسازی لازم است.
رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نظارت کمیسیون صنعت در توافق اخیر ایران خودرو و پژو کسب شده است یا خیر، گفت: کمیسیون صنایع طی نامهای مبناهای خود را برای انعقاد قراردادها با شرکتهای خارجی اعلام کردهاند و برهمین اساس شرکتهای خودروساز نیز مطابق با آن اقدام به تفاهمنامه با شرکتهای خارجی میکنند. ایران خودرو نیز در چارچوب همین قواعد قرارداد خود را با پژو تنظیم کرده است.
23231
نظر شما