بسیاری از آمریکایی‌ها این سؤال را مطرح کنند که آیا اقدام 47 سناتور جمهوریخواه در ارسال نامه به سران ایران به منزله خیانت به دولت اوباما بوده ست.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم دیوید نالز نوشت: اخبار مربوط به اقدام 47 سناتور جمهوریخواه در ارسال نامه به سران ایران و هشدار درباره امضای هر گونه توافق با دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا باعث شده است بسیاری از آمریکایی ها صراحتاً این سؤال را مطرح کنند که آیا این اقدام به منزله خیانت به دولت است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در این نامه که با تلاش تام کاتن، سناتور 38 ساله ایالت آرکانزاس به امضای 47 سناتور جمهوریخواه رسیده، به ایران درباره امضای توافق هسته ای نهایی با دولت اوباما هشدار داده شده است. در این نامه آمده است: « ما هر گونه توافق مربوط به برنامه ساخت تسلیحات هسته ای شما را که به تصویب کنگره نرسد، به منزله چیزی جز توافقنامه ای که صرفاً بین اوباما و آیت الله خامنه ای امضا شده است، نمی دانیم.

رئیس جمهور بعدی می تواند چنین توافقنامه ای را که تنها به تایید قوه مجریه رسیده است، فسخ کند، و کنگره در آینده می تواند شرایط این توافقنامه را در هر زمانی تغییر دهد.»
جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت هدف از ارسال چنین نامه ای، «تضعیف» مذاکرات با ایران است. وی در عین حال تصریح کرد اگر دولت اوباما به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران دست یابد، این توافقنامه از جمله توافقنامه هایی نخواهد بود که باید در کنگره تصویب شود.
هری رید، رهبر اقلیت سنا نیز گفت این اقدامی کاملاً نامعمول است که یک حزب سیاسی در مخالفت با رئیس جمهور، در مذاکرات در زمینه مسئله مربوط به سیاست خارجی مداخله کند.

وی روز دوشنبه در سنا گفت: « جمهوریخواهان با این کار خود موجب تضعیف اوباما و تقویت روحانیان حاکم در ایران می شوند. ما همواره باید بحث قاطعی درباره سیاست خارجی داشته باشیم، اما این امری بی سابقه است که یک حزب سیاسی صرفاً با هدف تضعیف رئیس جمهور آمریکا، در مذاکرات بین المللی دولت مداخله کند.»
بسیاری از کاربران در پایگاه اینترنتی توییتر بلافاصله پس از انتشار اخبار مربوط به نامه سرگشاده سناتورهای جمهوریخواه به ایران، این اقدام جمهوریخواهان را «خیانت» توصیف کردند.
کاربری به نام سایمون برد نوشت: «سناتورهای جمهوریخواه! این یک خیانت است. شما خائن هستید.» کاربر دیگری به نام تام هارتمن نوشت: « جمهوریخواهان مرتکب خیانت علنی شده اند.» اسکات رنشو، از دیگر شهروندان آمریکایی نوشت: « اگر دموکرات ها پیامی به سران خارجی ارسال می کردند که تلاش های یک رئیس جمهور حزب جمهوریخواه را تضعیف می کرد، حتماً جمهوریخواهان این اقدام را به منزله «خیانت» تلقی می کردند.»

اما منتقدان اوباما از همان سخنان قبلی برای توصیف عملکرد وی در زمینه سیاست خارجی استفاده کرده اند. راب ریچارد، کاربر توییتر که هوادار جمهوریخواهان است نوشته است: « اوباما به خاطر خیانت مستحق آن است که توسط ارتش دستگیر شود.»
با اینکه ایران مدتی دشمن آمریکا بوده است، هرگز بین دو کشور اعلان جنگ رسمی نشده است.

نمی توان درک کرد چطور مذاکره برای دستیابی به توافق هسته ای، یا مخالفت با آن را می توان به منزله خیانت دانست. مسئله ای که از آغاز امسال تاکنون کاملاً روشن شده، این است که کنگره و رئیس جمهور آمریکا از دریچه های متفاوتی به مسئله هسته ای ایران می نگرند. از دعوت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای سخنرانی در مجلس نمایندگان آمریکا بدون رایزنی با اوباما گرفته، تا ارسال اخیر نامه به سران ایران، سطح بی اعتمادی بین دو طرف به سطح جدیدی افزایش یافته است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =