واحد مرکزی خبر نوشت:

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی ضبط شده که یکشنبه پخش شد گفت آمریکا آماده است در صورتی که یک توافق قابل راست آزمایی با تهران به دست نیاید از مذاکرات هسته ای با ایران کنار بکشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اوباما این اظهارات را روز شنبه زمانی بیان کرد که جان کری وزیر امور خارجه وی برای رفع اختلافات با فرانسه در پاریس بود. فرانسه خواستار این است که توافق هسته ای احتمالی با ایران تضمین های بیشتری بدهد که تهران سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد.

اوباما در این مصاحبه که یکشنبه از شبکه سی بی اس پخش شد گفت :«اگر هیچ توافقی به دست نیاید ، ما کنار می کشیم. اگر ما نتوانیم راست آزمایی کنیم که آنها سرگرم تولید سلاح هسته ای نیستند، و یک دوره فرار وجود نداشته باشد که حتی اگر آنها خواستند فریبکاری کنند ما وقت کافی برای اقدام داشته باشیم، اگر ما به چنین توافقی دست نیابیم، در آن صورت آن را نخواهیم پذیرفت.» اوباما گفت مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران اهمیت بیشتری یافته است «زیرا ما بیش از یک سال است که سرگرم مذاکره هستیم». وی افزود :«خبر خوب این است که در این دوره ایران به شرایط توافق (موقت) پایبند بوده است. ما الان می دانیم در ایران چه می گذرد. آنها برنامه هسته ای خود را جلو نبرده اند. بنابراین، ما با این مذاکرات هیچ چیزی را از دست نداده ایم. از طرف دیگر، ما در مذاکرات به نقطه ای رسیده ایم که موضوع دیگر فقط مسائل فنی نیست، بلکه اراده سیاسی است.»

کری در پاریس با فرانسه هم عقیده بود که هنوز شکاف هایی برای فائق آمدن در «چند هفته حیاتی» پیش رو باقی است. کری پس از ملاقات با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه گفت :«ما موافقت نامه ای محکم می خواهیم. ما موافقت نامه ای می خواهیم که تضمین کند هر برنامه ای که در ایران ادامه می یابد در بالاترین سطوح قابل نظارت و حسابرسی است و ما در حقیقت می دانیم که این یک برنامه صلح آمیز است.»

فابیوس تاکید کرد «اختلافاتی هنوز باقی است که باید بر آنها فائق آییم و هنوز کارهایی هست که باید انجام گیرد.»

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    21 6
    اى اسراييل نامرد
  • سید هاشم موسوی A1 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    24 65
    مرگ بر آمریکا اینجاست که معنی پیدا می کند .ملت ایران را با هزار پیغام و پسغام پای میز مذاکره می کشانند اونوقت با تمسخر ما خود از خروج از مذاکره صحبت می کنند و شرطشان این است که چنان تعهدی به این کشورهای بد قول بدهیم که تا آخر تاریخ باید به آنها باجبدهیم و مثل عهدنامه های ننگین ترکمنچای بشود تیغ در گلو...من اینجا به آزادگی مردم ایران قسم می خورم که هیچ ایرانی وطن دوستی حاضر به نشستن پای میز مذاکره با این گرگ صفتان نیست و از مسعولین میخواهم هر چه زودتر از این مذاکرات خارج شوند و همه با هم تلاش کنیم تا با توکل به خدای خویش با کمک به تولید و شکوفایی اقتصاد و تحریم کالاهای خارجی گامی به یاد ماندنی در تاریخ ایران برداریم
  • احمد A1 ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    29 13
    بي خيال اوباما جان
  • حسن A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    6 25
    انها دنبال راستی ازمایی نیستند دنبال دروغ پردازی اند تا مکارانه برنامه ایران را خنثی کنند در تعلیق قبلی هم با انها خیلی منصفانه برخورد شد ولی انها باپررویی تمام همین نیات را دنبال می کردند. به قول امام خمینی امریکا شیطان ،بزرگ است واقعا هم همینطور است یک شیطان واقعی است که کارش در ذاتش نهفته انشالله مانند شوروی روزی نابود می شود و این دایناسور مزاحم به تاریخ سپرده می شود.
  • دانیال US ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    15 3
    او با ما نیست