اسفندماه امسال با یک اظهار نظر جنجالی از سوی وزیر اصولگرای دولت روحانی آغاز شد.

سید صادق روحانی: محمدرضا رحمانی فضلی وزیرکشور دولت یازدهم در همایش تخصصی روسای پلیس مواد مخدر با بیان اینکه باید از ورود پول‌های کثیف به حوزه سیاست جلوگیری کنیم، گفت: گردش مالی ناشی از مواد مخدر 3/2 بودجه کل عمرانی کشور است که اگر وارد حوزه سیاست شود قدرت را آلوده می‌‌کند.

نخستین اظهار نظر یک مقام مسئول درباره ورود پول های آلوده به قاچاق مواد مخدر در سیاست کشور بود. صحبتی که تا پیش از آن هرگز به میان نیامده بود. این اظهارات درست در زمانی مطرح شده بود که هنوز ماجرای نامه محمدرضا رحیمی در رسانه های مطرح بود و رسانه های به دنبال افشای لیست نمایندگانی بودند که از رحیمی پول گرفته بودند.

واکنش رئیس مجلس

اما اظهارات وزیر کشور بی واکنش باقی نماند. مهمترین واکنش را علی لاریجانی رئیس مجلس داشت که در نطق پیش ازدستورش در مجلس گفت: خیرا یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول های قاچاق به ساختار قدرت مطرح کرده است. اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آنها را به قدرت رسانده اعلام کنند؛ اینگونه گرد و مبهم حرف زدن چه فایده ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد مگر مملکت قانون ندارد، اگر کسی از اینگونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود.

رحمانی فضلی به این اظهارات واکنش نشان داد گفت: ما در مورد پول‌های کثیف و ورود آنها به سیاست به کسانی که در قدرت هستند هشدار دادیم و گفتیم که اگر دقت نکنید ممکن است که پول‌های کثیف به حوزه سیاست و قدرت ورود پیدا کند.  بنده آقای لاریجانی را انسانی بسیار منصف می‌دانم و تصوری که از ایشان دارم این است که در برخورد با چنین مسائلی جدی هستند.

وی ادامه داد: به نظرم در مورد صحبت‌های من اطلاع درستی به ایشان نداده‌اند و آقای لاریجانی از اصل صحبت‌های من اطلاعی نداشته است که فکر کرده من گفته‌ام که انتخابات کنونی مشکل دارد.

وی تاکید کرد: من هرگز چنین حرفی نزدم اما تذکر دادم به همه که مراقب باشید چون حوزه قدرت حوزه مهمی است و دارندگان پول‌های کثیف می‌خواهند برای ورود به این حوزه و ایجاد حاشیه امن برای خود هزینه کنند.

رحمانی فضلی در واکنش به سخنان لاریجانی که گفته بود مگر ما قانون نداریم در کشور که جلوی این مسائل را بگیرد گفت: مگر ما گفتیم قانون نداریم حتما قانون داریم و کشور بر اساس قانون اداره می‌شود اما قانون به تنهایی کافی نیست ما قانون داشتیم شهرام جزایری به وجود آمد قانون داشتیم فساد 3 هزار میلیاردی به وجود آمد و قانون داشتیم بابک زنجانی‌ها به وجود آمدند.

تفسیر حدادعادل از اظهارات رحمانی فضلی

غلامعلی حداد عادل نیز یکی از چهره های سرشناس مجلس بود که به اظهارات رحمانی فضلی واکنش نشان داد. او در حاشیه مراسم ختم مرحوم صادق طباطبایی گفت : ایشان هشدار داده بودند نه اینکه این اتفاق افتاده است. ایشان این هشدار را داده بودند که اگر جلوی این تجارت کثیف گرفته نشود ممکن است پول از هر کجایی سر در بیاید، اما این به آن معنا نبوده که بگوید فضای سیاسی کشور ما آلوده به چنین امری است.

وزیر کشور به مجلس بیاید 

اما این پایان ماجرا نبود. امروز سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خواستار حضور وزیر کشور در مجلس و پاسخ دادن به مسئله ورود پول های آلوده به سیاست شد. بهروز نعمتی اظهار کرد: ما خواستار توضیحات وزیر کشور هستیم و به نظرم خوب است ایشان در جلسه علنی مجلس در این باره توضیح دهند تا مردم هم در جریان این موضوع قرار گیرند چرا که مجری انتخابات خود مردم هستند.

پول های آلوده مربوط به جریان احمدی نژاد است؟

از سوی دیگر اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور نیز امروز حرف هایی مشابه آنچه که وزیر کشور گفت را مطرح کرده است. او در گفت و گویی درباره تلاش های جریان نزدیک به رئیس دولت دهم گفت: احمدی‌ نژاد یک‌ فرد یا یک‌ دولت نبود. یک‌ جریان برنامه‌ریزی‌ شده را با خود داشت. این جریان اکنون مدعی است که احمدی‌نژاد را نمی‌شناسد. اینها هر اسمی روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات‌ها انجام دهند نمی‌توانند از پول‌های کثیفی که به‌دست آورده‌اند تبری بجویند.

ترکان ادامه داد: آنها با این پول‌های کثیف می‌خواهند در آوردگاه‌های سیاسی سال۹۴ شرکت کنند و اینکه سال۹۴ ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم، درست نیست. هزار‌ بار پوستین خود را عوض کنند نمی‌توانند دست‌های آلوده به فسادشان را بپوشانند. نمی‌گذاریم عده‌ای با پول‌های کثیف در سال۹۴ به پیروزی برسند. هرجا نیاز به افشا باشد این کار را می‌کنیم.

ترکان همچنین اتهام ورود پول کثیف قاچاق را نیز متوجه این طیف دانست و گفت: با تشکیل ائتلاف‌های جدید، اسامی جدید و شعارهای جدید می‌خواهند بگویند ما آدم‌های گذشته نیستیم تا اینکه اقبالی از سوی مردم به سمت آنها پیدا شود. همین الان پول‌های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است، ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم. مسلما عده‌ای می‌خواهند در سال۹۴ با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال۹۴، سال افشای آنها است.

پایان این ماجرا کجاست؟

تهدید های ترکان آخرین اظهار نظر یک مقام دولتی درباره پول های آلوده در سیاست بود. اظهار نظری که به وضوح جریان نزدیک به محمود احمدی نژاد را هدف قرار می داد. اما به نظر می رسد این آغاز یک ماجرای دامنه دار باشد. شاید همانطور که ترکان گفته باشد پایان آن انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی باشد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    25 19
    یا باید اقای ترکان مدارک حرفی که زده رو منتشر کنه یا اینکه مثل مایلی کهن بره زندان.نمیشود هر روز حرف مفت بشنویم .دولت دهم هم همین حرف را میزد ترکان هم همین حرف را می زند.باید حرف زدن بدون سند برای سیاست مدار ها پر هزینه شود
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    32 1
    رسیدگی بشه؟ حتی شوخیش هم خوب نیست.
  • بی‌ نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    8 6
    از آقایان رحمانی فضلی و آقای ترکان به خاطر شجاعتشان ممنونیم.