شبکه خبری سی ان ان در گزارشی بیعت گروه تروریستی بوکوحرام با داعش را تهدید جدی برای جهان و نگران کننده توصیف کرد. همچنین شبکه بی بی سی در واکنش به این خبر اهداف آنها را نامعلوم بررسی کرد.

 

 

 

به گزارش خبرآنلاین، بامداد امروز اخبار مهمی که صدر رسانه های خارچی قرار گرفت بیعت گروه تروریستی بوکوحرام با داعش بود. این گروه تروریستی که مرکز فعالیت آن نیجریه است رهبر آن "ابوبکر شکو" با انتشار پیامی ویدئویی بیعت خود را با گروه تروریستی داعش اعلام کرد و گفت ما از این گروه تمام قد حمایت خواهیم کرد.

بر این اساس از صبح امروز رسانه هایی از جمله سی ان ان و بی بی سی به تحلیل و بررسی این مهم پرداخته اند و نوشته اند که این تهدید امنیت جهان را به خطر می اندازد و اینکه اهداف این دو گروه تروریستی بسیار نامعلوم است و نمی توان پیشینبی کرد که آنها چه در سر دارند که در ذیل به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از نظر می گذرانید.

خبرگزاری سی ان ان با عنوان بیعتی نگران کننده نوشت:

«تحرکات گروه بوکو حرام در شمال نیجریه و کشورهای همسایه گسترش پیدا کرده است. سرکرده گروه بوکو حرام با انتشار نوار صوتی، با گروه آدمکش شبه نظامیان داعش اعلام بیعت کرده است. ابوبکر شکو سرکرده بوکو حرام در این سخنان می گوید با ابوبکر البغدادی سرکرده دولت اسلامی بیعت می کند و پیرو او خواهد بود. هنوز این نوار صوتی تایید نشده است اما لحن کلام و نوع گفتار و آهنگ صدا نشان می دهد این صدام به ابوبکر شکو تعلق دارد. نوع تلفظ او در تلفظ برخی از کلمات عربی موید همین مسئله است. بوکوحرام هفته گذشته نیز پیام ویدئویی دیگری منتشر کرد.

این پیام ویدئویی و پیام صوتی اخیر با پیامهای قبلی بوکو حرام بسیار متفاوت است. پیامهای قبلی بوکو حرام از طریق مسنجر و به صورت شبکه فردی منتشر می شد. اما نوار صوتی جدید با کیفیت بسیار بالاتری تولید و در آن از تکنیکهایی استفاده شده که در نوارهای صوتی و ویدئویی داعش مشهود است. بوکو حرام شاخه رسانه ای جدیدی برای خودش تشکیل داده است. به هرحال، ظاهرا ائتلاف جدیدی بین بوکو حرام و داعش شکل گرفته است.

قبلا نیز بوکو حرام با القاعده بیعت کرده بود. باتوجه به اینکه داعش و القاعده با هم رقابت دارند، پیوستن گروه شاخصی همانند بوکو حرام به داعش و دورشدن آن از القاعده، بسیار حائز اهمیت است. این کار برای داعش اعتبار زیادی در غرب آفریقا بوجود می آورد. باید توجه داشت بوکو حرام سازمان یافته ترین تشکیلات را در آفریقا برای حملات و اقداماتش دارد. وحدت اعضای این گروه نیز بسیار زیاد است. اما بسیاری از تحلیلگران می گویند سازمانهای افراطی به سمت داعش گرایش پیدا و با این گروه اعلام بیعت می کنند که بسیار جالب توجه است. این سازمانهای افرطی در کشورهای مختلف از مصر و الجزایر گرفته تا نیجریه و شمال آفریقا فعالیت دارند.

بوکو حرام قبلا در شمال نیجریه منطقه ای به مساحت بلژیک را به تصرف خود درآورده بود اما با عملیات نیروهای آفریقایی، مشکلات این گروه زیاد و خطوط پشتیبانی آن قطع شد. به همین علت است که می بینیم که در هفته های اخیر دامنه حملات بوکو حرام در کشورهای همسایه نیجریه ازقبیل کامرون و چاد محدودتر شده است. در این شرایط، بوکو حرام به همراهی با دولت اسلامی نیاز دارد همانطور که داعش به این اعلام بیعت بوکوحرام نیازمند است. در واقع، بوکو حرام در تلاش است با این کار، جایگاه خودش را ارتقاء بدهد.

گروههای دیگر فعال در آفریقا نیز به دنبال همین هدف هستند. چند هفته پیش نیز گروه الشباب همین کار را انجام داد و با داعش اعلام بیعت کرد. این اقدام سبب می شود چنین گروههایی بتوانند از کمکهای مالی داعش  بهره مند باشند بویژه در شرایطی که گروههایی همانند بوکو حرام با مشکلاتی مواجه هستند. با همه این اوصاف باید توجه داشت که بوکو حرام همچنان در شمال آفریقا به اقدامات وحشت آفرین و تروریستی ادامه می دهد و از شدت هراس آفرینی اش کاسته نشده است.»


همچنین شبکه خبری بی بی سی اهداف این دو گروه را نامعلوم پیشبی کرد و گفت نمی توان تحلیل کرد که انها چه در سر دارند


جیم میور، خبرنگار شبکه گزارش داد این خبر غیرمنتظره نبود و نشانه های آن در بیانیه های منتشر شده در پایگاه های رسانه ای داعش دیده می شد. از سوی دیگر، آثار نفوذ داعش بر پیام های تبلیغاتی گروه بوکوحرام نیز به شکل فزاینده ای بیشتر شده بود.
این اعلام وفاداری، گروه داعش که عزم خود را در هر دو کشور سوریه و عراق تا اندازه ای از دست داده است، تقویت خواهد کرد. گسترش قلمرو داعش در عراق و سوریه متوقف شده است و آنها در برخی مناطق ناچار به عقب نشینی شده اند و در موضع تدافعی قرار دارند. از سوی دیگر پیوستن بوکوحرام به داعش باعث می شود آنها به جای گروه تروریستی فعال در سوریه و عراق به عنوان شبکه تروریستی جهانی شناخته شوند. البته داعش پیش از این فعالیت های خود را به لیبی نیز گسترش داده بود و این مسئله با انتشار تصاویر سربریدن قبطی های مصری در لیبی آشکار شد.

از سوی دیگر، گروه داعش و القاعده عملاً در همه حوزه های فعالیت مشترک با یکدیگر رقابت دارند. عملکرد وحشیانه داعش نیز باعث جذب گروه های افراطی شده است که برای ابراز خشم خود به خشونت متوسل می شوند. بنابراین، اعلام وفاداری بوکوحرام در مجموع رخداد بسیار مهمی برای دولت اسلامی به شمار می رود.
البته نظر به فاصله جغرافیایی بوکوحرام و داعش، پیش بینی نحوه همکاری عملی این دو گروه در حال حاضر دشوار است.

تصاویر از الجزیره

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    26 10
    هر دم از این باغ بری می رسد
  • فرهاد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    36 9
    آقا به نظر من این ماه عسل نیستا ماحصل درسته