خبرنگار شبکه تلویزیونی الحدث در واشنگتن گفت: سخنان فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص نقش ایران در عراق متناقض است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحدمرکزی خبر،نادیا بلبیسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث گفت: سفر ژنرال مارتین دمپسی به عراق آن هم در این زمان به خاطر بررسی روند عملیات های نظامی در عراق بوده است. دمپسی در این سفر با فرماندهان نظامی عراقی و نظامیان آمریکایی دیدار کرده است. همانطور که می دانید سه هزار مستشار نظامی آمریکا در عراق حضور دارند.
وی افزود: حضور فرمانده ستاد ارتش آمریکا در عراق جهت ارزیابی نقش ایران در عراق و ارزیابی نیروهای مردمی عراق بسیار مهم است.
دمپسی گفت وی امیداور است که این نیروها، داعش را از تکریت بیرون برانند زیرا تعداد این نیروها بسیار بیشتر از نیروهای داعش است. تعداد نیروهای امنیتی عراق و نیروهای مردمی سی و شش هزار تن است در حالی که تعداد نیروهای داعش در شهر تکریت تنها چند صد نفر است.
دمپسی همچنین تاکید کرد بدون نقش آفرینی آمریکا این نیروها توان بیرون راندن داعش از تکریت پیدا نمی کردند. همکاری آمریکا با نیروهای عراقی تنها در تکریت نبوده است بلکه حملات هوایی علیه داعش که نیروهای ائتلاف و به طور مشخص نیروهای آمریکایی در منطقه بیجی و دیگر مناطق انجام دادند باعث شد تا نیروهای داعش به محاصره در آمده و نتواند به پیشروی های خود ادامه دهند.

سخنان مارتین دمپسی در خصوص نقش ایران در عراق متناقض است وی چند روز پیش در کنگره آمریکا حضور پیدا کرده و گفته بود نقش ایران در عراق نقشی مثبت است.
هم اکنون آمریکا جایگزینی برای نیروهای مردمی عراق ندارد زیرا آمریکا نیروی زمینی به عراق اعزام نکرده است بنابراین بر نیروهای مردمی تکیه می کند.

مطلب دیگری که مارتین دمپسی بیان کرده است این است که دولت مرکزی عراق باید پس از آزادسازی تکریت شهروندان اهل سنت را به تکریب بازگرداند و به آن ها کمک کند و اگر چنین چیزی محقق شود به این معنا خواهد بود که ایران نقش طائفه گرایانه ای در عراق ندارد یا اینکه شکاف طائفه ای میان طوائف مختلف عراق را عمیق نکرده است. این اقدام می تواند گامی در اعتماد سازی با اهل سنت باشد.

دستکم از لحاظ رسمی مسوولان آمریکایی چه به لحاظ امنیتی و چه به لحاظ سیاسی هرگونه همکاری با ایران در عراق را تکذیب می کنند اما بدون تردید هماهنگی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا وجود دارد. آمریکا به طور کامل از تحرکات فرماندهان ایرانی در عراق آگاه هستند. مارتین دمپسی همچنین گفته است تا کنون هیچ دلیلی وجود ندارد که نیروهای جنگجوی ایران در درگیری های عراق حضور داشته باشند. ایرانی ها فقط اقدام به آموزش نیروهای شبه نظامی شیعی کرده اند و اطلاعات و تسلیحات در اختیار آن ها می گذارند اما در کنار آن ها نمی جنگند. وجود ایران و آمریکا در یک مکان بی تردید نشان دهنده وجود هماهنگی غیرمستقیم میان آن هاست.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =