مراسم اهدای جوایز دوازدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم و تصویر شب گذشته ۱۵ اسفند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی پاکدل مجری این برنامه بود. سیف‌الله صمدیان دبیر جشن تصویر سال در ابتدای مراسم طی سخنانی گفت: «در ۱۲ سالگی تصویر یک اتفاقات جدیدی افتاد که امیدوارم چه ما باشیم و چه نباشیم، ادامه‌اش به کارهای موفق و منسجمی ختم می‌شود. امسال در کنار بخش‌های همیشگی تصویر، دو بخش ویژه در عکاسی داشتیم؛ عکس‌های موبایلی که حتما دیدید که چه پروازی است چه از نظر تکنیک و چه محتوا و ارائه و همچنین بخش ایران ما که به نظر من با تمامی زیبایی و شکوهش هنوز جای کار دارد. شاید یک سال دیگر این بخش را ادامه دهیم تا بعد تبدیل به آن کتاب ایده‌آلی شود که دلمان می‌خواهد.»

او افزود: «در بخش فیلم که جشنواره فیلم تصویر است، امسال اتفاقی را داشتیم که با ورود سینما هنر و تجربه سرانجام، رخ داد. بخشی که سال‌ها در تصویر کم و بیش به آن می‌پرداختیم اما اسمش هنر و تجربه نبود، پخش فیلم های دقیقا غیر تجاری و صرفا هنری و کمی متفکرانه‌تر؛ وقتی که امسال 11 فیلم منتخب هنر و تجربه اعلام شد من فکر کردم که آنها را در کنار برندگان جشنواره های سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما در قالب بخشی با عنوان جشنواره جشنواره ها به نمایش بگذاریم که بسیار هم مورد توجه مخاطبین قرار گرفت.»

دبیر جشن تصویر سال در ادامه اظهار داشت: «در بخش هنرهای تجسمی هم امسال 6 اتفاق مهم که در عرصه هنرهای تجسمی از جنبه‌های مختلف رخ داده بود را معرفی کردیم و از هنرمندان آنها تقدیر به عمل آمد.»

صمدیان در پایان سخنانش با اشاره به اینکه 40 هزار قطعه عکس به دبیرخانه جشن تصویر امسال ارسال شد، عنوان کرد: «من نمی‌دانم جوابگوی این همه استعداد، حس، انگیزه و ... چه کسی خواهد بود. ما کوچک هستیم و به قدر بضاعت خودمان کاری می‌کنیم ولی امیدوارم که آنها که نام بزرگ دارند جلو بیایند و با امکانات بیشتر، کارهای بزرگ‌تری برای این جوان‌ها انجام دهند.»

پس از سخنان سیف‌الله صمدیان، مالتی‌مدیاهای مربوط به 6 رخداد تجسمی سال درباره آثار هنرمندانی چون محسن راستانی، ابراهیم حقیقی، کامبیز درم‌بخش، آیدین آغداشلو، محمد فرنود و احمد معینی جم پخش شد.

در بخش برگزیدگان بخش کاریکاتور جوانان زیر 25 سال، با حضور کامبیز درم‌بخش و آروین، از علی‌اصغر باقرزاده ماتک، هومان مهرآذین، سمانه نیسانی و شاهین کلانتری تقدیر شد و دیپلم و لوح افتخار و جایزه نقدی به مجتبی حیدرپناه و داوود صفری تعلق گرفت. در این بخش سحر فتاح تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال و جایزه نقدی را دریافت کرد.

در بخش دیگری از برنامه، قطعه موسیقی دیگری ساخته محمد سریر به خوانندگی غزل شاکری و حمید هاشمی، به یاد استاد محمد نوری اجرا شد.

در ادامه این مراسم، در بخش عکس‌های مستند از امید وهاب زاده و هومن فاخته تقدیر شد و خشایار جوانمردی و ارسلان امانتی شهری نیز دیپلم و لوح افتخار و جایزه نقدی دریافت کردند. برنده تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال این بخش، مهران میرزایی بود.

در بخش عکس‌های نگاهی دیگر از پژمان شجاعی تقدیر شد و دیپلم و لوح افتخار و جایزه نقدی به میلاد مختاری و بهزاد بهروزنیا تعلق گرفت. در این بخش آرمین امیریان به عنوان برنده تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال معرفی شد.

در بخش عکس‌های هنر و هنرمندان، هیئت داوران عکسی را شایسته تقدیر ندانست و دیپلم افتخار به آوا کیایی و سینا عدلی اهدا شد. مریم دیهول نیز تندیس برنده جایزه جوانان زیر 25 سال دریافت کرد.

در بخش عکس های ورزشی، محمد امین انصاری و میثم ملکی قزوینی تقدیر شدند و دیپلم و لوح افتخار و جایزه نقدی به عرفان کوچاری و مهدی ابراهیمی اهدا شد. همچنین امید وهاب‌زاده تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال را دریافت کرد.

در بخش عکس های خبری، میعاد آخی و سینا شیری مورد تقدیر قرار گرفتند و امید وهاب‌زاده و عرفان کوچاری دیپلم و لوح افتخار و جایزه نقدی دریافت کردند. همچنین حامد ملک‌پور به عنوان برنده تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال معرفی شد.

در بخش دیگری از این مراسم فیلم کوتاهی از آماده‌سازی دوازدهمین جشن تصویر سال پخش شد و پس از آن سیف‌الله صمدیان از دست‌اندرکاران این جشن دعوت کرد که روی سن حاضر شوند که مورد تشویق حضار قرار گرفتند. صمدیان همچنین از موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان ایران به عنوان حامیان معنوی و شرکت دایا سیستم به عنوان حامی مالی این دوره از جشن تصویر سال قدردانی کرد.

در این بخش همچنین از فردین خلعتبری برای ساخت موسیقی کلیپ ایران ما، قدردانی و این کلیپ برای حضار پخش شد.

بخش دیگر این برنامه به سخنرانی نماینده شرکت دایا سیستم به عنوان حامی مالی دوازدهمین جشن تصویر سال، اختصاص داشت. این شرکت که وارد کننده برندهای معروفی چون اولیمپوس و کاسیو است اعلام آمادگی کرد که از هر فعالیتی در زمینه عکاسی حمایت خواهند کرد و محصولاتی را که در اختیار دارد با تسهیلات ویژه در اختیار هنرمندان قرار خواهد داد.

سپس جوایز عکس بخش‌های ویژه ایران ما و عکس‌های موبایلی با حضور نماینده شرکت دایا سیستم، سیف‌الله صمدیان و محمود کلاری اهدا شد. در بخش ویژه ایران ما، مرضیه ایوتین، حامد صادقی، احمد آق و علیرضا عباسی تقدیر شد. برگزیدگان این بخش که دیپلم افتخار و جایزه دریافت کردند، عبارتند از امیر بهروزی‌راد، سروش جوادیان، ساسان توکلی‌فارسانی، سینا شیری، بابک صدیقی، جواد عسکراوغلی، ابوالفضل نسایی، بهنام رضوانیان، احمد معینی‌جم و برنا میراحمدیان.

در بخش عکس های موبایلی از سینا شیری، کاووس صادقلو، مهدی عباسی و الناز قندفروش تقدیر شد و ابولفضل سلمانزاده، خسرو پرخیده، آکو سالمی، سجاد صفری، ابراهیم نوروزی، امیر پورمند، ساسان توکلی فارسانی، سپهر صمدیان، ارسلان امانتی و نازنین طباطبایی به عنوان برندگان این بخش معرفی شدند.

بخش اهدای جوایز عکس با گرفتن عکس سلفی مهدی پاکدل با سیف الله صمدیان و حضار به پایان رسید و مهدی پاکدل برای اجرای نمایش «یک صبح ناگهان» سالن را ترک کرد.

اهدای جوایز جشنواره فیلم تصویر توسط رضا رخشانی و با حضور سیف الله صمدیان و محمود کلاری برگزار شد و طی آن در بخش فیلم های زیر 15 دقیقه، از فیلم نقطه قرمز به کارگردانی مطهره احمدپور تقدیر شد. دیپلم افتخار به فیلم چه زخم‌هاست نهان به کارگردانی مونا شمس و تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال به فیلم قنات شهر خاموش به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری تعلق گرفت.

در بخش فیلم‌های بالای 15 دقیقه از فیلم‌های می‌لا‌دو به کارگردانی ‌فاطمه طوسی، رویای خاکستری به کارگردانی‌ علی صادقیان، تک‌نوازی به کارگردانی ایمان فراهانی و کبوتر‌بازی به کارگردانی مریم فرساد تقدیر شد. همچنین فیلم‌های حذف اضطراری به کارگردانی فهیمه آقا‌حسنی، نجس به کارگردانی بهرام ارک و بهمن ارک و بن‌بست به کارگردانی آرمان خوانساریان، دیپلم افتخار دریافت کردند و تندیس جایزه جوانان زیر 25 سال این بخش به فیلم لام تا کام به کارگردانی محسن بانصیری اهدا شد.

در بخش پایانی این مراسم جایزه ویژه بهترین تصویر اهدا شد که محمود کلاری پیش از اهدای آن در سخنانی، گفت: «از طرف داوران این بخش باید بگویم که ممکن است این سوء‌تفاهم وجود داشته باشد که تعداد فیلم‌های زیاد است و زمان‌شان طولانی است و داوران معمولا نمی‌رسند که همه آنها را ببینند، باید بگویم بعضی از این فیلم‌ها را ما 3 بار دیدیم. مهم‌ترین نکته‌ای که هست و باید گوشزد کنم این است که فکر نکنید اگر فیلمی امسال جایزه گرفت پس اینجور فیلم‌ها هستند که جایزه می‌گیرند، اصلا دچار سوءتفاهم نشوید، این نتیجه سلیقه سه داوری بود که امسال حضور داشتند.»

او در ادامه افزود: «مهم‌ترین ویژگی فیلم کوتاه را فیلم‌های شما امسال، خیلی کمتر داشتند یعنی فیلم‌ها واقعا بلند هستند و شاید همه آنها و یا غالب‌شان نیاز به مونتاژ دوباره دارند. به راحتی می‌شد این فیلم‌ها کوتاه‌تر باشند. در برخی از موارد دیدگاه‌هایی بود که این دیدگاه‌ها در مدیوم سینما کار نمی‌کند، آنچه که شما فکر می‌کنید در واقعیت جاری است غالبا در سینما جواب نمی‌دهد.»

این هنرمند در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از عباس کیارستمی در همین راستا، اضافه کرد: «خاطره ای ز آقای کیارستمی برایتان نقل می‌کنم؛ از جاده‌ای در شمال می‌آمدیم، بچه کوچکی داشت با یک فرغون پر از علف، عرض جاده را طی می‌کرد. نگه داشتیم تا بچه رد شود، آقای کیارستمی گفت: این صحنه را می‌بینی، واقعی است، پیراهن پسربچه را ببین قرمز رنگ و چرک، قدش را ببین، حجم علف‌ها نسبت به قدش را ببین ولی اگر همین صحنه را به همین شکل فیلم بگیریم در هر فیلمی که استفاده کنیم، می‌گویند این را ساخته‌ایم.»

کلاری ادامه داد: «یعنی الزاما آنچه واقعیت است نزد مخاطب واقعی جلوه نمی‌کند. انگیزه، هدف و اساسا تلاش در جهت فیلم کوتاه چیست؟ قرار است یک تجربه تازه باشد، ذات فیلم کوتاه اکسپریمنتال است و اگر به این موضوع توجه نکنید، این کار به شما کمکی نخواهد کرد. عرصه فیلم کوتاه، عرصه پیدا‌کردن شیوه بیانی تازه است، عرصه دست‌زدن به روش‌های تمرین نشده است زیرا کسی شما را زیر سئوال نخواهد برد. شما می‌توانید شهامت بیشتری از خودتان نشان دهید و چیزهایی را تمرین کنید که اتفاقا اینها می‌تواند دست‌آوردهایی باشد برای سینمای حرفه‌ای. این دو مورد؛ یعنی بلند‌بودن فیلم‌ها و اینکه اگر فیلم کوتاه ما صحنه‌های اضافه داشته باشد دیگر وای به حال فیلم بلند ما را در نظر داشته باشید.»

فیلمبردارد فیلم «گذشته» همچینن گفت: «جایزه بهترین تصویر، ایده بسیار خوبی است که یک جایزه برای ساختار بصری یک فیلم در نظر گرفته شده است که هر سال از این به بعد به یک فیلم تعلق بگیرد. در این جایزه مواردی مثل ترکیب‌بندی، نور، کنترل، لنز و انواع مسائل مربوط به آنها در نظر گرفته شد و مهم‌ترین نکته در دنیای دیجیتال، خلاقیت‌های بصری است که در مرحله نهایی اتفاق می‌افتد و مورد نظر ما نیز واقع شده است.»

پس از سخنان محمود کلاری، آخرین جایزه دوازدهمین تصویر سال با عنوان جایزه تندیس ویژه‌ بهترین تصویر، به فیلم آفتاب‌سوخته به کارگردانی بهرام ارک و بهمن ارک اهدا شد.

بخش نمایشگاهی جشن تصویر سال تا ۱۹ اسفند و پخش فیلم جشنواره تصویر نیز تا ۲۰ اسفند در خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داشت. 

58۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =