ایسنا نوشت:

عملیات گسترده ارتش و نیروهای مردمی عراق برای پاکساز استان صلاح‌الدین به شدت ادامه دارد و با آغاز مرحله چهارم عملیات"لبیک یا رسول‌ الله"، شهرستان الدور، یکی از نقاط قوت داعش در جنوب تکریت از کنترل داعش خارج شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، فرماندهی عملیات سامراء تاکید کرد که ارتش با کمک نیروهای داوطلب مردمی و عشایر منطقه توانسته‌اند شهرستان الدور و جاده مواصلاتی آن با استان کرکوک، فرودگاه شهر الدور و چند روستا در حد فاصل شهر الدور تا جنوب تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند. با کنترل نیروهای عراقی بر مسیر الدور و تکریت، راه امدادرسانی تروریست‌ها بسته شده است.

روز جمعه رائد شاکر، فرمانده نیروهای پلیس فدرال عراق از پایان مرحله سوم عملیات آزادسازی استان صلاح الدین و محاصره شهرهای الدور و البو عجیل خبر داده بود. وی تاکید کرد که عملیات نظامی برای پاکسازی کمربند امنیتی بغداد همزمان با عملیات پاکسازی تکریت در دست انجام است.

رائد الصبوری، استاندار صلاح‌الدین امروز(شنبه) اعلام کرد که پس از فرار تروریست‌های داعش از شهرستان الدور، این شهرستان که واقع در جنوب شرق تکریت است، کاملا پاکسازی شده است. داعش صدها نیروی خود را برای جلوگیری از سقوط این شهر، به سمت جبهه جنوبی اعزام کرده بود.

ارتش عراق عملیات نظامی خود را برای بازپس گیری استان صلاح الدین و آزادسازی تکریت از سه محور آغاز کرده که به نظر می‌رسد محور پایگاه اسپایکر(محور شمالی به سمت تکریت) دشوارترین محور به شمار می‌آید. نیروهای عراقی در محور جنوبی (محور سامرا) پیشروی‌های چشمگیری داشته‌اند و امنیت مسیر یگان‌های نظامی به سوی تکریت و رساندن مهمات و تجهیزات به خط مقدم جبهه را برقرار کرده‌اند. داعشی‌ها در این محور عملا حرفی برای گفتن ندارند و به سرعت درحال عقب نشینی هستند.

در محور اسپایکر، شهرهای بیجی،‌ الشرقاط و منطقه الفتحه قرار دارند که داعش در آنها فعال است و نیروهای عراقی در تلاش هستند تا امنیت این مسیر را تا حد امکان برقرار ساخته و تجهیزات و نیروها را از سامرا در جنوب که در آن بیش از پنج هزار نیروی بسیج مردمی و نیروهای امنیتی عراقی حضور دارند، به پایگاه اسپایکر و جبهه شمالی انتقال دهند.

نیروهای عراقی میدان نفتی عجیل در 35 کیلومتری شمال شرق تکریت را نیز پس از بیرون کردن نیروهای داعش به کنترل خود درآوردند. این میدان نفتی روزانه حدود 10 هزار بشکه نفت تولید می‌کند و تروریست‌های داعش از طریق 300 تاکنر نفتکش و کامیون این نفت را به سمت مناطق شمال عراق و به ویژه نینوا قاچاق می‌کردند.

ارتش عراق همچنین چندین مسیر امدادرسانی تروریست‌ها در شهر تکریت را بسته‌ و پس از درگیری‌ با تروریست‌های داعش ساختمان آکادمی پلیس در جنوب تکریت و همچنین منطقه القادسیه را تحت کنترل خود درآوردند.

در جبهه شرقی (استان دیالی) نیز نیروهای ارتش به پیشروی خود به سمت تکریت و به ویژه کاخ‌های ریاست جمهوری در مسیر رود دجله ادامه می‌دهند.

منابع نظامی عراقی پیش‌بینی کرده‌اند که نیروهای شرکت کننده در عملیات بتوانند امروز (شنبه) شهر العلم را که در شمال تکریت قرار دارد، پس بگیرند.

در همین حال محمد سالم الغبان، وزیر کشور عراق وارد شهر حمرین در شرق شهر تکریت شد تا عملیات نظامی که از سوی نیروهای عراقی برای آزادسازی استان صلاح الدین از دست تروریست‌های داعش صورت می‌گیرد، دنبال کند.

وزارت دفاع عراق اعلام کرد که مرحله ابتدایی عملیات ویژه پاکسازی استان صلاح الدین از محور استان دیالی پایان یافته است.

عملیات موازی در الانبار

همزمان با عملیات تکریت، نیروهای عراقی آزادسازی شرق الکرمه در استان الانبار را نیز در دستور کار داردن و تاکنون 150 تروریستی داعشی را به هلاکت رسانده‌اند و 25 خودروی آنها را که مجهز به مسلسل بود منهدم کردند.

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نیز از عملیات شرق الکرمه بازدید کرد و از روند عملیات نظامی علیه داعش آگاه شد.

فرمانده عملیات بغداد پیشتر اعلام کرده بود که در نخستین روز عملیات آزادسازی مناطق شرق شهر الکرمه در فلوجه 34 تروریست به هلاکت رسیده و 100 بمب خنثی شدند.

ادامه جنایات داعش در موصل

از سوی دیگر شاهدان عینی اعلام کردند که تروریست‌های داعش دو مسجد را در مرکز شهر موصل منهدم کردند که یکی از این مساجد به دوره عثمانی برمی‌گردد.

شاهدان عینی گفتند که تروریست‌های داعش مسجد حمو القدوم که در قرن نوزدهم ساخته شد را پس از خارج کردن وسایل موجود در آن، تخریب کردند.

این گروه تروریستی همچنین مسجد صابونچی را در خیابان نینوا به بهانه وجود مقبره‌هایی در آن، منفجر کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =