رقابت برای صندلی اول پارلمان دهم / چهره های سیاسی برای ریاست مجلس چه می کنند؟

نامه نیوز نوشت:

یکسال تا انتخابات مجلس باقی مانده و باید دید تا فرا رسیدن زمان انتخابات گروه‌های سیاسی چه استراتژی را برای کسب اکثریت کرسی های مجلس به کار خواهند بست و شاهین ریاست مجلس بر دوش چه کسی خواهد نشست.

یک سال دیگر تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی است و جریان‌های سیاسی کشور به دنبال رسیدن به راهی برای فتح کرسی‌های پارلمان هستند. در سه دوره گذشته انتخابات مجلس یعنی دوره‌های هفتم، هشتم و نهم اصولگرایان اکثریت نامزدهای انتخابات مجلس را به خود اختصاص داده بودند و بیشتر به رقابت درون گروهی می‌پرداختند تا رقاتبی با جناح رقیب.

پیروزی حسن روحانی و باز شدن نسبی فضا برای اصلاح طلبان باعث شده است تا انتخابات مجلس دهم بعد از دوازده سال به رقابتی ترین انتخابات مجلس در دهه اخیر تبدیل شود. تمام گروه‌های اصلاح طلب و اصول گرا و همچنین جریان‌های نزدیک به محمود احمدی نژاد سخت به دنبال آماده کردن خود برای اسفند 94 هستند تا با شکست رقیب اکثریت مجلس دهم را به نام خود سند بزنند.

به دست آوردن اکثریت مجلس از سوی یکی از این جریان‌ها به معنای سپردن ریاست مجلس به دست یکی از افراد مورد نظر گروه پیروز است و به خاطر همین این افراد از همین امروز به دنبال رسیدن به یک گزینه نهایی هستند تا در زمان مناسب گزینه مناسب خود را برای مجلس معرفی کنند.

در این میان با توجه به آرایش سیاسی این گروه‌ها می‌توان گزینه‌های احتمالی آنان را برای ریاست مجلس دهم حدس زد.

لاریجانی مقبول اصول گرایان

اصول گرایان به عنوان گروهی که سه دوره پیاپی اکثریت مجلس را در اختیار داشتند سعی می‌کنند با استراتژی وحدت این بی رقیب بودن در قوه مقننه را تداوم ببخشند. علی لاریجانی گزینه محتمل جریان راست ایران برای ریاست مجلس است. رئیس مجلس های هشتم و نهم، مهم ترین گزینه اصولگرایان برای این پست است. لاریجانی به دلیل تجربه هشت ساله در این پست، نزدیکی به مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و وزنه قابل تامل در جریان اصول گرایی جدی ترین گزینه جریان راست ایران برای مجلس دهم است. بسیاری از ریش سفیدان جریان اصول گرا، علی لاریجانی را بهترین گزینه برای هدایت مجلس می‌دانند.

پایداری‌ها به دنبال باهنر و جلیلی

ریاست لاریجانی در حالی می‌تواند به خطر بیفتد که جریان پایداری و مخالفان لاریجانی در جریان اصول گرایی اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. جبهه پایداری از مخالفان جدی ریاست لاریجانی در مجلس شورای اسلامی هستند و در مجالس هشتم و نهم نیز تلاش بسیاری انجام دادند تا رئیس سابق صداوسیما به ریاست مجلس نرسد. لاریجانی اما هر بار توانست با رای اکثریت مجلس به صندلی ریاست پارلمان تکیه بزند.

جریان پایداری سخت به دنبال رساندن حداد عادل به ریاست مجلس بودند اما آنها می‌خواهند برای ریاست مجلس دهم گزینه‌های جدیدی را رو کنند. جبهه پایداری به زعامت آیت‌الله مصباح یزدی در صورت پیروزی دو گزینه جدی برای ریاست مجلس دهم دارند. سعید جلیلی، اصلی ترین گزینه پایداری برای ریاست مجلس دهم است. جبهه پایداری بعد از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، سعی می‌کند که سعید جلیلی را به ریاست مجلس برساند تا از طریق او فشار به دولت روحانی را بیشتر کند.

در کنار جلیلی، محمدرضا باهنر دیگر گزینه محتمل جبهه پایداری برای ریاست مجلس دهم است. باهنر، بعد از فاصله گرفتن از لاریجانی به جریان پایداری نزدیک شده است و دم از وحدت با این جریان می‌زند. همین تغییر موضع از سوی او باعث شده است تا جبهه پایداری و آیت‌الله مصباح نظر مثبتی به باهنر داشته باشند و به این فکر کنند که او می‌تواند جانشین مناسبی برای علی لاریجانی باشد. تجربه باهنر در مجالس مختلف ایران می‌تواند بهانه خوبی برای راضی کردن دیگر جریان‌های اصول گرایی برای ریاست باهنر باشد.

ناطق یا عارف؛ مسئله این است

در کنار اصول گرایان، اصلاح طلبان نیز معتقد هستند که کرسی‌های سبز مجلس دهم در اختیار آنها خواهد بود. اصلاح طلبان بعد از دوری 12 ساله خود از مجلس سعی می‌کنند با ارائه یک لیست واحد و با حضور شخصیت‌های شناخته شده و مورد وثوق نظام که بتوانند از سد شورای نگهبان بگذرند، اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند. تهران و شهرستان‌های بزرگ کشور مهم ترین هدف‌های اصلاح طلبان برای فتح بزرگ هستند. جریان اصلاحات برای ریاست مجلس دو گزینه مهم دارد که یکی از آنها سابقه ریاست مجلس را در کارنامه خود دارد و دیگری معاون اول دولت اصلاحات بوده است.

اصلاح طلبان سخت به دنبال راضی کردن او برای حضور در انتخابات مجلس به عنوان سرلیست این جریان هستند. بزرگان جریان اصلاحات نظر مثبت خود را در مورد حضور در انتخابات مجلس اعلام کرده‌اند. تجربه ناطق در سیاست ورزی و ریاست مجلس باعث شده است تا آنها تمام تلاش خود را انجام دهند تا «شیخ نور» راضی به حضور در انتخابات شود.

در کنار ناطق، محمدرضا عارف دیگر گزینه اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم است. عارف بعد از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که خود را برای حضور در انتخابات مجلس آماده می‌کند. معاون اول دولت اصلاحات به دلیل کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری به نفع روحانی انتظار دارد که اصلاح طلبان بدون هیچ پیش شرطی در صورت پیروزی به ریاست او تن در دهند. به نظر می‌رسد عارف به هیچ عنوان انتظار ندارد که اصلاح طلبان بر روی فردی به غیر از او برای ریاست مجلس دهم توافق کنند.

هاشمی به دنبال ناطق و لاریجانی

دولت روحانی و جریان‌های نزدیک به او نیز به نظر می‌رسد برنامه‌هایی برای مجلس دهم دارند. آنچه از شواهد پیداست این جریان که بر اساس نظر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی عمل می‌کند برای انتخابات مجلس، در لیست اصلاح طلبان یا لیستی با حضور افرادی از جریان اصلاحات حضور پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد تنها نقطه اختلاف این دو جریان سیاسی بحث ریاست آینده مجلس است. آنطور که شواهد پیداست در صورت کسب اکثریت از سوی طرفداران دولت و افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی در مجلس دهم، علی لاریجانی بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند و سومین دوره ریاست خود را تجربه کند.

ناطق نوری دیگر گزینه این جریان برای ریاست مجلس دهم است. اگر ناطق راضی به حضور در مجلس شود، قطعا به صندلی ریاست مجلس تکیه خواهد زد.

احمدی نژادی ها

جریان محمود احمدی نژاد نیز دیگر گروهی است که در انتخابات مجلس دهم حاضر خواهد شد. این جریان اما سخت به دنبال کسب اقلیتی قدرتمند در مجلس دهم است. احمدی نژاد فعلا به دنبال کسب ریاست مجلس نیست و او می‌خواهد از انتخابات مجلس دهم جریان تازه خود را به مردم معرفی کند و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آن را برداشت کند. احمدی نژادی‌های گزینه‌ی مورد نظری را برای مجلس دهم ندارند و سعی می‌کنند در زمان مناسب خود با گروه‌های سیاسی سر رای خود معامله کنند.

باید دید تا زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس گروه‌های سیاسی چه استراتژی را برای کسب اکثریت مجلس به کار خواهند بست و شاهین ریاست مجلس بر دوش چه کسی خواهد نشست.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =