بررسی روند بازارها نشان می دهد که بازارهای مالی کشور در آستانه پایان سال به ثبات رسیده اند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی یک هفته گذشته بازارهای مالی کشور بیشترین میزان واکنش را تنها به خبرهای پیرامون برنامه هسته ای کشور نشان داده اند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که اخبار اقتصادی در مورد تورم صفر درصدی و رشد اقتصادی چندان برای بازارهای مالی معنای مشخصی به همراه نداشته است.

فعالان بازار براین باورند که اظهارنظرهای وزیرامور خارجه طی ده روز گذشته بیش از تمامی مسولان اقتصادی در فضای بازارهای کشور تاثیر گذار بوده است. گفته های ظریف نیز نشان می دهد که تا پایان فرودین ماه تحولات مثبتی در پرونده هسته ای کشور رخ می دهد. گفت و گوی خبرآنلاین با نظام مافی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس نیز نشان می داد که توافق هسته ای ایران به مراحله نهایی رسیده است.

برهمین اساس بازارسرمایه کشور سال آینده می تواند به روزهای خوش امیدوار باشند. به گفته برخی تحلیلگران اقتصادی قیمت دلار نیز پس از توافق هسته ای روی مرز 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 300 تومان آرام می گیرد. با این وجود برخی تحلیل های بدبینانه نیز نشان می دهد که در صورت عدم دستیابی به توافق، امکان رشد قیمت دلار تا 5 هزار تومان نیز وجود دارد.

برهمین اساس دلار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته با قیمت 3 هزار و 433 تومان معامله می شد اما در روز پایانی این هفته به 3 هزار و 408 تومان رسید تا 25 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده باشد.

طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.7 درصد کاهش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند.

با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 70 هزار تومان زیان به سرمایه‌گذار تحمیل شده است.

برخی تحلیل ها نشان می دهد همزمان با پایان سال و افزایش سفرهای خارجی، امکان رشد قیمت دلار به دلیل افزایش میزان تقاضا وجود دارد.

همچنین بازار جهانی طلا در طول هفته گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت  و در نهایت با پیگیری روندی نزولی به زیر یک هزار و 200 دلار رسید. در این شرایط قیمت سکه در ایران کاهش یافت. روز گذشته بهای سکه به 979 هزار تومان رسید اما در روز پایانی هفته گذشته سکه 993 هزار تومان قیمت گذاری شده بود تا 14 هزار تومان از ارزش خود را ازدست داده باشد.

بر این اساس سکه این هفته با بازدهی منفی 1.4 درصدی مواجه شد تا دارندگان سکه به ازای هر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری 140 هزار تومان ضررکرده باشند. با این حساب در این هفته که سپری شد بازار سرمایه با 0.06 درصد زیان مواجه شد. بازار ارز زیان 0.7 درصدی را به همراه داشت و بازار سکه با بازدهی منفی 1.4 درصدی مواجه شد تا زیان ده ترین با ار هفته باشد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد در پایان معاملات هفته منتهی به 13 اسفند ماه 1393، شاخص کل با 37 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 64 هزارو 15 واحد رسید. شاخص بازار اول با 81 واحد افزایش به رقم 47 هزارو 520 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 785 واحد کاهش عدد 123 هزارو 510 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 17 / 0 درصد افزایش و 63 / 0 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 5523 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 7 / 2 درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد 2962 میلیون سهم در 199 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 6 / 10 و 6 / 2  درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

بر این اساس 485485 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش 488 میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب 16 درصد و5 / 15 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته نشان می دهد.

در حال حاضر بانک ها با نرخ سود مشخص همچنان سودده ترین بازارهای پولی کشور به شمار می آیند. با توجه به رکود فراگیر بازار مسکن، نیز امکان سرمایه گذاری های جدید در این بازار وجود ندارد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =