ایران اعلام کرد: نفت خام تا 2 سال آینده بیش از 60 دلار نمی شود

مهر نوشت:

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه نفت ارزان قیمت به نفع تولیدکنندگان است، تاکید کرد: تا دو سال آینده قیمت نفت به بیش از ۶۰ دلار افزایش نمی‌یابد.

برای نخستین بار در طول چند ماه گذشته صادرات نفت خام ایران به کمتر از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و همزمان با این کاهش صادرات، صدور طلای سیاه توسط کشورهای رقیب ایران همچون عراق و عربستان سعودی به بازارهای مختلف افزایش یافته است.

از سوی دیگر، با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه و راه افتادن جنگ ارزان فروشی به ویژه توسط کشورهای عربی خلیج فارس، کارشناسان اقتصاد انرژی از این رویدادها به عنوان جنگ سهم خواهی بیشتر در بازار نفت یاد می کنند.

سید محسن قمصری در تشریح آخرین وضعیت صادرات و فروش نفت خام ایران، با اشاره به تلاش‌هایی که برای کسب سهم بیشتر از بازار نفت انجام گرفته است، گفت: همه شرکت‌های عرضه کننده نفت در جهان در تلاش هستند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشند و همین مسئله قیمت نفت را رقابتی کرده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به احتمال توافق هسته ای ایران و غرب، گفت: در صورتی‌که این مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌های خرید نفت از میان برداشته شود، ما به دنبال سهم خود از بازار هستیم، چرا که در زمان تحریم‌ها سهم فروش نفت ایران به نصف کاهش پیدا کرد و با برداشته شدن تحریم ها همه تلاش خود را برای باز پس گرفتن این سهم به کار می گیریم.

این دیپلمات شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه همان طور که می دانید فروش نفت ایران مورد تحریم نیست و خرید آن مورد تحریم قرار گرفته است، گفت: بنابراین فعالیت مدیریت بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای افزایش فروش و داشتن سهم بیشتر در بازار قانونی و حق طبیعی است.

او در تشریح وضعیت فعلی صادرات و فروش نفت ایران بیان کرد: در حال حاضر نفت فقط به کشورهای دارای مجوز فروخته می شود و این کشورها چین، هند، کره، ژاپن، تایوان و ترکیه هستند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این سئوال که آیا تخفیفی برای مشتری خاصی در فروش نفت اعمال می شود یا خیر؟ توضیح داد: بر اساس قراردادهای سنتی، قیمت های ما به صورت رسمی اعلام می شود و تخفیفی برای کشور خاصی در نظر گرفته نمی شود.

قمصری درباره مذاکرات شرکت نفت ایران با کشورهایی غیر از مشتریان کنونی هم گفت: مذاکرات و جلسات همیشه بوده و جزیی از روند کاری مدیریت بین‌الملل شرکت نفت است، شاید به طور الزامی این مذاکرات و گفتگوها به قراردادی منتهی نشود، اما بخشی از فعالیت های این مدیریت همین مذاکرات و مناسبات دیپلماتیک است.

او با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هم توضیح داد: من همیشه تأکید دارم که قیمت های بالای غیر منطقی نفت در بلند مدت به ضرر تولید کننده است، چرا که با بالا رفتن قیمت بحث تحقیق و توسعه انرژی های نوین صرفه اقتصادی پیدا می کند و پس از آن تولید این انرژی های جایگزین است که اقتصادی می شود و این مسائل روی هم می تواند به ضرر تولید کنندگان نفت باشد.

قمصری ادامه داد: بر همین اساس سیاست کاهش قیمت نفت شاید در کوتاه مدت به اقتصاد تولید کنندگان آسیب برساند اما در بلند مدت باید قیمت را به گونه ای دید تا بحث رقابت آن با انرژی های جایگزین مطرح نشود.

او گفت: در چند سال اخیر زمانی که قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود، کشورهای مصرف کننده به سمت مصرف گاز تمایل پیدا کردند و همچنین با توسعه تکنولوژی های نوین، اثرات تخریب زیست محیطی مصرف زغال سنگ کاهش و تمایل به استفاده از این انرژی به دلیل قیمت پایین تر، افزایش پیدا کرده است و می بینیم که این جایگزینی انرژی نتیجه افزایش غیر منطقی قیمت نفت بوده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با منابع شیل و جنبه رقابت آن با نفت متعارف گفت: باید توجه داشت که نفت شیل همان نفت متعارف است و در ماهیت آن تفاوتی وجود ندارد؛ اما تولید این نفت نسبت به نفت متعارف هزینه بیشتری دارد و با توجه به کوچکتر بودن این ذخایر به صورت مداوم نیاز به سرمایه گذاری در این بخش ملموس است و با تداوم قیمت های کنونی نمی توان انتظار داشت جنبه رقابت مطرح باشد.

این مقام مسئول در خصوص با آینده بازار نفت و پیش بینی قیمت ها گفت: صحبت از آینده به ویژه آینده بازار نفت بسیار دشوار است؛ بر اساس واقعیت های کنونی انتظار نمی رود قیمت نفت تا سال ۲۰۱۶ میلادی به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد، اما بعد از آن نمی توان چیزی را پیش بینی کرد.

قمصری گفت: سناریوهایی متفاوتی درباره آینده نفت وجود دارد، یکی از سناریوهای معتبر در این زمینه بر این عقیده است که تولید نفت در کشورهای مختلف در این دوره به حداقل می رسد و جهان برای انرژی خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس وابسته خواهد شد. در صورت تحقق این سناریو و عدم کاهش مصرف انرژی تا آن زمان می تواند انتظار رشد قیمت را داشت.

او ادامه داد: با این حال نمی توان پیش بینی کرد تکنولوژی در آن زمان به کدام سمت می رود. امروزه شاهدیم با تکنولوژی های نوین خودروهایی تولید شده که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها چهار لیتر سوخت مصرف می کند و شاید تا سال ۲۰۲۰ تکنولوژی شرایط تقاضا را تغییر دهد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، راجع به برنامه های این مدیریت در ارتباط با ارتقا جایگاه ایران در بازار جهانی گفت: سیاست های ما با سیاست های کشوری و وزارتی هم سو است و ما قصد داریم با فروش هرچه بیشتر نفت، سهم خود را در بازار افزایش دهیم و جایگاه ایران را به عنوان عرضه کننده عمده و امن نفت به بازار جهانی تثبیت کنیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: از گذشته شرکت ملی نفت به عنوان تأمین کننده امن نفت جهان شناخته شده بوده است و به طور حتم با رفع تحریم ها خریداران بزرگ نفت برای تأمین نفت خود به سمت ایران باز می گردند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =